اخبار لوازم خانگی

ما در حال‌حاضر نمایندگی یک تا دو شرکت در زمینه مواد اولیه اروپایی را داریم

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فتاحی با اشاره به صادرات لوازم خانگی ایران به روسیه، لهستان و کشورهای اطراف گفت: ما ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فتاحی با اشاره به صادرات لوازم خانگی ایران به روسیه، لهستان و کشورهای اطراف گفت: ما در حال حاضر نمایندگی یک تا دو شرکت در زمینه مواد اولیه اروپایی را داریم.

سبحانی با اشاره به نقش موثر دیپلماسی در حل مشکلات ارتباط ایران با کشورهای اروپایی گفت: کاهش حجم روابط فعلی ناشی از مسائل سیاسی است و با فراهم کردن بستر روابط سیاسی می توان به گسترش روابط با اروپا امیدوار بود.

سرپرست سابق معاونت آمریکا در وزارت امور خارجه تأکید کرد: دیپلماسی ایران باید به اروپایی ها بفهماند که تحریم های ایران فقط تحریم ایران نیست بلکه تحریم اروپا نیز هست. ما بزرگ ترین مصرف کننده اتومبیل های اروپایی بودیم که با توقف صادرات به ایران، اثر آن در فرانسه مشخص می شود چراکه رقیب چینی آنها در ایران بازار را به دست خواهد گرفت.

سبحانی خاطرنشان کرد: اولین تراکتور قبل از انقلاب و از کشور رومانی به ایران وارد شد اما امروز ما تکنولوژی تراکتور را از انگلستان خریده ایم و می توانیم به اروپا و کانادا صادر کنیم.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت سفارتخانه ها باید بر اساس کارکرد اقتصادی آنها سنجیده شود گفت: دیپلمات های ایرانی باید اقتصادی باشند و اقتصادی فکر کنند.

سفیر نمونه اقتصادی در وزارت امور خارجه با بیان اینکه مراودات در دنیای جدید، باید نوین و غیرسنتی باشد افزود: تجارت فقط صادرات کالا نیست، حجم روابط ما با برخی کشورها بالاتر از این است که در آمارها بیان می شود. به عنوان مثال صادرات خدمات فنی و مهندسی در آمارها ذکر نمی شود.

وی با اذعان به توفیقات ایران در حوزه پزشکی و قابلیت ویژه کشور برای صادرات پنهان گفت: ما در حوزه توریست درمانی و دیگر حوزه های نوین قادر به هدفگذاری و تبلیغات هستیم تا حجم روابط را تا میلیاردها دلار افزایش دهیم.

سبحانی با اشاره به راهکارهای بکارگیری ظرفیت های مغفول صادراتی به اروپا بیان داشت: دیپلمات و مقامات ما باید اقتصادی فکر کنند و حتی مقامات بالاتر نیز در مذاکرات خود حرف های اقتصادی بزنند.

در ادامه، فتاحی حوزه لوازم خانگی را یک صنعت واسطه ای معرفی کرد و گفت: حجم صادرات ایران به اروپا با احتساب نفت، میعانات گازی و پتروشیمی ها صادرات رقم قابل توجهی است و به ۱۰ میلیارد دلار می رسد.

وی خاطرنشان کرد: پایه صادرات در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۲ میلیارد دلار بود و طبق برنامه، باید به ۱۱۲ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ برسد اما در حال حاضر شرایط محیط جهانی تغییر کرده و در نتیجه برنامه هم باید تغییر کند.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه تاجر باید مزیت صادراتی کالای تولیدی در کشور را پیدا کند گفت: دولت از طریق تصویب قوانین و مقررات و به نتیجه رساندن قوانین با کشور هدف می تواند صادرات را از نظر لجستیک رونق دهد.

فتاحی با انتقاد از اطلاعات محدود رایزنان اقتصادی از مسائل اقتصادی بیان کرد: برخی رایزنان حتی زبان مربوطه را هم نمی دانند. لذا باید آموزش هایی به رایزنان ارائه شود تا آنها هم به تاجران کمک کنند.

یادآور شد: وقت آن فرارسیده که دولتمردان به اتاق های بازرگانی و تشکل ها اعتماد کنند. درست است که بزرگ ترین اقتصاد در اختیار دولت است اما دولت باید تصدی گری را کنار گذاشته و شرایط را برای فعالیت تولیدکننده و تاجر فرهم نماید.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از تعدد دستورالعمل ها و بخش نامه ها انتقاد کرد و گفت این کار صادرکنندگان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده ضمن اینکه ما عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم و برای صادرات هر محصول به اروپا باید ۲۰ درصد بیشتر تعرفه بپردازیم.

فتاحی با اشاره به صادرات لوازم خانگی ایران به روسیه، لهستان و کشورهای اطراف گفت: ما در حال حاضر نمایندگی یک تا دو شرکت در زمینه مواد اولیه اروپایی را داریم و هر سال مدیر عامل کل جهانی آنها سفیر کشور خود را می آورند و مشکلات ما را جویا می شوند. اتاق بازرگانی ایران نیز باید در این راستا فعال تر عمل کند./رادیو گفت و گو

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟