اخبار لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی در تب و تاب افت نرخ ارز/ آیا کاهش قیت در راه است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بازار لوازم خانگی ایران از اردیبهشت ماه سال 97 دست خوش نوسانات شدید ارزی شد ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بازار لوازم خانگی ایران از اردیبهشت ماه سال 97 دست خوش نوسانات شدید ارزی شد تا جایی که کالاهای موجود در بازار که با قیمت مصوب کارخانه خریداری شده بودند، به انبارها رفتند و علاوه بر افزایش قیمت به دلیل رشد نرخ ارز، کمبود کالا نیز بر طبل گرانی بیش از پیش این کالای مصرفی کوبید.

افزایش چشمگیر نرخ ارز باعث شد تا اگر خریداری برای تامین کالای مورد نیاز خود به بازار لوازم خانگی می رفت در خوش بینانه ترین حالت، فروشنده به صورت لحظه ای به خریدار قیمت بدهد و این قیمت در صبح و بعد از ظهر یک روز قطعا متفاوت بود.

البته این موضوع مختص لوازم خانگی نیست چرا که دیگر بخش های تولیدی کشور نیز به دلیل چسبندگی ارزی به مواد اولیه تولید، شامل این تغییرات بودند. متاسفانه بخش قابل توجهی افزایش نرخ ارز را بهانه ای برای افزایش فضایی قیمت ها دانستند و همین امر سبب شد تا دست خریداران واقعی از کالای لوازم خانگی دور بماند.

این روزها بازار ارز سوار موج کاهش قیمت شده حال این پرسش مطرح می شود که آیا بازار لوازم خانگی نیز با کاهش قیمت ها مواجه خواهد بود؟ در شرایطی که برخی از شرکت های تولید کننده به بهانه رشد نرخ ارز این اجازه را داشتند که در یک دوره زمانی و حتی طی چند روز بارها و بارها بر طبل گرانی محصولات خود بکوبند، حالا با کاهش نرخ ارز حاضر به کاهش قیمت محصولات خود خواهند بود؟

در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز روز گذشته با اشاره به کاهش قیمت کالاها در پی استمرار افت قیمتی ارز گفته بود: «پیش بینی می کنیم هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالاهایی باشیم که با کندی کمتری نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر می پذیرند. برخی کالاها به صورت لحظه ای و برخی با وقفه تحت تاثیر نرخ ارز قرار می گیرند؛ یکی از این کالاها طلاست که کاملا تغییرات قیمتی لحظه ای دارد.»

اما علیرضا موسوی مجد ؛ رئیس انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با اشاره به اینکه کاهش قیمت دلار در شرایط فعلی تاثیری بر قیمت کالاها در بازار لوازم خانگی ندارد، به خبرنگار ال کا ایران گفت : در حوزه تولید لوازم خانگی، صنعتگران و تولیدکنندگان از ارز آزاد استفاده نمی‌کنند که با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت تمام شده محصولات نیز کاهش یابد.

وی گفت : تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی ایران برای واردات بخشی از مواد اولیه خود از ارز نیمایی استفاده می کنند. اینکه بخواهیم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد را به کاهش قیمت لوازم خانگی نسبت دهیم منطقی نیست.

موسوی مجد افزود : کاهش قیمت لوازم خانگی منوط به کاهش قیمت تمام شده محصولات است. در حال حاضر کاهشی در قیمت ارز نیمایی رخ نداده و روند پیش رو نشان می دهد که قیمت ها روند ثبات را ادامه دهند. مردم نیز نگران خرید کالا نباشند چرا که تنشی در بازار وجود ندارد و پیش بینی ما این است که وضعیت بازار لوازم خانگی در 6 ماهه دوم سال بهتر شود.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران» علیرضا مناقبی؛ رئیس مجمع واردات نیز چند روز پیش با انتقاد از افزایش نرخ ارز نیمایی گفته بود که گرانی ۳۰ درصدی دلار نیمایی، جلوی ارزانی کالاها در بازار را گرفت.

وی گفت : «با افزایش هزینه‌های واردات نباید توقع ارزانی داشت.كالاها با نرخ نیمایی وارد كشور می‌شود و نوسان نرخ ارز در بازار آزاد تاثیری بر هزینه تمام‌شده كالاهای وارداتی ندارد اما نوسان قیمت در نرخ سامانه نیما قیمت كالاهای وارداتی را مشخص می‌كند كه در حال حاضر حداقل ۳۰ درصد بر مبلغ دلار نیمایی اضافه شده است.»

سید مرتضی میری؛ رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز با اشاره به این موضوع به خبرنگار «ال کا ایران» گفت : در همان زمانی که نرخ ارز از 4200 تومان بیشتر شد، تقریبا تمام کارخانه های تولیدی ایران حتی مواد اولیه با ارز 3700 تومانی هم داشتند، اما از صبح روز بعد قیمت کالاهای تولیدی خودرا با قیمت ارز روز محاسبه و به بازار عرضه کردند.

وی ادامه داد : ماهم قبول داریم که عده ای از افزایش نرخ ارز بازار سوء استفاده کردند و قیمت کالاها را با افزایش نرخ ارز در بازار افزایش دادند و متاسفانه نظارت لازم هم بر آن نشد. اما در حال حاضر و پس از گذشت یک سال تولیدکنندگان لوازم خانگی از ارز نمایی استفاده می کنند و حتی طی چند وقت گذشته ارز نیمایی افزایش هم داشته است.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران»، استفاده شرکت های تولیدکننده از ارز نمایی برای واردات مواد اولیه موضوع پنهانی نیست چنانکه پس از نوسانات شدید ارزی از اردیبهشت ماه سال 97، دولت راهکار ارز نیمایی را برای ثبات بخش تولید پیشنهاد و به مرحله اجرا رساند. اما در همان زمان بسیاری از شرکت های تولیدکننده قیمت محصولات خودرا بیش از میزان ارز نیمایی افزایش دادند که همین امر سبب شد تا بسیاری از مردم دستشان از بازار لوازم خانگی کوتاه شود. قیمت ها در کارخانه، بازار لوازم خانگی و سایت های فروش آنلاین بسیار متفاوت بود و تا امروز نیز این مشکل به واقع حل نشده است. خلاء های نظارتی باعث شد تا برخی از شرکت های تولیدکننده داخلی در چند مرحله افزایش قیمت را روی محصولات خود اعمال کنند و هیچ سازمان و نهادی نیز به معنای واقعی روبه روی این افزایش قیمت غیر قانونی قد علم نکرد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟