جرارد لئونارد فردریک فیلیپس
اخبار لوازم خانگی

امپراطوری کمپانی فیلیپس از کجا شروع شد؟/ جرارد بزرگ را بشناسید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، صنعت لوازم خانگی دنیای بزرگی است که با رخنه تکنولوژی به بدنه ی اصلی آن، ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، صنعت لوازم خانگی دنیای بزرگی است که با رخنه تکنولوژی به بدنه ی اصلی آن، حالا رنگ و بوی دیگری دارد. تاریخچه صنعت لوازم خانگی نشان می دهد که افراد بزرگی  مانند جرارد لئونارد فردریک فیلیپس برای آن تلاش کردند تا پایه های این صنعت سست و متزلزل نباشد و حالا در قرن 21 شاهد آن هستیم که صنعت لوازم خانگی فرزندانی شده که هر کدام برای خودشان دنیای خودرا دارند.

جرارد لئونارد فردریک فیلیپس

بعد ازظهر دلگیر یک روز پاییزی پسری متولد شد که قرار بود اقتصاد بیمار هلند را دچار تحول کند. پسری که نامش را جرارد فیلیپس گذاشتند تا سال ها بعد رسانه های دنیا از آوردن نام جرارد بزرگ تصویر زیبایی از برند فیلیپس در ذهن خود بسازند.

جرارد لئونارد فردریک فیلیپس پسر یک بانکدار هلندی بود که در 9 اکتبر 1858 در کنار رودخانه وال متولد شد. اگر دلتان می خواهد بدانید که رودخانه وال کجاست باید بگوییم که رودخانه وال در حقیقت شعبه اصلی تقسیم‌کننده رودخانه راین است که تقریباً ۸۰ کیلومتر (۵۰ مایل) آن در کشور هلند جریان دارد.

رودخانه وال در کنار نایمگن، ۱۶۴۱

رودخانه وال در کنار نایمگن، ۱۶۴۱

دوران تحصیل مرد خوش نام هلندی

پس از پایان دوران مدرسه زمان آن فرا رسیده بود که جرارد فیلیپس برای تحصیل وارد دانشگاه شود. جالب است بدانید که بنیان گذار یکی از بزرگترین شرکت های تجهیزات الکترونیکی که بعدها وسعت بیشتری به فعالیت خود داد، در یکی از معتبرترین دانشگا های جهان تحصیل کرده است.

حضور جرارد فیلیپس در دانشگاه فناوری دلفت مسیر زندگی وی را تغییر داد و باید گفت که بخش عمده ای از موفقیت های مرد بزرگ هلندی از مسیر تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های جهان عبور کرد.

دانشگاه فناوری دلفت

در وصف این دانشگاه باید گفت که دانشگاه فناوری دلفت در شهر دِلْفْت در استان هلند جنوبی در کشور هلند، که بزرگترین دانشگاه فنی هلند است قرار دارد که بر اساس رتبه‌بندی تایمز، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه فناوری است. این دانشگاه در تاریخ 18 ژانویه سال  1842 به دستور پادشاه ویلِم دوم بنا شده است که در ابتدا این مرکز را به‌ منظور «آکادمی سلطنتی» و البته آموزش علوم شهرسازی در مستعمرات خود تاسیس شده بود.

بیست سالگی هلندی کارآفرین

کارآفرین هلندی در سن 21 سالگی و پس از آنکه توماس ادیسون تحقیقات خودرا در خصوص لامپ های رشته ای در سال 1879 منتشر کرد، تحقیقات خودرا بر روی لامپ های رشته ای آغاز و به دنبال آن بود که تغییرات بزرگی در این حوزه ایجاد کند.

تحقیقات بیست ساله هلندی مسیر خوبی را طی کرد. مسیری که پر از اتفاقات خوب بود و جرارد بزرگ را یک قدم دیگر به اهدافی که در سر داشت نزدیک کرد. حالا او مردم مورد اعتماد پدر بانکدارش بود و بعدها و در سن 33 سالگی ثمره این اعتماد، سرمایه گذاری پدر در آغاز امپراطوری فیلیپس شد.

آغاز امپراطوری فیلیپس

جرارد لئونارد فردریک فیلیپس در سال 1891 با سرمایه گذاری پدرش توانست شرکت خودرا تاسیس کند. این شرکت فعالیت خودرا در ابندای کار در یک ساختمان کارخانه قدیمی در شهر آیندهوون آغاز کرد که هدفش تولید لامپهای رشته ای و سایر محصولات الکتریکی بود.

تخصص اصلی فیلیپس در زمینه فناوری ساخت بود ، اما وی در سال 1894 توسط برادرش آنتون ، که دارای تخصص تجاری بود توانست محصولات تولیدی خودرا به سایر کشورها نیز بفروشد و به این ترتیب مشخص شد که قدم های کارآفرین هلندی در مسیر درستی برداشته شده است. شرکت بزرگ فیلیپس تا سال 1900 میلادی به سومین تأمین کننده لامپ در اروپا مبدل شده بود که حیرت همه را برانگیخت.

البته بیش تر موفقیت های شرکت هلندی و چند ملیتی فیلیپس براساس تحقیات آزامایشگاهی بود که توسط جرارد فیلیپس در سال 1914 انجام شد.

کارخانه فیلیپس در سال 1925 موفق به تولید محصولی به نام لامپ خلأ شد اما این پایان کار تولید در این کارخانه نبود. تنها 2 سال بعد فیلیپس توانست برای اولین بار وارد عرصه تولید رادیو شود. تولید رادیو را می توان نقطه عطف شرکت فیلیپس دانست چرا که در دهه 1920 به عنوان یکی از تولید کننده های اصلی گیرنده رادیویی معرفی شد که تا سال 1932 توانست میزان فروش تولیدات خود را میلیونی کند. البته در همین سال ها و در سال 1931 فیلیپس تولید تلویزیون را نیز آغاز کرده بود.

در واقع تولید تلویزیون فیلیپس ریشه در سال 1925 دارد. در این سال بود که کارکنان بخش تحقیقاتی فیلیپس به سرپرستی اریک دوریس دستگاه های تلویزیون را آزمایش کردند که در دهه 1950 به عنوان یکی از محصولات اصلی تولید شده توسط این شرکت معرفی شد.

در سال 1939 شرکت فیلیپس  با حدود 45 هزار کارمند وفادار، جای پایش را در بازار جهانی محکم کرده بود و سعی می کرد روز به روز با تولید محصولات جدیدتر، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. بر همین اساس در همین سال بود که اولین دستگاه ریش تراش فیلیپس تولید و به بازار عرضه شد.

بررسی های نشان می دهد که تیغ اصلاح برقی فیلی شیو یا همان دستگاه ریش تراش فیلیپس یکی از موفق ترین محصولات الکترونیکی این شرکت بود که درسال 1939 تولید و مورد استقبال چشمگیر مشتریان در آن زمان قرار گرفت.

فروش ست‌های تلویزیون این شرکت هلندی در سال 1949 آغاز شد و یک سال بعد شرکت فیلیپس رکوردز را نیز راه اندازی کرد. تولیدات شرکت فیلیپس در زمینه های الکترونیکی ادامه داشت تا اینکه در سال 1963 نوار کاست صوتی این برند معتبر نیز تولید شد. این محصول در آن زمان قله موفقیتی بود که شرکت فیلیپس به آن دست پیدا کرده بود. یک سال بعد رادیو ضبط با برند فیلیپس نیز تولید و به دنبال آن دستگاه ضبط نوار کاست را، جهت استفاده به عنوان پیغام‌گیر، با دستگاه تلفن ترکیب و محصول را به بازار عرضه کرد.

فروش این کاست ها در دهه 1970 همچنان ادامه داشت و حتی در چندین سری از کامپیوترهای شخصی از این کاست‌ها استفاده می‌شد.

شرکت فیلیپس قصد توقف نداشت و فتح بازارهای بزرگ جهان را در سر می پروراند از همین سو تولید نوار کاست‌هایی با نام تجاری “مینی کاست” در مقیاسی کوچکتر آغاز شد. تولید این محصول باعث شد تا کارشناسان به این باور برسند که فروش این محصول به عنوان پیغام‌گیر تلفن‌های اداری، بسیار حیرت انگیز باشد اما این اتفاق رخ نداد. در همان زمان نیز رقیب سرسختی به نام شرکت المپوس وجود داشت که تولید میکروکاست‌های همین شرکت باعث شد تا عملأ فیلیپس به موفقیت تجاری مد نظر خود نرسد.

رد پای شرکت بزرگ هلندی در صنعت لوازم خانگی

گرچه در سال 1925 عملا پای شرکت فیلیپس به تولیدات خانگی باز شده بود اما اوج نفوذ این شرکت چند ملیتی به صنعت لوازم خانگی به سال 1972 باز می گردد. در همین سال اولین سیستم ویدئو خانگی، یا دستگاه وی‌اچ‌اس در بازار تجهیزات الکترونیکی انگلیس عرضه شد که البته عملاً در مواجهه با استانداردهای بتاماکس که توسط شرکت سونی تولید شده بود، در سطح بین‌المللی فروش زیادی نداشت.

در 1978 وسایل صوتی فیلیپس، با لوح نوری به بازار عرضه شد. در سال 1982 لوح فشرده، با همکاری شرکت سونی تولید و به بازار وارد شد. سپس این محصول به‌ترتیب در سال‌های 1997 و 2006 به دی‌وی‌دی و دیسک بلو-ری تجهیز گردید.

دهه 1990 برای این شرکت، دوران تجدید ساختار و بازسازی فشرده محدوده فعالیت تجاری بود. در سال 2001 مرکزیت شرکت که تا آن زمان، در شهر آیندهوون، هلند بود، به شهر آمستردام منتقل شد.

 

نکته هایی در مورد بزرگ مرد هلندی که شاید ندانید

جرارد لئونارد فردریک فیلیپس مردم قابل احترامی بود. اون توانست به واسطه خلاقیت ها و پشت کار فراوان برند فیلیپس را به یکی از محبوب ترین برند های تجهیزات الکترونیکی و خانگی تبدیل کند و حالا پس از گذشت بیش از 160 سال همچنان محصولات این شرکت هلندی و چند میلیتی در بیشتر کشورهای جهان به فروش می رسد.

جالب است بدانید که جرارد بزرگ سنت بشر دوستانه را در ادیت هوون ایجاد کرد که برای کارکنان خود مسکن و امکانات بهداشتی فراهم کرد و در سال 1913 یک کلوپ ورزشی دایر کرد که تیم فوتبال آن امروزه به عنوان یکی از تیم های برجسته در اروپا شناخته می شود.

احتمالا که نه، قطعا نام باشگاه فوتبال پی‌اس‌وی آیندهوون را شنیده اید. جالب است بدانید که این باشگاه نیز در سال 1913 و در یکصدمین سالگرد استقلال هلند توسط شرکت فیلیپس در شهر آیندهوون تاسیس شد. البته در آن زمان نام باشگاه فیلیپس اسپورت کلاب بود که بعد ها به نام پی‌اس‌وی آیندهوون تغییر نام داد. این باشگاه هلندی کماکان در مالکیت کمپانی فیلیپس بوده و دیدارهای خانگی خود را، در ورزشگاه فیلیپس استادیوم آیندهوون، انجام می‌دهد.

استادیوم تیم فوتبال پی اس وی آیندهوون

در سال 2008 شرکت فیلیپس حضور رسمی خودرا در مسابقات اتوموبیل رانی فرمول یک نیز رسما اعلام کرد. البته این حضور به واسطه همکاری با شرکت ای‌تی اند تی به عنوان حامی مالی تیم ای‌تی اند تی ویلیامز، صورت گرفت.

در حال حاضر بخش روشنایی فیلیپس با 47 هزار 800 پرسنل در زمینه تولید انواع مختلف لامپ و نورافکن، بخش سیستم‌های پزشکی با 33 هزار  پرسنل، در زمینه سیستم‌های عکس‌برداری عارضه‌یابی پزشکی و خدمات بالینی و بخش وسایل و محصولات الکترونیکی فیلیپس و با 14 هزار پانصد پرسنل، در زمینه تولید نمایشگرها، وسایل صوتی و تجهیزات چندرسانه‌ای، ویدئو و شبکه‌های خانگی فعال است.

درآمد حدود 25 میلیاردیورویی شرکت فیلیپس در سال مالی 2011 و قرار گرفتن در رتبه 161 بزرگترین شرکت های جهان از افتخارت امروز این شرکت هلندی و چند میلیتی است که البته هم مسیر سختی را پشت سر گذاشت.

در حال حاضر کمپانی فیلیپس در حوزه صنایع و تجهیزات الکترونیکی، پس از شرکت‌های زیمنس، سامسونگ، هیتاچی، پاناسونیک، سونی، ال‌جی گروپ، توشیبا، ریکو و هواوی مقام دهم را در جهان به خود اختصاص داده و در حوزه تجهیزات روشنایی نیز در صدر جدول شرکت های بزرگ جهان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟