سایر خبرها

برچسب انرژی، حلقه مفقوده هدررفت انرژی ساختمان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یک کارشناس انرژی گفت: با اجرای طرح استفاده از برچسب انرژی در ساختمان‌ها، ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یک کارشناس انرژی گفت: با اجرای طرح استفاده از برچسب انرژی در ساختمان‌ها، بستری فراهم می‌شود تا وضعیت مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور، به طور دقیق مشخص شده و بهره‌وری ارتقا یابد.

در سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین و تأثیر گذارترین اقدامات در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی در دنیا، برچسب انرژی ساختمان بوده است. در واقع، برچسب انرژی ساختمان، همچون برچسب انرژی لوازم خانگی، گواهی‌نامه‌ای است که ساختمان‌ها را بر اساس میزان مصرف انرژی به ازای هر متر مربع، رتبه‌بندی می‌کند.

بر این اساس، شاید اجرای طرح برچسب انرژی ساختمان به تنهایی تأثیری در مصرف انرژی ساختمان‌ها نداشته باشد؛ اما مزیت‌های دیگری دارد که می‌تواند باعث کاهش جدی در مصرف انرژی شود.

علی بابایی، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح، در ابتدا بستری فراهم می‌شود تا وضعیت مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور به طور دقیق مشخص شود، گفت: با اعمال طرح‌های تشویقی و تنبیهی که روی برچسب انرژی ساختمان تعریف می‌شود، می‌توان ساختمان‌ها را به سوی بهره‌ورتر شدن هدایت کرد.

وی افزود: نظارت روی ساخت‌ و سازها در کشور به خصوص بر روی مصرف انرژی ساختمان‌ها، به هیچ عنوان وضعیت مناسبی ندارد؛ بر این اساس، در چنین شرایطی با اجرای طرح برچسب انرژی ساختمان می‌توان روی ساخت‌ و سازها نیز نظارت بهتری داشت؛ از طرفی  شناسایی ساختمان‌های غیربهره‌ور به راحتی امکان‌پذیر می‌شود و می‌توان با طرح‌های خاص برای اصلاح این ساختمان‌ها، اقدامات هدفمندتری انجام داد.

اکثر راهکارهایی که کارشناسان برای کاهش مصرف انرژی پیشنهاد می‌دهند، مربوط به اصلاح قیمت انرژی است؛ اما سوال اینجا است که آیا مردم تنها مقصر وضعیت فعلی مصرف انرژی در کشور هستند؟

به عبارت دیگر، وقتی خانواده‌ای در خانه‌ای ساکن می‌شود که هدررفت انرژی بسیار بالایی داشته، عایق‌بندی دیوارها در آن به درستی رعایت نشده باشد و یا سیستم گرمایشی ساختمان به صورت بهینه کار نکند، آن خانواده توانایی مصرف بهینه انرژی را دارد؟

بنابراین علاوه بر اینکه با افزایش قیمت انرژی، مردم به مصرف درست توصیه می‌شوند؛ ابزارهای مصرف انرژی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند نیز، باید وضعیت مطلوبی داشته باشند.در این میان،  یکی از مهمترین پارامترهای مصرف انرژی در کشور، خود ساختمان است که باید به بهترین نحو ساخته شده باشد؛ به عبارت دیگر، مهم ترین ابزار نظارت روی کیفیت ساخت‌ و ساز (از لحاظ وضعیت مصرف انرژی) نیز همانطور که گفته شد، اجرای طرح برچسب انرژی ساختمان است تا هم مسئولان مربوطه نسبت به کیفیت ساخت‌ و سازها نظارت بیشتر و بهتری داشته و هم مردم، نسبت به وضعیت مصرف انرژی در ساختمان خود به طور کامل، آگاهی داشته باشند.

این طرح تاکنون در کشورهای بسیاری انجام شده و نتایج مطلوبی نیز به همراه داشته است. شکل زیر کشورهایی که تاکنون این طرح را اجرا کرده‌اند، نشان می‌دهد./مهر

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟