سایر خبرها

واردات 75 درصد برنج کشور از هند

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت:مجلس، بانک مرکزی و وزیر جهادکشاورزی به دنبال حذف ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت:مجلس، بانک مرکزی و وزیر جهادکشاورزی به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰تومانی برنج و اختصاص ارز نیمایی به جای آن هستند.

مسیح کشاورز اظهار کرد: از زمانی که ممنوعیت واردات برنج برداشته شده است بدون اینکه افزایش قیمت در بازار‌های جهانی داشته باشیم توانستیم از ابتدای سال۵۵۰هزار تن برنج وارد کشور کنیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: اگر بخواهیم همانند سال گذشته اقدام کنیم باید یک میلیون تن دیگر برنج وارد شود.

وی گفت: نگرانی جدیدی که وجود دارد این است که مجلس، بانک مرکزی و وزیر جهادکشاورزی به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰تومانی برنج و اختصاص ارز نیمایی به جای آن هستند.

کشاورز تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن این موضوع قیمت برنج خارجی دو برابر افزایش خواهد یافت و بالطبع برنج داخلی نیز گران می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: استدلالی که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد این است که در کشور ۲میلیون ۴۰۰هزار تن برنج تولید می‌شود و با واردات حدود ۶۰۰هزار تن بازار تامین می‌شود بنابراین نیازی به اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: این استدلال در حالی مطرح می‌شود که دهک‌های مصرف کننده برنج خارجی با مصرف کنندگان برنج داخلی از نظر توانایی مالی تفاوت دارند و توانایی خرید برنج داخلی را ندارند.

کشاورز اظهار کرد: با توجه به صحبت‌های که درباره حذف ارز برنج صورت گرفته، کار ثبت سفارش و اختصاص ارز به کندی صورت می‌گیرد تا در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی که درباره دریافت مابه‌التفاوت قیمت ارز در گذشته به وجود آمد مجددا تکرار نشود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره اینکه برنج وارداتی از چه کشور‌هایی وارد می‌شود، گفت: ۷۵درصد واردات برنج از کشور هند، ۱۵درصد از پاکستان و ۱۰درصد مابقی از سایر کشور‌ها تامین می‌شود./ میزان

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟