اخبار لوازم خانگی

لوازم خانگی داخلی دوران افت کیفیت را گذرانده است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکرشد: اگر قرار است به موضوع واردات قاچاق لوازم ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکرشد: اگر قرار است به موضوع واردات قاچاق لوازم خانگی به کشور بپردازیم باید مشخص نماییم استراتژی اشتغال در مناطق مرزی چیست و آیا این وضعیت باید ادامه داشته باشد و یا خیر؟

عبدالله رضیان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی سعی کرده اند تا در جهت ارتقای کیفیت محصولات خود تلاش کنند، در عین حال گفت: البته نمی توانیم بگوییم در مدت زمان کمی کیفیت محصولات به گونه ای ارتقا پیدا کند تا با محصولات مشابه خارجی رقابت کند.

وی به کوله بری در مرزها خصوصا در غرب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کوله بری و بازارچه هایی که در مرزها برای بومیان منطقه ایجاد شده یکی از مسایلی است که باید به آن توجه کنیم. حتی نمایندگان این مناطق در مجلس تلاش کردند تا این موضوع را رسمی کنند و سعی کنند به صورت قانونی مجوز داده شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: استدلال نمایندگان این مناطق این است که به علت نبود اشتغال و وجود مشکلات اقتصادی و مسایل امنیتی در مناطق مرزی باید کوله بری و وجود بازارچه های مرزی حفظ شود.

وی متذکر شد: اگر قرار است به موضوع واردات قاچاق لوازم خانگی به کشور بپردازیم باید ساماندهی کنیم و مشخص نماییم که استراتژی اشتغال در مناطق مرزی چیست و آیا این وضعیت باید ادامه داشته باشد و یا خیر؟

رضیان یادآور شد: از طرفی با توجه به افزایش قیمت ارز، این تصور وجود داشت که بساط قاچاق کالا برچیده شود ولی با توجه به نوساناتی که در قیمت ارز وجود دارد، متاسفانه قیمت کالاهای داخلی نیز به گونه ای افزایش پیدا کرد که قیمت هایش با قیمت های کالاهای خارجی برابری می کند و لذا مردم ترجیح می دهند تا از کالاهای خارجی استفاده کنند.

وی در رابطه با درست شدن وضعیت خاطرنشان شد: تا نتوانیم در تولیدات لوازم خانگی یک مدیریت درستی هم در وزارت صنعت، هم در مجلس و هم در فضای بخش خصوصی ایجاد کنیم این نابسامانی ها وجود خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: فشار مجلس بر وزارت صمت و دولت این است تا بتواند نقدینگی بخش تولید لوازم خانگی داخلی را تامین کند و ما از تولید داخلی حمایت کنیم.

در ادامه حمیدرضا غزنوی با بیان اینکه لوازم خانگی داخلی دوران افت کیفیت را گذرانده است، گفت: امروز در بحث کیفیت و تکنولوژی، در تولید لوازم خانگی هایی نظیر ساید بای ساید که تکنولوژی تولیدش تقریبا در دست شش الی هفت کشور نیست با شرکت های اروپایی و حتی آمریکایی برابری می کنیم.

وی تاکید کرد: نه تنها کیفیت را از لوازم خانگی های کشورهای توسعه یافته مثل کره جنوبی پشت سر گذاشتیم بلکه از لحاظ طراحی، فیچرهای محصول، کیفیت و کارایی با محصولات اروپایی و آمریکایی برابری می کنیم.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص چرایی افزایش قیمت ها گفت: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه خارجی و قطعات خارجی باتوجه به افزایش قیمت ارز، حدود بیش از سه برابر شده است و قیمت مواد اولیه و قطعات داخلی و عدم امکان استفاده از پرداخت هایی با ال.سی و گشایش اعتباری، متاسفانه اثرش را روی کالای نهایی لوازم خانگی هم گذاشته است.

وی افزود: قیمت لوازم خانگی ایرانی تقریبا از ۱۰۰ درصد تا ۱۵۰ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است. در حالیکه لوازم خانگی های خارجی از ۱۵۰ تا حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

غزنوی با اشاره به عوامل واردات کالای قاچاق اظهار کرد: درست است که واردات لوازم خانگی ممنوع است ولی از طرفی تولید کننده را حمایت نکردیم تا بر اساس مقیاس اقتصادی، تولیداتش را بالا ببرد. هم در سال ۹۷ و هم در سال ۹۸ در رابطه با تولید لوازم خانگی، نسبت به سال های گذشته افت تولید داشته و قیمتش هم زیاد شده است. از یک طرفی برندهای خارجی ایران را تحریم کردند و از کشور ایران خارج شدند آن هایی هم که مونتاژ می کردند و به دروغ به اسم تولید کننده سال های سال منافع کشور را از بین بردند، از کشور رفتند. با این شرایط، فضا بسیار فراهم شده تا قاچاقچی ها بتوانند سوء استفاده کنند و مزیت برای این افراد زیاد است.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه حل موجود برای کاهش قاچاق حمایت از تولیدکننده داخلی است، تصریح کرد: در حال حاضر تنها از ۲۰ الی ۳۰ درصد از ظرفیت تولید دارد استفاده می شود و با حمایت کافی می توانیم هم بازار ایران را تامین کنیم و هم دو برابر این بازار صادرات داشته باشیم.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی خاطر نشان کرد: مشکل تولید کنندگان لوازم خانگی نقدینگی است اگر این نقدینگی فراهم شود و کالا به وفور در بازار ریخته شود دیگر جایی برای قاچاق نیست و این بهترین راه حل برای کاهش قاچاق است./رادیو گفت و گو

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟