حامد کلاهدوزان
اخبار لوازم خانگی

چگونه برنده رقابت در بازار فروش شویم؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بازار لوازم خانگی در یک ساله گذشته روزهای سختی را گذرانده است. رزوهایی که ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بازار لوازم خانگی در یک ساله گذشته روزهای سختی را گذرانده است. رزوهایی که بیشتر رسانه ها در خصوص مشکلات خریداران و چالش های پیش روی آنها صحبت کردند. اما در این طرف میدان کسی از مشکلات فروشندگان و صاحبان مشاغل در این حوزه سخن خاصی به میان نیاورد و اگر هم حرفی زده شده بسیار کم و اندک بوده است.

تحریم ها و البته وضعیت اقتصادی کشور همان اندازه که مصرف کننده را درگیر مشکلات کرده، فروشندگان و صاحبان کسب و کار را نیز درگیر مشکلات عدیده کرده است. بازار لوازم خانگی در شرایط رکود است و فروشندگان در این شرایط باید تمام توان خود را برای فروش محصولات خود به کار بگیرند.

اما پرسش اینجاست که در چنین شرایطی چگونه می توان برنده رقابت فروش شد؟ چگونه می توان مشتریان اندکی که در بازار حضور دارند را به سمت و سوی محصول خود جذب کرد؟

درهمین رابطه حامد کلاهدوزان؛ کارشناس صنعت لوازم خانگی به خبرنگار «ال کا ایران» می گوید: در ابتدا اشاره به این موضوع مهم ضروری است که در فضای کسب و کار، رقابت جزء لاینفک و جدا نشدنی هر عمل تجاری محسوب میشود امروز اگر سری به بازار های توزیع و فروش در هر کدام از شاخه های تجاری بزنیم با اولین چیزی که مواجه خواهیم شد تعدد برند ها و کالا های مختلف و بعضا شبیه به هم است که این موضوع هرروز بیشتر و بشتر خواهد شد اما یک حقیقت در این میان کتمان کردنی نیست، آن هم تمایز و تفاوت برخی کالا ها و برند ها است.

وی افزود : هر کجا با هر فروشنده صحبت کنیم می گوید کالای من بهترین و با کیفیت ترین کالاست در این میان یک مصرف کننده با سردرگمی و تعارض مربوط خواهد شد و شاید حالت بدتر این که شخص از خرید کالا مدتی منصرف شود چون ما اگر در مورد رفتار مصرف کننده مطالعه کنیم خواهم دید که برخی افراد در مقابل تعارضات و واکنش های منفی نشان می دهند و حتی بعضا از خرید یک کالا منصرف خواهند شد.

کلاهدوزان گفت : تغییر نگرش و تفکر خرید یک محصول با چندگانگی در تعازض است و زمانی که نتواند به تمرکز لازم برسد فرایند خرید محقق نخواهد شد امروز از خرید و انتخاب یک محصول مولفه های مختلفی دخیل است. اولا برند کالا، دوما قیمت کالا، تمایز و تفاوت و در نهایت خدمات رسانی بعد از خرید لذا در صورتی که فرایند فروش انجام پذیر است که تمام این موارد در ذهن مشتری به صورت مثبت تلقی میگردد.

این کارشناس می افزاید : امروز برند برچسبی است که برای مشخص کردن یک محصول و متمایز ساختن آن از سایر محصولات رقیب به کار می آید، لذا این موضوع مهم است که امروز با توجه به مشکلات مورد ذکر، درآمد اقشار مختلف جامعه نیز مساله مهم و قابل تاملی شده است.

وی ادامه داد : به طور مثال اگر دوربین های یک فروشگاه را چک کنیم می بینیم که اکثر مراجعه کنندگان جهت خرید کالا ها ، کالا را برداشته نگاه می کند و به برچسب قیمت آن توجه می کنند و سپس با یک حالت تعجب کالا را در سر جای خودش می گذارند. بر این اساس است که برخی برند ها و تولید کنندگان با تمایز در قیمت گذاری پا به عرصه رقابت می گذارند.

حامد کلاهدوزان گفت : امروز در فضای کسب و کار مواجه ایم با امری که قابل اجتناب نیست. امروز در فضای کسب و کار بعضا مواجهیم با افرادی که به نام فروشنده اما با عدم صداقت با خریداران صحبت می کنند و این امر باعث شده که مصرف کنندگان را در سردرگمی و تشویش بیاندازد.

وی ادامه داد : اعتقاد ما این است که امروز فروشنده ای موفق است که بتواند تمایزات کالا خود را بشناسد بازار را خوب رصد کند و روانشناس خوبی باشد و بتواند با صداقت فرایند فروش را به پایان برساند اما این پایان دغدغه های فروش نیست. اگر بخواهیم این موانع فروش و خرید را برسی کنیم نیاز به ساعت ها کار مطالعاتی است که در فرایند های فروش عارضه یابی کنیم و به این موضوع باور داشته باشیم که تمایز تعارض جزئی از فروش است. تمایزات باعث از بین بردن تعارضات خواهد شد.

کلاهدوزان افزود : امروزه فرهنگ مصرف کننده با قبل متفاوت شده است و سطح دانش و دسترسی به شبکه های مجازی و اینتذنت نیز مزید بر علت، لذا امروز در فرایند های فروش به تمایزات نیازمندیم و به صداقت و رفع ذهنیت بد مشتریان.

وی در پایان گفت : در آخر امیدوارم بتوانیم در چرخه تولید و عرضه کالا و خدمات برای مصرف کنندگان و نمایندگان نهایت تلاش و همیت را به کار گیریم چون مشتریان و سرمایه های هر فعالیت تجاری محسوب می شوند و ما امروز با توجه به رقابتهای موجود باید برای حفظ و تعالی آنها تلاش کنیم به امید روزی که هر کدام از صاحبان فرایند کسب و کار بتوانند به رونق تولید و چرخه اقتصاد کشور عزیزمان کمک کنند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟