اخبار لوازم خانگی

مهمترین مشکل تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی کمبود سرمایه در گردش است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدرضا غزنوی،‌ مهمترین مشکل تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی را کمبود سرمایه در ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدرضا غزنوی،‌ مهمترین مشکل تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی را کمبود سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: با تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و بازار داخل را به صورت کامل تأمین کنند.

ایران کشوری مستعد با منابع معدنی و کانی بسیار و جامعه جوان و تحصیلکرده، اما چرا در بیشتر صنایع، ما شاهد وابستگی بسیار زیادی در واردات قطعه و مواد اولیه هستیم؟
در صنعت لوازم خانگی هم وضع به شکل صنعت خودروسازی است. در صنعت خودرو، با وجود 42 سال حضور خودروسازان خارجی در کشور هیچ اتفاق مثبت چشم گیری صورت نگرفت و در صنعت لوازم خانگی هم با ورود و تسخیر لوازم خانگی کره ای به ایران و استقبال خوب مردم از این برندها، تولیدات مشترکی بین صنعتگران ما و کره ای ها شکل گرفت و بعد از سال ها همکاری به ناگاه با بدعهدی آنها در تامین مواد اولیه مواجه شدیم و بازار لوازم خانگی دچار چالش شد.
در تمام این سالها، مانند صنعت خودرو، انتقال دانش و فناوری در کشور صورت نگرفته و تنها یکسری ماشین آلات مونتاژ به ایران منتقل و در کشور بومی سازی شده است.
حال با توجه به این که صنعت قطعه‌سازی یکی از مهم ترین صنایع کشور است که نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی دارد و به همین دلیل یکی از صنایع مهم برای بسیاری از کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه محسوب می¬ شود. از آنجا که در کشور ما صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع مادر و استراتژیک کشور مطرح است و از طرفی صنعت لوازم خانگی که جز 11 صنعت شتاب دهنده اقتصاد است، این دوصنعت جایگاه ویژه ¬ای در میان سایر صنایع می یابند، با این حال، تاکنون از ظرفیت و توان کشور در این صنایع به خوبی استفاده نشده است و مـتأسفانه قطعه‌سازان کشور با مشکلات عدیده و فراوانی روبه‌رو هستند که تولید را در این صنعت با چالش¬ های جدی مواجه کرده است. به¬ خصوص طی چند ماه اخیر که نابسامانی¬ های ارزی اثرات منفی خود را در سایر بخش¬های اقتصادی نشان داده، در این صنعت نیز اثرات مخرب و جدی بر جای گذاشته است، به گونه ای که بسیاری از قطعه‌سازان عقیده دارند تولید در این صنعت دیگر به صرفه نیست و نابسامانی ¬های اقتصادی و سیاست‌¬گذاری¬‌های غلط عملاً راه را برای ادامه حیات قطعه‌سازان دشوار نموده است.
رکود قطعه سازی در کشور
طبق پژوهش های مرکز پژوهش های صداوسیما در سال 97، در مجموع 1530 قطعه‌ساز در داخل کشور وجود دارد که در حال حاضر تقریبا 1200 تولیدکننده فعالیت نسبی دارند و به دلیل شرایط اقتصادی که در چند ماه اخیر بر کشور حاکم شده است، طی سه ماه گذشته 100 قطعه ساز تعلیق و یا تعطیل شده اند.
در بخش لوازم خانگی به گفته سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، در حال حاضر در هر یک از انواع لوازم خانگی دو تا پنج قطعه وارداتی است، و در صورت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، این امکان وجود دارد که واردات قطعه در کمتر از یک سال به صفر برسد.

 

توانایی به صفر رساندن واردات قطعه در کمتر از یک سال

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اعتقاد دارد که در صورت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، این امکان وجود دارد که واردات قطعه در کمتر از یک سال به صفر برسد.

محمدرضا غزنوی ،‌ مهمترین مشکل تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی را کمبود سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: با تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و بازار داخل را به صورت کامل تأمین کنند.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی در سال‌های اخیر در زمینه ساخت داخل و طراحی پیشرفت خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: اخیرا وابستگی ما به کشورهای خارجی در زمینه تولید لوازم خانگی، بسیار کم شده که افزایش نرخ ارز و به‌صرفه نبودن واردات قطعات و مواد اولیه، یکی از عوامل تأثیرگذار در این زمینه بوده است.
طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال گذشته تولید یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی و تلویزیون به ترتیب ۱۲.۷، ۳۹.۴ و ۳۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش داشته و تولیدکنندگان بارها کمبود سرمایه در گردش را یکی از مهمترین مشکلات خود عنوان کرده‌اند.
مشکلات کوتاه مدت پیش روی قطعه سازان
مشکلات صنعت قطعه‌سازی در دو بخش کوتاه مدت و بلندمدت قابل بررسی است، اما در حال حاضر، تمرکز بر روی مشکلات کوتاه مدتی است که قطعه‌سازان با آن مواجه¬ اند. مهم¬ترین این مشکلات سه بخش اصلی را شامل می¬ شود که عبارتند از تأمین سرمایه در گردش، تأمین مواد اولیه و افزایش قیمت تمام شده و دو بخش دیگر که می تواند به این مشکلات دامن بزند افت تیراژ تولید و کاهش اشتغال در این صنعت است.
اقدامات وزارت صنعت
در ماه اخیر و با شدت گرفتن تحریم ها و مشکلات تامین مواد اولیه و قطعه در میان صنعتگران، شاهد صحبت ها و اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم و به گفته معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، نیاز صنعت به تسهیلات سرمایه در گردش، به ۲.۵ برابر افزایش پیداکرده است و ادامه داد: می‌کوشیم تا میزان تسهیلات مختص صنعت، به میزان ۴۰ درصد از تسهیلات کل کشور افزایش پیدا کند تا بتوانیم به تقویت تولید داخلی و همچنین ارتقا اقتصاد ملی دست پیدا کنیم.
وزیر صنعت معدن و تجارت هم در نخستین نمایشگاه “فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید”، با هدف داخلی سازی نیازهای صنایع کشور گفت: قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی که تاکنون از طریق واردات تأمین می‌شده در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید در معرض دید دانشگاهیان، شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان قرار گرفته است.
وی افزود: ارتباط دانشگاه و صنعت در حال تقویت است و این ارتباط شکل جدیدی به خود خواهد گرفت.
رحمانی در ادامه درباره حمایت‌های در نظر گرفته شده برای شرکت‌هایی که در زمینه ساخت داخل فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: برخی حمایت‌های تسهیلاتی و تکنولوژیکی برای این واحدها در نظر گرفته شده است. همچنین در صورتی که محصول تولیدی آنها بتواند نیاز کشور را به صورت کامل برطرف کند واردات آن کالا به کشور ممنوع خواهد شد.
وی افزود: اگر محصولی به اندازه نیاز کشور تولید نشود نیز حمایت های تعرفه‌ای برای آن‌ها در نظر می گیریم تا این واحدها بتوانند با شرایط بهتری در راستای ساخت داخل فعالیت کنند با اشاره به اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس شورای اسلامی در جریان است، گفت: این طرح احتمالاً تا دو ماه آینده در مجلس شورای اسلامی نهایی می‌شود و جهت‌گیری کلی آن در راستای حمایت از تولید است.
بسیاری از تصمیمات غیرکارشناسانه و بدون در نظر گرفتن عواقب آنها طی چند سال گذشته، باعث شده که بازار مستعد 80 میلیونی به راحتی و بدون هیچ انتقال دانش و فناوری در اختیار سوداگران قرار بگیرد و امکان پرورش و خودنمایی سازندگان داخلی از ان ها سلب شود. امید است با عمل به وعده ها و برپایی چنین نمایشگاه هایی بتوانیم گام های مهمی در راه استقلال و خودکفایی صنایع برداریم./عصر اقتصاد
انتهای پیام/

نظر شما چیست؟