سایر خبرها

نیمی از ظرفیت واحدهای نساجی کشور خالی است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران به فعالیت حدود 9 هزار واحد نساجی و پوشاک ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران به فعالیت حدود 9 هزار واحد نساجی و پوشاک دارای پروانه تاسیس بهره برداری در کشور اشاره کرد که بطور متوسط نیمی از ظرفیت آنها به دلیل مشکلات نقدینگی، فروش و تحریم بی استفاده مانده است.

«علیرضا حائری» امروز (دوشنبه) به نامگذاری امسال به سال «رونق تولید» اشاره کرد و افزود: اگر بازار فروش بویژه در بخش صادرات رونق بگیرد، این واحدها قادر به افزایش دستکم 30 درصدی تولید خواهند بود.
این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: شاه کلید حل همه مسائل اقتصادی کشور، رونق تولید است که با خود کاهش تورم، افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص ملی و صادرات را به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید کرد: پیش شرط رونق تولید، رونق بازار است؛ یعنی تولید را با هدف فروش، سودآوری و کسب گردش مالی مناسب دنبال می کنیم، در غیر این صورت به انباشت کالا و حبس نقدینگی در انبار خواهد انجامید.
حائری بیان داشت: برای رونق بازار باید همزمان در دو حوزه بازار داخلی و خارجی کار کنیم؛ رونق بازار داخلی با افزایش قدرت خرید مردم و حفظ ارزش پول ملی میسر می شود که وظیفه دولت است.
وی تاکید کرد: در بُعد خارجی، باید با تولید کالاهای باکیفیت و با قیمت تمام شده مناسب و برقراری روابط تجاری حسنه با سایر کشورها بویژه همسایگان، به تقویت صادرات بپردازیم.
این عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران ادامه داد: برگزاری همایش ها، تزریق اندکی نقدینگی به واحدها و غیره بدون متصور بودن بازار مناسب برای تولیدات، «شعار توخالی» بیش نبوده و موضوع اصلی رونق بازار است.

** افزایش هزینه های تولید
وی به افزایش سه برابری نرخ ارز اشاره کرد و گفت: این مساله به معنای سه برابر شدن نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان است، به این ترتیب کمبود نقدینگی مهمترین دغدغه واحدهای صنعتی برای حفظ وضع موجود تولید است.
حائری یادآور شد: پنج ماده اولیه عمده در صنایع نساجی و پوشاک وجود دارد که نخستین آنها پنبه است.
وی توضیح داد: نیاز سالیانه این صنعت به پنبه 150 هزار تن است که فقط 30 درصد آن در داخل تولید می شود.
این فعال اقتصادی به پلی استر به عنوان دومین ماده اولیه مورد نیاز اشاره کرد که 100 درصد از داخل تامین می شود، اما از پارسال تاکنون قیمت این مواد سه برابر شده است.
وی افزود: ویسکوز، دیگر ماده اولیه مورد نیاز این صنعت هرچند مصرف پایینی به اندازه 30 تا 40 هزار تن در سال دارد، اما 100 درصد وارداتی بوده و بطور عمده از هند، اندونزی و فنلاند وارد می شود.
عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران ادامه داد: اکریلیک به عنوان چهارمین ماده اولیه مهم در این صنعت که بیشتر برای صنایع کف پوش، فرش های ماشینی و لباس های کاموایی مورد استفاده قرار می گیرد نیز از خارج تامین می شود، با این وجود پلی پروپیلن به عنوان پنجمین ماده مورد نیاز صد درصد از داخل تهیه می شود.

** نیاز 2.5 میلیاردی ارزی صنعت نساجی
وی یادآور شد: نیاز ارزی صنعت نساجی و پوشاک برای واردات نخ، پارچه، ماشین آلات، تجهیزات و غیره در شرایط عادی سالیانه 2 میلیارد دلار است، همچنین آمارها حاکی است سالیانه 2 میلیارد و 500 میلیون دلار از کالاهای این صنعت به داخل قاچاق می شود که فقط 90 درصد آن پوشاک است.
حائری خاطرنشان کرد: در سال های گذشته بطور متوسط سالیانه 400 میلیون دلار ارز برای واردات ماشین آلات و تجهیزات صنعت نساجی و بازسازی و نوسازی واحدهای جدید مورد نیاز بود، اما در دولت دهم و با اعمال تحریم ها این نیاز به کمتر از 200 میلیون دلار کاهش یافته بود.
حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.
بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.
سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد./ایرنا

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟