اخبار لوازم خانگی

عرضه لوازم خانگی ایرانی ارزان قیمت در فروشگاه ها

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی کوچک گفت: کالای ایرانی به وفور ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی کوچک گفت: کالای ایرانی به وفور در فروشگاه های ما یافت می شوند و قیمت آن ها هم از پنج سال قبل ارزان تر است.
شانه ساز بیان داشت: عمده کالاهای قاچاق در ایران به جز مواد مخدر در بخش لوازم خانگی و البسه است.
وی خاطر نشان کرد: قاچاق قبل از انقلاب هم انجام می شد اما حجم و نوع کالاها با امروز متفاوت بود. قبل از انقلاب بیشترین حجم قاچاق فقط از طریق کویت و شامل کالاهایی مانند سیگار و لباس های خاص بچه گانه به مقدار محدود بود.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی کوچک ادامه داد: در زمان دفاع مقدس پدیده ای به نام قاچاق وجود نداشت، دولت ارز ارزان در اختیار مسافران خارج از کشور قرار می داد و این مسافران به ترکیه می رفتند و بدون پرداخت عوارض گمرکی جنس وارد می کردند به تدریج این کار فرهنگ سازی شد و مردم به خرید کالاهای خارجی عادت کردند.
شانه ساز یادآور شد: با آزادسازی واردات کالا در دوران سازندگی، بازار لوازم خانگی با موجی از کالاهای وارداتی روبرو شد که مشابه و نظیر آن در داخل دیده نمی شد. این کالاها به صورت سیستماتیک با قیمت های ارزان تر وارد بازار می شدند و مردم هم خرید می کردند.
وی با اظهار اینکه قاچاق کالا در سالهای اخیر کاهش یافته تأکید کرد: باید مشخص شود این کاهش قاچاق به دلیل اتخاذ سیاست و راهکارها بوده یا به دلیل شرایط اقتصادی کشور است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی کوچک بیان داشت: در زمانی که ارز و تولید در داخل به وفور یافت می شد قاچاق در نهایت میزان خود انجام می گرفت اما با وضعیتی که سال گذشته ایجاد شد هم اکنون تولید به عنوان یک فرصت مطرح است.
شانه ساز اضافه کرد: واحدهای تولیدی به شدت از ممنوعیت واردات هزار و 300 قلم کالا خوشحالند اما نگرانی ما از جهت تامین ارز برای تولید است. امروز حجم کالای خارج شده از ایران به عنوان صادرات سه برابر حجم قاچاق وارداتی است. به عبارتی ما 40 میلیارد دلار صادرات رسمی داشتیم که 10 میلیارد از آن برگشته و 30 میلیارد آن باقی مانده که اگر این 30 میلیارد برگردد خوراک مورد نیاز برای تولید در داخل تامین خواهد شد و رونق تولید ممکن خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی کوچک خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری وزارت صنعت با واحدهای تولیدی در سال گذشته، 80 درصد واحدهای تولیدی مواد اولیه دارند و جای نگرانی در سال 98 نیست. کالای ایرانی به وفور در فروشگاه های ما یافت می شوند و قیمت آن ها هم از پنج سال قبل ارزان تر است.
این مقام مسئول با بیان اینکه بهترین و محکم ترین قوانین را در این حوزه داریم افزود: مبارزه با قاچاق نیازمند حمایت واقعی است. تولیدکنندگان در وضعیت ممنوعیت واردات، برای فراهم کردن قطعات و مواد اولیه با مسائل اداری پیچیده و رفت و آمدهای باورنکردنی مواجهند. عمده پیشرفت های صنعتی ما در همان هشت سال دفاع مقدس بود چراکه همه عوامل در خدمت تولید به کار گرفته می شدند اما در حال حاضر چنین وضعیتی نیست.
همچنین معتمد اظهار داشت: عدم رفع نیازهای جامعه از طریق تولید و یا واردات رسمی موجب شکل گیری قاچاق خواهد شد.
وی با بیان اینکه رونق تولید و کنترل مرزها جزو اصلی ترین راهکارهای جلوگیری از قاچاق محسوب می شوند افزود: پیگیری تولید داخلی در هر رشته ای و به صورت تخصصی به رونق تولید و در نتیجه کاهش قاچاق منجر می شود.
رئیس پژوهشگاه و شورای راهبردی اتاق اصناف تهران با اظهار اینکه قاچاق ورودی نسبت به سالهای قبل کمتر شده گفت: زمانی که ارزش پول ملی یک کشور نسبت به ارزهای دیگر بالا رود صادرات کم و واردات زیاد می شود، گردشگر از کشور بیرون رفته و به تدریج ارز کشور ضعیف خواهد شد. در حال حاضر ارزش ریال یا تومان کشور نسبت به دلار پایین آمده اما این یک فرصت برای جذب گردشگر و افزایش صادرات و البته مشروط به نظارت بر اجرای قوانین است.
این مقام مسئول رونق اقتصاد و کاهش قاچاق کالا را در گرو رونق تولید دانست و تأکید کرد: تولید کلان در کشور ما انجام می شود اما مهمتر از آن تولید صنایع کوچک و متوسط است که باید برندسازی شوند و رونق یابند.
معتمد با اشاره به اینکه مناسبات کسب و کار تغییر کرده بیان داشت: بدنه بروکراسی در کشور ما با این تغییرات به روزرسانی نشده و به نظر می رسد ما هم باید متناسب با تکنولوژی عمل کنیم.
رئیس پژوهشگاه و شورای راهبردی اتاق اصناف تهران در خاتمه یادآور شد: برای ریشه کن کردن قاچاق و فساد عظیم نیازمند عزم ملی هستیم./رادیو گفت و گو

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟