اخبار لوازم خانگی

چینی‌ها بازار تلویزیون ایران را خواهند گرفت؟

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، همزمان با کاهش معنادار تولید و فروش تلویزیون‌های کره‌ای در ایران، شرکت‌های چینی ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، همزمان با کاهش معنادار تولید و فروش تلویزیون‌های کره‌ای در ایران، شرکت‌های چینی با راهبرد قیمت‌گذاری همسو با قدرت خرید مصرف‌کننده ایرانی در حال تصاحب بازار این محصول پرمصرف در ایران هستند.

بازار تلویزیون این روزها با دو چالش گرانی و کاهش عرضه مواجه شده است به گونه‌ای که قیمت هر دستگاه تلویزیون در مقایسه با سال گذشته اختلاف حداقل ۴ میلیون تومانی دارد. این اختلاف قیمت محدود به تلویزیون خارجی نیست، بلکه تولیدات داخلی هم با فاصله قیمتی زیادی نسبت به ماه‌های پیش به فروش می‌رسد.

تولیدکنندگان ایرانی جا ماندند
رشد قیمت تلویزیون داخلی نشان از وابستگی به قطعات خارجی در تولید تلویزیون است. یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان وابستگی کشور در تولید تلویزیون را ۸۹ درصد می‌داند و می‌گوید: در بین محصولات لوازم خانگی اولین کالایی که با کاهش تولید مواجه شد، تلویزیون بود. هنوز آمار تولید توسط تولیدکنندگان داده نشده اما پیش‌بینی ما افت تولید در حدود ۶۳ درصد است. وی که خواست نامش عنوان نشود، ادامه داد: هر ساله از تولیدکنندگان خواستیم در زمینه داخلی‌سازی تولید تلویزیون برنامه‌ریزی کنند، ولی تنها واردکننده بودیم و اکنون تحریم‌ها نشان داد که تولیدکنندگان در تولیدات مشترک خود به خودکفایی نرسیدند.

گشتی در بازار
کاهش تولید تلویزیون در بازار بخوبی نمایان شده است. فروشندگان لوازم صوتی و تصویری در خیابان‌های امین حضور، جمهوری و نمایندگی برندهای مختلف از کمبود تلویزیون در بازار صحبت می‌کردند و می‌گفتند: تا دو ماه پیش مردم با توجه به آپشن‌هایی که وجود دارد تلویزیون مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند ولی این روند با کمبود تلویزیون برعکس شده است و آنها مجبورند نسبت به موجودی مغازه‌ها خرید کنند.

رونق دست دوم‌ها
خرید تلویزیون دست دوم که محمد از آن حرف زد این روزها زیاد شده است. اگر سری به مراکز دست دوم فروشی چون میدان امام حسین و سایت‌های فروش کالا بزنید متوجه می‌شوید که لوازم خانگی کارکرده مشتریان زیادی دارد. افرادی که بودجه خرید تلویزیون نو را ندارند سراغ دست دوم فروشی‌ها رفتند و با اعتماد به سالم بودن و تعمیری نبودن دستگاه، خرید می‌کنند.

قیمت تلویزیون چند است؟
در حال حاضر برای خرید یک دستگاه تلویزیون دست‌کم باید ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کنار گذاشت البته اگر بودجه‌ای کمتر از این عدد دارید ناامید نشوید، چرا که تلویزیون ۳۲ اینچ وارداتی چین با قیمت ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان در بازار موجود است. اکثر تلویزیون‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد قیمتی بین ۸ تا ۱۱ میلیون تومان دارند. آنها در شرایطی لقب پرفروش را گرفتند که در خردادماه سال گذشته قیمت‌شان بین ۳ تا ۵ میلیون تومان بوده است.

قیمت‌های بالا بازار را از رکود خارج کرد
یکی از نمایندگی‌های تلویزیون وارداتی (برند کره ای) که در خیابان جمهوری فعال است درباره وضعیت بازار به «ایران» می‌گوید: از روزی که قیمت‌ها بالا رفته فروش تلویزیون افزایش پیدا کرده است. تا قبل از رشد قیمت‌ها بازار لوازم خانگی با رکود مواجه بود ولی هر بار که تلویزیون گرانترمی شود تقاضا سیر صعودی به خود می‌گیرد.
تلویزیون ایرانی پا به پای خارجی‌ها گران شد

یکی دیگر از فروشندگان تلویزیون‌های ساخت ایران که در خیابان شریعتی تهران است، می‌گوید: قیمت تلویزیون‌های ایرانی پا به پای تلویزیون‌های خارجی افزایش پیدا کرده است و مردم به ناچار سراغ تلویزیون‌های ارزان قیمت چینی یا برندهایی که در ایران با نام‌هایی که هیچ کس اسم آنها را نشنیده است، می‌روند. نمایندگی یکی از دو برند کره‌ای که در ایران مونتاژ می‌شود نیز به «ایران»، گفت: از سال گذشته تولید تلویزیون کاهش یافته است و این امر بسرعت در نمایندگی‌ها نمایان شد. در کنار کمبود با گرانی هم مواجه شدیم. اما هیچ‌کدام این موارد باعث رکود بازار نشده است.

کمبود در بازار نمایان است
سیدمرتضی میری، رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم به «ایران» می‌گوید: تولید و توزیع تلویزیون در بازار کاهش یافته است. امیدواریم قبل از آنکه مشکلی در بازار به وجود بیاید، تولیدکنندگان و واردکنندگان راهکاری  بیندیشند. کاهش تلویزیون در بازار مربوط به تمامی برندهاست.

فروش در بانه بیشتر شد
اتفاق دیگری که در بازار تلویزیون افتاده، رونق بازار بانه (شهری در استان کردستان واقع در مرز غربی ایران) است. بازاری که از مدت‌ها پیش طرفدار داشته و خیلی از خانواده‌ها برای آنکه کالایی را ارزان‌تر از پایتخت بخرند به آنجا می‌روند یا سفارش خرید می‌دهند. در این منطقه قیمت تلویزیون ارزان‌تر است. فاصله قیمتی تلویزیون در پایتخت و بانه یک میلیون تومان است. بدین جهت برای برخی‌ها صرف می‌کند که برای صرفه‌جویی یک میلیون تومانی کالای خود را از بانه بخرند. هر چند که تمام خریداران باید بدانند کالاهایی که در بانه عرضه می‌شود فاقد گارانتی اصلی است.

کمبود نخواهیم داشت
علیرضا موسوی مجد یکی از تولیدکنندگان تلویزیون هم می‌گوید: سوابق فروش در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که ۵ ماه ابتدای هر سال از فروردین تا مرداد ماه، بازار لوازم خانگی همواره دچار رکود بوده و هیچ‌گاه تقاضای خرید طی ۱۰ سال گذشته مانند ۵ ماه ابتدای امسال نبوده است که مردم برای خرید لوازم خانگی هجوم بیاورند. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی هم بیشتر تولیدات خود را در نیمه دوم سال انجام می‌دهند و این یک روند کارشناسی بوده است.
وی افزود: امسال هزینه‌ها گران شده و افزایش حقوق و دستمزد و افزایش قیمت نرخ ارز و هزینه‌های حمل و نقل را داشته‌ایم اما هیچگونه جای نگرانی برای تأمین لوازم خانگی مورد نیاز وجود ندارد و مردم مطمئن باشند هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

آغاز تک تازی چینی‌ها
همزمان با کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و افزایش قیمت محصولات کره‌ای و ایرانی، محصولات ارزان قیمت چینی با برندهای ناآشنا در حال سبقت گرفتن از برندهای کره‌ای هستند. با این اتفاق به‌نظر می‌رسد یک جابه جایی بزرگ در تجارت است.

منبع : ایران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟