«سیدمرتضی میری»، رئیس اتحادیه لوازم خانگی، درخصوص وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی از اردیبهشت‌ماه با مشکلی روبرو نبوده، قیمت‌ها به ثبات رسیده و جنس در بازار موجود است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در محرم و صفر به سر می‌بریم، شاهد یک بازار آرام هستیم و مردم تنها نیاز واقعی خود را تامین می‌کنند. امروز کسی برای دوسال بعد خود خرید نمی‌کند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه چند شرکتی که با «کره» کار می‌کردند، سهم بازار خود را از دست داده اند، تصریح کرد: ما نه تنها در این مدت کمبودی حس نکردیم بلکه این سه برند قول داده اند که ظرف دو ماه آینده کارخانه های خود را با مواد اولیه دیگر و با استاندارد های اروپایی، راه اندازی کنند.

او تشریح کرد: اگر محصولات آن شرکت ها مثل لباسشویی، انواع یخچال فریزر و ظرفشویی در دو ماه آینده وارد بازار شوند، بدون شک بازار ما اشباع شده و شاهد مقداری کاهش قیمت خواهیم بود البته ممکن است که صادرات داشته باشیم.

میری در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قیمت در بازار لوازم خانگی داشته‌ایم؟ گفت: افزایش قیمت‌ها متوقف شده اما کاهشی را شاهد نبوده‌ایم. از آنجایی که واردات لوازم خانگی ممنوع است و به صورت قاچاق وارد می‌شود شاهد کاهش قیمت لوازم خانگی قاچاق بوده‌ایم چرا که «ارز آزاد» ما از 17 هزار تومان به 12 هزار تومان رسیده است.

وی افزود: کارخانه‌های تولیدی ما که از ارز نیمایی استفاده کرده و مواد اولیه خود را از کارخانه‌های داخلی تامین می‌کنند، به دلیل پایین نیامدن قیمت محصولات کارخانه های مادر، نتوانسته اند که قیمت محصولات خود را پایین بیاورند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی اذعان کرد: قیمت لوازم خانگی نسبت به یک سال و 7 ماه پیش که تحریم‌ها آغاز شد، دو برابر شده است اما به دلیل اینکه رشد قیمت آن به صورت محسوس دیده می‌شود و همه فکر می‌کنند که تغییر قیمت خیلی زیاد بوده است.

سیدمرتضی میری در پایان بیان کرد: با توجه به سه کارخانه‌ای که ظرف سه ماه آینده محصولات خود را به بازار تزریق می‌کنند و بومی سازی آنها نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده است، ان‌شاءالله نیمه دوم سال، شاهد رونق تولید خواهیم بود./برنا

انتهای پیام/