اخبار لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی انحصاری است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نائب رئیس انجمن لوازم خانگی ایران و یک مقام مسئول در وزارت صنعت درباره انحصار در ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نائب رئیس انجمن لوازم خانگی ایران و یک مقام مسئول در وزارت صنعت درباره انحصار در بازار لوازم خانگی اظهارنظر کردند.

میرصالحی با اشاره به افق ۱۴۰۴ وزارت صنعت مبنی بر تولید چندین برند ملی گفت: برنامه ریزی و هدف گذاری در جهت تحقق این مهم صورت گرفته تا تولید قطعات لوازم خانگی در داخل انجام شود.

مدیرکل مالکیت صنعتی وزارت صنعت افزود: مشتری کالایی را در بازار انتخاب می کند که به لحاظ کیفی و قابلیت ها و شکل ظاهری شرایط مناسبی داشته باشد. اهمیت این موضوع در حوزه لوازم خانگی نیز بسیار زیاد است اما در نهایت مشتری کالایی را خریداری می کند که قیمت پایین تری داشته باشد لذا محصولات داخلی ما باید این موضوع را نیز مد نظر قرار دهند.

این مقام مسئول در رابطه با چرایی افزایش قیمت لوازم خانگی به اندازه لوازم خانگی خارجی بیان داشت: وقتی رقابت پذیری لازم در بازار ایجاد نشود و انحصار در دست تعدادی شرکت قرار گیرد، این شرکتها هم قیمتها را تعیین می کنند. در این شرایط یا قیمت های دستوری از سوی دولت تعیین می شود که کار را سختتر خواهد کرد و یا اینکه شرایط بازار باید رقابتی شود.

جعفری در رابطه با افق ۱۴۰۴ وزارت صنعت مبنی بر تولید چندین برند ملی گفت: تولید برندها ملی در حوزه لوازم خانگی به ویژه در شرایط تخصیص منابع ارزی متصور است اما باید تهدیدات علیه لوازم خانگی را به فرصت تبدیل کرد.

نائب رئیس انجمن لوازم خانگی ایران افزود: صنعت لوازم خانگی در سالهایی که وضعیت ارزی مناسب بود با واردات انبوه لوازم خانگی لوکس و مصرف به کشور مواجه شد و در همان سالها بود که بازار در انحصار رقبای خارجی قرار گرفت. در نتیجه تولید ملی در سطح لوازم خانگی به حاشیه رفت و با کاهش ظرفیت کارخانجات داخلی بسیاری از کارخانجات ملی ورشکسته شدند.

جعفری ادامه داد: ما ذائقه مصرف مصرف کننده ایرانی را در همان سالها به سمت کالاهای خارجی تغییر دادیم در نتیحه سبد جهیزیه ای که مملو از کالاهای ایرانی بود به خاطر انبوه واردات و سیاست های اشتباه پر از برندهای مطرح خارجی شد.

نائب رئیس انجمن لوازم خانگی ایران با اظهار اینکه امروز صنعت لوازم خانگی ایران به درجه قابل قبولی از کیفیت و رقابت پذیری رسیده گفت: بسیاری از برندهای خارجی در وضعیت تحریم از بازار لوازم خانگی ایران خارج شده اند لذا این صنعت امکان کسب جایگاه برندهای خارجی را دارد و هیچ مشکلی برای عرضه لوازم خانگی وجود ندارد.

جعفری با انتقاد از تفاوت قیمت فاحش لوازم خانگی و خارجی افزود: این درحالیست که کارخانجات ما با حاشیه سود بسیار کم کالاهای رقابت پذیر را تولید می کنند.

وی همچنین مطرح کرد: کیفیت لوازم خانگی ایران به قدری افزایش یافته که هم اکنون کارتن یخچال فریزرهای ایرانی را عوض می کنند و با نام یخچال خارجی به ویژه کره ای در بازارهای داخلی می فروشند.

این مقام مسئول قیمت بالای لوازم خانگی را در مقایسه با مشابه خارجی معقول دانست و گفت: اعتقادی به انحصار بازار ندارم. در حال حاضر شرایط عرضه مازاد در بازار حاکم است و شرایط کاملاً رقابتی است و حتی انبارها پر کالا هستند.

به گرارش رادیو گفت و گو، جعفری متذکر شد: اگر صنعت لوازم خانگی در گذشته با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کرد الان با ظرفیت ۱۰۰ درصد کار می کند و این به معنای تبدیل تهدید به فرصت هاست.

نائب رئیس انجمن لوازم خانگی ایران در خاتمه در رابطه با علت اصل افزایش قیمت لوازم خانگی ایران اینطور گفت: قیمت ها با توجه به افزایش نرخ ارز کاملا طبیعی است و نظارت ها هم انجام می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟