سایر خبرها

عدم تعیین تکلیف ۵۰ درصد از ارز حاصل از صادرات در داخل و خارج از کشور

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از عدم تعیین تکلیف ۵۰ درصد از ارز حاصل از ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از عدم تعیین تکلیف ۵۰ درصد از ارز حاصل از صادرات در داخل و خارج از کشور خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن پیش بینی شرایط بازار ارز در روز‌های آینده، گفت: طبق  تصمیماتی که بانک مرکزی در جهت عادی سازی بازار ارز و برقراری توازن میان عرضه و تقاضا اتخاد می‌کند، بازگشت منابع حاصل از صادرات غیرنفتی سرعت بیشتری پیدا کرده است.

کرده است.

بانک مرکزی در پی فراهم سازی امکان تسویه با نرخ سنا برای صادرکنندگان

وی افزود: بانک مرکزی، باید در اجرای طرح تسویه منابع حاصل از صادرات غیرنفتی  با نرخ بازار سنا سریع‌تر عمل کند، همچنین برای اجرای بهتر دستورالعمل ها و بسته های ارزی  باید از تحمیل و ایجاد نرخ دستوری در سامانه نیما خودداری کند، چراکه در صورت شکاف نرخی بین سامانه نیما و سنا،  فعال اقتصادی مشتاق تقاضای ارز از سامانه نیما می شود، ولی هیچ انگیزه‌ای برای بازگرداندن آن به بازار ثانویه نخواهد داشت.

پورابراهیمی دلیل عدم بازگشت ارز حاصل از منابع صادراتی را شکاف بوجود آمده بین نرخ ارز در سامانه نیما و سنا دانست و گفت: گاهی اوقات نرخ سامانه نیما تحریک کننده است و صادرکنندگان را به سمت ثبت سفارش با نرخ این سامانه تحریک می‌کند، نتیجه این اتفاق، عدم توازن میان عرضه و تقاضا در برخی از روز‌های هفته  و در نهایت افزایش نرخ ارز در بازارهاست.

بازار متشکل ارزی تنها به عرضه اسکناس محدود نشود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی پیشنهادی را درباره کنترل بازار ارز به دولت ارائه داده است که در آن انسجام بخشی معاملات ارزی، از طریق راه اندازی کامل بازار متشکل ارزی مطرح شده است. در این پیشنهاد به دولت و بانک مرکزی متذکر شده ایم که علاوه بر بازارسازی برای اسکناس ارز، حواله‌های ارزی را نیز در بازار متشکل ساماندهی کنند تا بتوان به یک نرخ واحد و مبنا برای ارز دست پیدا کرد. یعنی صادرکننده و واردکننده ارز را با یک نرخ واحد خرید و فروش کنند.

وی ادامه داد: اگر بازار متشکل ارزی که مدنظر قانون گذار یعنی مجلس شورای اسلامی است به طور کامل اجرایی شود قطعا تاثیر بسزایی در کاهش نرخ ارز خواهد داشت، اما فعلا بانک مرکزی برای راه اندازی بازار متشکل ارزی به مقوله اسکناس بسنده کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پورابراهیمی با اشاره به تاثیر مثبت بخشنامه اخیر بانک مرکزی درخصوص  رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در کاهش نرخ ارز،  گفت: در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که بانک مرکزی به صادرکنندگان اجازه عرضه ۱۰ درصد از منابع حاصل از صادرات غیرنفتی به صورت اسکناس درسامانه سنا را صادر کرد، همین موضوع تاثیرات مثبت خود را در بازار ارز گذاشت، حال اگر بانک مرکزی محدودیت تسویه ارز حاصل از صادرات با نرخ سنا را بردارد، بازار به طور اتوماتیک تنظیم و نرخ ارز کاهش پیدا می کند.

پایان خرداد در انتظار راه انداری بازار متشکل ارزی هستیم

وی بیان کرد: بازار متشکل ارزی در اواخر خرداد به مراحل پایانی نزدیک می‌شود و ما منتظر اجرایی شدن آن هستیم،  نمایندگان مجلس معتقدند این بازار باید برای اسکناس و حوالجات ارزی راه اندازی شود، اما بانک مرکزی فعلا در بحث معاملات اسکناس پیش قدم شده است که همین موضوع تا حدودی از تاثیر قوی بازار متشکل ارزی به بازار ارز جلوگیری می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جداسازی عرضه حواله های ارزی از اسکناس در بازار متشکل ارزی گسلی را ایجاد می کند که تاحدودی مشکل ساز خواهد شد مگر آنکه بانک مرکزی قصد داشته باشد ابتدا اسکناس ارز را در این بازار عرضه کند و با گذر مدت زمان معلوم اجازه داد و ستد حواله ارزی را هم در این فراهم آورد که در این صورت قطعا این بازار موفق تر خواهد بود.

پورابراهیمی ابراز کرد: معتقدم هیچ توجیه اقتصادی وجود ندارد که صادرکننده ارز خود را با نرخ نیمایی تحویل دهد و واردکننده با نرخ  پایین  تری به واردات بپردازد.

وی در پایان با اشاره به بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اظهار کرد: طبق آخرین گزارش ها تا ابتدای امسال، ۵۰ درصد از ارز‌های خروجی از کشور با نرخ‌های تعدیلی به چرخه اقتصادی کشور بازگشته اند، یعنی مابقی ارز‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده اند. برخی‌ها ادعا می‌کنند حجم بالایی از ارز‌ها از کشور فراری هستند که چنین نیست، از بین ۵۰ درصد ارزهای بازنگشته به کشور، درصدبالایی هنوز تعیین تکلیف نشده و برخی هنوز وصول نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟