فناوری

نمایشگر گلکسی S10 سامسونگ، محافظ چشمان شما

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر شما هم معمولا قبل از خواب از موبایل‎تان استفاده می‏کنید و بعد از آن به راحتی ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر شما هم معمولا قبل از خواب از موبایل‎تان استفاده می‏کنید و بعد از آن به راحتی خواب‏تان نمی‏برد، بدانید که این مشکل تنها مختص شما نیست. یافته‎های موسسه تحقیقاتی کانترپوینت نشان می‎دهد تقریبا نیمی از کاربران گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان، بیش از پنج ساعت در روز از گوشی خود استفاده می‌کنند. همچنین مطالعات نشان می‎دهد بعد از غروب خورشید، نور آبی صفحه گوشی هوشمند و دیگر منابع نور مصنوعی، می‏تواند ساعت بیولوژیک بدن را مختل کرده و به این ترتیب خوابیدن را مشکل کرده و نهایتا منجر به مشکلات جدی‎تری شود.

به همین دلیل شرکت سامسونگ برای حفاظت از چشمان کاربران گوشی‎های هوشمند خود در برابر این تاثیرات، مجموعه گلکسی S10 خود را مجهز به نمایشگری کرده است که قرار گرفتن چشم شما در معرض نورهای با طول موج آبی را (بدون تاثیر بر کیفیت تصویر) کاهش می‎دهد. در ادامه نگاهی داریم به تاثیر منفی نور آبی بر چشم انسان و عملکرد گوشی‎های گلکسی S10 در حفاظت از چشمان شما.

چرا قرار گرفتن در معرض نور آبی مهم است

نور آبی عموما به طیفی از نور با طول موج کوتاه (380 تا 500 نانومتر) و شدت بالا در حوزه نورهای مرئی گفته می‎شود. ما از طرف منابع مختلف نور مثل نمایشگر دستگاه‎های الکترونیکی، لامپ‎های کم مصرف و یا نور خورشید، همواره در معرض نور آبی قرار گرفته‎ایم که البته همه آنها هم مضر نیستند. موسسه غیرانتفاعی Te Aparangi نیوزیلند در این باره می‎گوید «قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بخصوص در صبح، برای هماهنگ سازی ساعت طبیعی بدن بسیار مهم بوده و می‏تواند بر روندهای مختلف مانند خواب، متابولیسم، ایمنی بدن و حتی حالت روحی ما تاثیرگذار باشد».

اما قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب، بیشتر از دیگر نورها، موجب کاهش تولید ملاتونین می‎شود (هورمونی که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‏کند) و نهایتا خوابیدن را برایمان دشوار می‏کند. تحقیقات اخیر در دانشگاه تولدو نیز نشان داد که نور آبی نمایشگر دستگاه‎های همراه می‎تواند موجب صدمه به شبکیه چشم شود.

در عصر دیجیتال و زمانی که کاربران گوشی‌های هوشمند زمان زیادی را با موبایل‎شان می‎گذرانند، فناوری کاهش نور آبی نیز به یک ضرورت تبدیل می‎شود.

روش کاهش تابش نور آبی در گلکسی S10

نمایشگر دینامیک آمولد در گوشی‌های گلکسی S10، S10+، S10e و نسخه 5G گلکسی S10 از همان ابتدا با درنظر گرفتن کاهش خستگی چشم و کمک به خواب بهتر کاربران طراحی شد.

موسسه معتبر TUV Rheinland آلمان در بررسی خود تایید کرد که نمایشگر گلکسی S10 تا حد زیادی تاثیرات منفی نور آبی را کاهش می‎دهد. این نمایشگر نهایتا توانست تاییدیه رسمی Eye Comfort را از همین موسسه دریافت کند. شرکت سامسونگ در طراحی این نمایشگر از مواد ارگانیک جدیدی استفاده کرده است که نور آبی با طول موج 415 تا 455 نانومتر را تا حد 42 درصد، بدون استفاده از فیلتر خاصی، کاهش می‏دهد. تحقیقات نشان داده است این بازه طول موج بصورت خاص برای شبکیه چشم انسان مضر است.

کاهش قابل توجه نور آبی حاصل تلاش مداوم سامسونگ برای تولید برترین فناوری آمولد در صنعت گوشی‎های هوشمند است. نمایشگر دینامیک آمولد تابش نور آبی «مضر» (طول موج 415 تا 455 نانومتر) را به کمتر از 7 درصد کاهش می‏دهد که کمترین میزان موجود در این صنعت است. یعنی نمایشگر گلکسی S10 تقریبا تا 50 درصد، بیشتر از نسل قبلی نمایشگرهای آمولد، میزان تابش نور آبی را کم کرده و در مقایسه با نمایشگرهای LCD نیز این کاهش به بیش از 60 درصد می‎رسد.

در عین حال نمایشگر گلکسی S10 رنگ‏های تصویر را بسیار واقعی نمایش داده و در هر زمان از روز یا شب تصویری کاملا فراگیر را در اختیار کاربر قرار می‎دهد. سامسونگ تلاش بسیار زیادی کرد تا مطمئن شود که این نوآوری‌‎ها در حوزه کاهش نور آبی، تاثیر منفی بر کیفیت تصویر نگذارد.

فناوری موسوم به «موتور تصویر طبیعی دیجیتال موبایل» (mDNIe) سامسونگ یک نمونه از این نوآوری‎ها برای حفظ کیفیت تصویر است. در حالی که برای کاهش نور آبی در نمایشگر گوشی‎های هوشمند قبلی از فیلتری استفاده می‏شد که اجبارا ته رنگ خاصی را به تصویر اضافه می‎کرد، اما این فناوری انحصاری سامسونگ باعث می‏شود تا نمایشگر گلکسی S10 بتواند در عین کاهش نور آبی، تصویری با کیفیت با رنگ‌های براق و فراگیر تولید کند.

البته برای کمک بیشتر به حفاظت از چشم کاربران، گلکسی S10 مجهز به قابلیت فیلتر نور آبی است که از طریق Quick Panel گوشی می‏توانید به آن دسترسی پیدا کنید. این فیلتر تا 99 درصد از طول موج آبی نور را حذف می‎کند. همچنین می‏توانید با استفاده از یک فرمان ترکیبی در دستیار هوشمند سامسونگ یا بیکسبی به نام Before bed، این فیلتر را بصورت خودکار برای استفاده از گوشی پیش از خواب، فعال کنید. برای استفاده از این فرمان ترکیبی باید به بخش Settings -> Advanced features -> Bixby Routines مراجعه کنید.

بیونگ‎چانگ کواک در بخش ارتباطات موبایلی سامسونگ می‌گوید کاربران علاوه بر استفاده از یک گوشی پیشرفته در حوزه حذف نور آبی مانند گلکسی S10، می‎توانند کارهای ساده‎ای مانند تنظیم نور محیط و یا پلک زدن منظم را نیز انجام دهند تا میزان خستگی چشم‎شان کمتر شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟