سایر خبرها

ساماندهی فعالیت 40 هزار قالیباف استان تهران

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نخستین کارگروه فرش دستباف استان با حضور محسنی بندپی استاندار تهران، وقف چی رئیس ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نخستین کارگروه فرش دستباف استان با حضور محسنی بندپی استاندار تهران، وقف چی رئیس فراکسیون فرش دستباف مجلس شورای اسلامی و دستپاک رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران با اشاره به فعالیت بالغ بر ۴۰ هزار و ۳۸۰ قالیباف در سطح استان، گفت: بیش از هزار واحد شست و شو و پردازش در قالب کارگاههای مرمت و کارخانه های قالیشویی در استان تهران فعالند که در ایجاد ارزش افزوده فرش دستباف نقش بسزایی دارند.

یدالله صادقی افزود: با توجه به رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت ویژه از صنعت فرش و مشاغل وابسته به آن، سازمان صمت استان تهران نیز ساماندهی فعالیت قالیبافان و توسعه برنامه های ترویجی صنعت ارزآور فرش را در دستور کار جدی خود قرار داده است.

وی ادامه داد: یکی از عمده ترین کالاهای صادراتی کشور فرش‌ دستباف است و البته صادرات بیش از 95 درصد از فرش تولید شده کشور از گمرکات استان تهران صورت می پذیرد.

صادقی گفت: با ابلاغ وزیر صنعت معدن و تجارت در استان ها کارگروهی تحت عنوان فرش دستباف برگزار می شود تا با بررسی مباحث بازرگانی داخلی و خارجی و حل مسائل موجود، تحرکی ایجاد شده و با تعامل بخش خصوصی شاهد رونق بیشتر این بخش تولیدی و تجاری مهم باشیم.

وی اضافه کرد: برخی از مشکلات حوزه فرش و کارگاه های قالیبافی در کارگروه های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قابل طرح و حل و فصل می باشد.

ضرورت بسترسازی مناسب برای توسعه صنعت فرش در استان تهران

محسنی بند پی استاندار تهران نیز با استقبال از تشکیل کارگروه فرش در سال رونق تولید، گفت: ایجاد بسترهای لازم برای توسعه صنعت فرش و بکارگیری از ظرفیت های اشتغالزای این حوزه که عمدتا بانوان نیز هستند، اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: گسترده شدن پوشش بیمه اجتماعی فعالان فرش و بهره مندی از بیمه روستاییان و عشایر باید مدنظر قرارگیرد و مهارت آموزی و افزایش مهارت جایگزین مدرک گرایی شود.

محسن بندپی گفت: امسال مجاز به تخصیص 10 درصد اعتبارات ارزش افزوده به ایجاد اشتغال هستیم و در استان تهران می توان در صنعت فرش دستباف سرمایه گذاری کرد.

بکارگیری بهتر از قوانین حمایتی

وقف چی رئیس فراکسیون صنایع دستی و فرش مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب مجلس شورای اسلامی، اهتمام به اجرایی نمودن کلیه موار مندرج در این قانون را، یکی از برنامه های کارگروه فرش برشمرد و بر ضرورت ایجاد یک نمایشگاه دائمی تخصصی فرش درمراکز استان ها تاکید کرد.

فعالیت 2 میلیون نفر در صنعت فرش کشور

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در کل کشور بیش از ۲ میلیون نفر در هنر- صنعت فرش فعال هستند تصریح کرد: فرش، نماد فرهنگ و تمدن کشور ماست و جزو سه کالای مهم کشور است که بعد از نفت برترین کالای صادراتی کشور محسوب می‌شود.

دستپاک گفت: مشکلات و موانع فرش دستباف به اندازه عظمت و جایگاه و اعتبارملی فرش بزرگ نیست و قابل حل و برنامه ریزی است با تشکیل کارگرو ه های فرش در استانها می توان کمک شایانی به شناسایی مشکلات و طرح موانع درشورای عالی فرش نمود.

وی با اشاره به تدوین آیین نامه اجرایی کارگروه فرش اظهار کرد: به زودی این آیین نامه با امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان ها ابلاغ می شود.

گفتنی است رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان از برگزاری باشکوه بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از سوم تانهم شهریور ماه سالجاری در محل نمایشگاهای دائمی تهران خبر داد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟