اخبار لوازم خانگی

لوازم خانگی قاچاق بدون گارانتی خوابیده در ته لنج ها و سرافراز در کف بازار!

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، واردات انبوه لوازم خانگی به شکل قاچاق در سالهای اخیر، در حالی صورت می گیرد که به نظر ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، واردات انبوه لوازم خانگی به شکل قاچاق در سالهای اخیر، در حالی صورت می گیرد که به نظر می رسد نگاه نگران برخی ازمسوولان همچنان به دنبال جابجایی اجناس در ته لنج ها و دوش کولبران است.

واردات کالای همراه  ملوانان که به ته لنجی معروف است با مصوبه هیئت وزیران در جلسه خرداد ماه سال گذشته (۱۳۹۸) به پیشنهاد وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با رعایت تبصره هایی اصلاحی شکل قانونی تری  گرفت .
همزمان با افزایش نرخ ارز و فشار تحریم ها ، بازار لوازم خانگی نیز همچون بسیاری از محصولات دیگر کساد شد و این فرصتی برای سوء استفاده و  دور زدن تبصره های  مصوبه قانونی اعلام شده بود.
واردات کالاهایی که از ته لنج کم کم به عرشه می آمد و کل لنج را شامل می شد. اما همچنان نگاه نگران دولتمردان دنبال کالاهای وارداتی از سوی کولبران و آسیب زدن آنها به بدنه اقتصاد کشور بود!
نگاهی حاکمیتی که نه در لوازم خانگی بلکه همه اقتصاد کشور را در بر می گیرد و دانه درشتها سوار بر امواج در ساحل امن «روابط» پهلو می گیرند.
در حالی که بسیاری از افراد مجوز واردات کالای ته لنجی را داشتند برخی با سوءاستفاده از آن اقدام به ورود کالای قاچاق در سطح وسیع می کنند، اقدامی که با استناد به مصوبه خرداد ماه سال گذشته در ظاهر ایرادی بر آن وارد نیست و در بسیاری از موارد تفکیک آن از واردات قانونی را مشکل می سازد .
البته به دنبال قاچاق کالاها به ویژه لوازم خانگی بازرسی در مراکز استان های مجاز شدت یافت واولویت به بازرسی به صنف لوازم خانگی برقی داده شد با حضور بازرسانی که منتخب از اعضای اتحادیه بودند و هیچ ناظری از ستاد مبارزه با قاچاق کالا دخالتی در آن نداشت .
برتری کالای قاچاق به بهانه برند بودن!
مورد اقبال قرار گرفتن کالاهای قاچاق به ویژه « لوازم خانگی » پس از تحریم و نوسانات نرخ ارزی و به بهانه برند بودن و کیفیت برتر و اطمینان به اصل بودن آنها در حالی شکل می گیرد که واردات این محصولات با الصاق مشخصات و برندهای معروف دنیا بر کالاهای بدل و غیر اصل انجام می شود و  مورد توجه بازار تبلیغاتی رسانه ها حتی با مجوز رسمی فعالیت نیز هستند.
معرفی مراکز توزیع محصولات لوازم خانگی در بسیار از رسانه ها نیز شکلی علنی می گیرد و معلوم نیست جای « رونق تولید ملی » در این میان کجاست؟ گزارش روز ۲۶ تیرماه یکی از سایت های خبری معتبر و معرفی مراکزخرید اینترنتی کالاهای وارداتی به عنوان مراکز مطمئن ، امن، ارزان برای خرید نوعروسان !! یکی از این موارد است که به صورت علنی به معرفی برندهای معروف تلویزیون پرداخته است و معلوم نیست پس حمایت از تولید داخلی کجا و کی صورت میگیرد؟
مجوز ته لنج به قاچاق کالا در تمام لنج تغییر می یابد
قاچاق لوازم خانگی در پوشش طلایی مجاز واردات ته لنجی برای بسیاری از ملوانان در سالهای اخیر چشم انداز مطلوبی پیدا کرده است… چرا که می بینند، خوب می توانند اعتماد و سرمایه و بازار این محصولات را در کف دستان خود بگیرند و مانور بدهند ..
تبلیغاتی که این اطمینان رابه خریداران می دهد که راحت در منزل خود بنشینید و لوازم خانگی خود را سفارش دهید، ما آنها را از ینگه دنیاخریداری و درب منزلتان تحویل می دهیم… آنهم با سرعت از روی آبهای و سوار بر لنج ها و در سایه مجوزهای دولتی نه به کندی بر دوش کولبرها که هر آن احتمال توقیف و آسیب به بدنه اقتصادی کشوراست!!!!
افزایش قاچاق بدون نظارت در سایه مرزهای طولانی آبی شمالی و جنوبی
روزانه تعداد زیادی لنج و قایق بین سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس و کشورهای جنوبی در حال حرکت هستند که از این طریق مقداری کالای ته لنجی وارد مرزها می شود و با توجه به مرزهای متعدد کشور، امکان کنترل دقیق ورود کالا وجود ندارد.
تعیین سقف مشخص و درج آن در سامانه واردات و نظارت بیشتر از مبداء و مقصد برای واردات بسیار می تواند واردات را قانونمند سازد و مسلماَ شعار « رونق تولید ملی » را عملی سازد و توسعه کارگاه ها و کارخانه های تولید داخل بیانجامد و به بهبود اوضاع اقتصادی ساکنان مرزی کمک کند.
بر اساس آیین نامه  ورود کالا توسط ملوانان و شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت زیر ۵۰۰ تن  از مبدا بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به گمرکات مجاز به اعمال مقررات ملوانی مشمول تخفیف مجموع سود بازرگانی به میزان بیست درصد می‌باشند.
واردات به این شکل بدون طی مراحل تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق دولتی به گفته کارشناسان اثرات زیانباری را بر مجموعه اقتصاد کشور بر جای می گذارد و نوعی امتیاز برای توسعه قاچاق به شمار می آید که اثرات نامطلوب آن بر بدنه تولید نیز غیرقابل انکار است.
امروزه ته‌لنجی حقی غیر قابل خدشه برای شاغلین کشتی‌های باری و ملوانان منظور و زمینه واردات حجم عظیمی‌از کالا به کشور را فراهم کرده است تا جایی که صد تن بار موجود در لنج تحت عنوان ته‌لنجی تعریف و به راحتی و بدون نیاز به طی مراحل گمرکی در بنادر تخلیه می‌شود، اما سوال اینجا است که آیا می‌شود به این حجم از واردات ته‌لنجی گفت و یک ملوان تا چه اندازه نیازمند لوازم زندگی است؟ ته‌لنجی یعنی کالایی که در داخل لنج مانده و مصرف نشده، اما چیزی که در واقعیت مشاهده می‌کنیم کالای وارداتی است نه ته‌لنجی.
اصلاحات ممکن نیست ، متوقف شود
این موضوع نیازمند اصلاحات نیست بلکه با توجه به گستره آبی کشورمان و نظارت بسیار سخت بر این پهنه باید  کاملا با آن برخورد کرد تا متوقف شود، چرا که این مساله به تولید کشور ضرر می‌رساند.
واردات کالا همچون ته‌لنجی، ملوانی، پیله وری و… نه تنها هیچ فایده‌ای جز بهم‌ریختگی فضای کسب و کار و سردرگمی ‌نهادهای نظارتی در بحث نظارت بر واردات کالا نخواهد داشت که چرخه تولید را به دلیل خارج کردن تجارت و واردات از مسیر قانونی‌اش به خطر انداخته است.
لوازم خانگی قاچاق بدون گارانتی خوابیده در ته لنج ها و سرافراز در کف بازار!
موسوی مجد،  رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران به باشگاه خبرنگاران جوان در این باره ضمن هشدار به خریداران کالاهایی با عنوان ته لنجی گفت : ته لنجی تعریف خاص خود را دارد، اما واردات محصولی نظیر یخچال ساید از این طریق، ماهیت این نوع از واردات را زیر سوال برده است.
به گفته وی حتی این کالاها اصل باشند با توجه به شرایط فعلی کشور ، تحریم و … قطعات موجود در آنها با قطعاتی که در ایران موجود است متفاوتند؛ بر این اساس در صورت لزوم خریداران آنها نمی توانند خدمات پس از فروش مناسبی دریافت کنند./تیتر 20
انتهای پیام/

نظر شما چیست؟