فناوری

بازار کامپیوتر، غیر قابل پیش بینی‌تر از همیشه

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در طول سالیان اخیر فعالیت در بازار کامپیوتر با رشد قابل توجهی همراه شده، تکثری که ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در طول سالیان اخیر فعالیت در بازار کامپیوتر با رشد قابل توجهی همراه شده، تکثری که ریشه آن را باید در رسوب هر چه بیشتر رایانه در زندگی عمومی مردم جستجو کرد، اما در ماه‌های گذشته این وضعیت با انسدادی خاص همراه شده تا جایی که برخی تغییر شغل فعالان این حوزه را بیش از هر زمان دیگری محتمل می‌دانند.

قریب به دو دهه پیش عموما کامپیوتر یا همان سیستم‌های رایانه‌ای تنها در ادارات و نهاد‌های دولتی مشاهده می‌شد و جز معدودی از کارشناسان این حوزه که بعضا نسبت به تهیه و خرید کامپیوتر برای منازل اقدام می‌کردندگرایش چندانی به این تجهیزات دیده نمی‌شد، زیرا ضرورت و الزامی برای حصول این امر وجود نداشت.

با گذشت زمان به تدریج ضریب نفوذ و رسوخ کامپیوتر در زندگی مردم رو به فزونی گرفت، و هر آنچه گذشت قرابت و نیاز روزمره مردم به این سیستم‌ها بیشتر شد.

به واقع تب خرید کامپیوتر در خانواده‌ها برای نخستین بار، در قالب و شکل پرستیژ و به تعبیر عوامانه بالارفتن کلاس زندگی و بعضا چشم و هم چشمی‌های بین فامیلی و درون خانوادگی ظهور و بروز پیدا کرد و از همان زمان سنگ بنای رشد و افزایش واحد‌های فروش قطعات کامپیوتر و ارائه خدمات مرتبط با آن گذاشته شد.

البته طرح این موضوع به معنای عدم وجود چنین مراکزی تا پیش از آن نیست، اما مراکز فعال در این عرصه، بسیار محدود و معدود بودند و به تدریج خرید و تهیه کامپیوتر آنچنان با افزایش همراه شد که اطلاق عنوان اپیدمی برای این امر دور از واقعیت و اغراق آمیز به نظر نمی‌رسد.

به واقع رشد و گسترش فناوری ها، بخصوص در دنیای دیجیتال و عرصه سیستم‌های کامپیوتری به یکباره با سرعت و شتابی کم نظیر همراه شد و به تبع آن زندگی عموم مردم نیز با این تجهیزات و ادوات به میزان قابل توجهی قرابت پیدا کرد.

با قاطعیت می‌توان عنوان کرد امروزه زندگی روزمره هیچکدام از افراد این کشور با سیستم‌های کامپیوتری و رایانه غریب نیست و این ارتباط آنچنان تنگاتنگ شده که تمامی اقشار جامعه اعم از ضعیف، متوسط و غنی نمی‌تواند خود را بی نیاز از این سیستم‌ها تلقی نماید.

به تبع این رشد و فزونی، ضریب اشتغالزایی و توسعه فرصت‌های شغلی مرتبط با این عرصه نیز به میزان فزاینده‌ای ارتقاء پیدا کرد و اگر در دو دهه پیش، تنها در مناطقی خاص از کلانشهر‌ها، مراکز و واحد‌های عرضه و فروش سیستم‌های رایانه‌ای یا نرم افزار‌ها مشغول به فعالیت بودند، امروز حتی در محلات و بعضا در مناطق روستایی نیز افراد و گروه‌هایی در قالب‌ها و اشکال گوناگون در این بخش‌ها مشغول به فعالیت هستند.

در این میان، اکثریت قریب به اتفاق تجهیزات و قطعات منفصله مرتبط با رایانه، در آن سوی آب‌ها تولید و عرضه می‌شوند و طبیعتا عرصه مذکور را می‌توان یکی از حوزه‌هایی تلقی کرد که بصورت مستقیم به ارز وابسته است و طبیعتا هرگونه نوسانی در نرخ ارز، بازار مذکور را بصورت مستقیم تحت الشعاع قرار می‌دهد.

کاوه خسروجردی، یکی از فعالان عرضه و فروش اقلام رایانه، با اشاره به افزایش قابل توجه فرصت‌های شغلی به موازات نفوذ سیستم‌های رایانه‌ای در زندگی عموم مردم اظهار کرد:قریب به دو تا سه دهه پیش، گمانه زنی‌ها بر این امر مبتنی بود که با گستره و افزایش ضریب نفوذ رایانه در جامعه، بسیاری از فرصت‌های شغلی از بین خواهد رفت، اما به تدریج ثابت شد این گمانه زنی اشتباه بود، زیرا آنچنان که بر رشد و تکثر فناوری‌ها افزوده می‌شد به همان میزان نیزتنوع و گستردگی خدمات و تقاضا برای آن افزایش پیدا کرد.

وی افزود: فارغ از موضوع خدمات مرتبط با این عرصه خرید و تهیه تجهیزات کامپیوتری نیز با اقبال بسیاری همراه شد، اما در سالیان اخیر با کاهش قدرت خرید مردم میزان تقاضا برای خرید به روز رسانی و ارتقاء سیستم‌های کامپیوتری نیز با اُفت روبرو شد که البته این تنزل و کاهش تقاضا در مناطق متوسط و ضعیف نشین جامعه (از حیث اقتصادی) بیشتر ظهور و بروز پیدا کرد.

این فعال در بخش توزیع و فروش تجهیزات کامپیوتری گفت: البته بخش دیگری از این افت تقاضا برای خرید رایانه در جامعه نیز بی ارتباط به تنوع و گستره استفاده از گوشی‌های همراه اندروید در جامعه نبوده و نیست.

خسروجردی تصریح کرد: با همه این اوصاف تا سال ۹۶ شرایط برای استمرار فعالیت، کم و بیش مهیا بود، اگرچه این امر بعضا با دشواری و سختی‌های معیشتی برای فعالان این عرصه همراه می‌شد، اما به هر ترتیب و به هر نحوی از انحا فعالان حوزه مذکور تلاش می‌کردند به اصطلاح، چراغ مغازه‌ها و واحد‌های تجاری خود را روشن نگاه دارند، اما متاسفانه در سالیان اخیر و بخصوص ماه‌های گذشته، شرایط متفاوتی رقم خورده که تحمل استمرار این وضعیت دشوار به نظر می‌رسد.

وی افزود: به واقع مردم پول ندارند تا مصروف خرید چنین اقلامی نمایند و به تعبیر صحیح تر، هزینه ضروریات زندگی آنچنان بالا رفته که خرید رایانه و قطعات مرتبط با آن و ارتقاء سخت افزاری سیستم‌های کامپیوتری را برای بخشی از طبقات جامعه از اولویت خارج کردهه است.

این فعال در عرصه فروش و توزیع سخت افزار کامیپوتر در ادامه اظهار کرد:متاسفانه شرایط آنچنان بغرنج شده که برخی از همکاران ما مجبور به تغییر شغل شده اند و با استمرار این وضعیت، افزایش ضریب تغییر کاربری واحد‌های تجاری فعال در این حوزه و اقدام به تغییر شغل از سوی فعالان این بخش، بیش از گذشته اجتناب ناپذیر شده است.

وقتی کاهش نرخ دلار، بر دامنه و عمق کسادی می‌افزاید!

واقعیت‌های موجود در بازار کامپیوتر نشان می‌دهد با افزایش قیمت دلار، هزینه خرید قطعات کامپیوتری به طرز عجیب و غیر قابل باوری با افزایش همراه شد و در برخی اقلام، قیمت قطعات با رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی نیز مواجه شده که این امر به مثابه شوکی در بازار بسیاری از خریداران را منصرف کرد و به واقع برای متقاضیان خُرد، سخت است که کالا و قطعه مورد نظر خود را به سه برابر قیمت خریداری کنند.

با وجود اینکه نرخ دلار، روند نزولی و کاهشی به خود گرفته نیز سایه کسادی همچنان بر بازار کامیپوتر سنگینی می‌کند، زیرا بسیاری از متقاضیان با گمان کاهش قیمت‌ها از خرید صرف نظر و امتناع کرده اند و دود این وضعیت به چشم فعالان حوزه فروش و عرضه تجهیزات اینچنینی می‌رود.

به واقع در هر دو مقطع افزایش نرخ ارز و کاهش آن فعالان صنفی این بخش را دچار ضرر و خسارت کرده است.

در صورت استمرار وضعیت موجود، ۳۰ درصد واحد‌های صنفی تعطیل خواهند شد

چندی پیش، منوچهر زند، نایب رئیس اتحادیه کامپیوتر تهران، در گفت و گویی با رسانه‌ها با اشاره به آمار نگران کننده در ارتباط با درخواست تعطیلی موقت در این حوزه گفت:به واقع بسیاری از فروشندگان و توزیع کنندگان سخت افزار کامپیوتر، ناچار به تعطیلی صنوف خویش شده اند.

وی در خصوص میزان و عدد و رقم درخواست‌ها برای تعطیلی واحد‌های صنفی بیان کرد:با توجه به سرعت و شتاب تحولات و تغییرات در حال حاضر عدد و رقم دقیقی در این خصوص موجود نیست، اما واقعیت این است که با شرایط فعلی بازار بسیاری از فعالان این حوزه، تمایلی به ادامه فعالیت در این بخش ندارند.

زند تصریح کرد: فعالان با سابقه و قدیمی این عرصه، مایل به ادامه فعالیت هستند، اما شرایط سخت بازار آن‌ها را آشفته کرده است و در صورت حصول رخداد‌های مثبت در بازار، فعالان قدیمیِ این عرصه مشتاق به استمرار فعالیت‌های خویش هستند.

زند گفت: شرایط سختی را در بازار کامپیوتر شاهد هستیم و در صورت ادامه وضعیت موجود احتمال تغییر شغل و کاربری قریب به ۳۰ درصد از واحد‌های صنفی فعال در این بخش دور از ذهن نخواهد بود.

وی افزود: شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که تجهیزات کامیپوتری و سخت افزار مرتبط با آن، از سبد خرید بسیاری از خانوار‌ها خارج شده است.

امید آن می‌رود ضمن حصول رونق اقتصادی که مطالبه اکثریت قریب به اتفاق فعالان اقتصادی و صنفی به شمار می‌رود با تامین و عرضه مناسب تجهیزات کامپیوتری به بازار، شرایط متعادلی در این حوزه حاکم شود که یقینا با تحقق این امر گشایش‌های بسیاری را در حوزه مذکور و عادی شدن کسب و کار این بخش شاهد خواهیم بود./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟