چمدان خودران گیتا
اخبار لوازم خانگی

از فناوری چمدان‌های خودران چه می دانید؟/ انقلاب ساک‌های مسافرتی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، طی چند سال گذشته مردم دنیا به ویژه مردم کشورهای توسعه یافته به خوبی ورود ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، طی چند سال گذشته مردم دنیا به ویژه مردم کشورهای توسعه یافته به خوبی ورود تکنولوژی به حریم زندگی‌شان را درک کرده اند. تکنولوژی حد و مرز ندارد و هر روز در حال توسعه است تا جایی که امروز در خصوص چمدان های خودران زیاد می شنویم.

 

سنتی یا مدرنیته؛ مساله این است

جستجو در تاریخ نشان می دهد که بشر همواره به دنبال آرامش بوده تا جایی که امروز از آن با نام تنبلی ناشی از مدرنیته هم یاد می کنند. البته این به معنی ایستادن در مقابل تکنولوژی نیست اما ورود تکنولوژی به زندگی مردم بر پایه رفاه بوده که متاسفانه کم کم جای خودش را با تنبلی عوض کرده است.

سنت یا مدرنیته

کافی است نگاهی به پشت سرمان کنیم، زمانی که درب خانه با دست باز می شد، برق با دست خاموش و روشن می شد، تلویزیون ها و وسایل خانه هم همینطور. حالا به جایی رسیدیم که قهوه صبح را هم با فرمان صوتی به دستیار صوتی منزل آماده می کنیم. فکرش را می کردید زمانی حتی لازم نباشد خودروی خود را برانید؟ حالا زمان آن رسیده که به تکنولوژی چمدان خودران هم سلام کنیم.

 

فناوری چمدان خودران در حال گسترش است

احتمالا برای اولین بار از این فناوری در نمایشگاه CES 2017 شنیده باشید. البته قبل از این هم حرف این فناوری نوین بوده اما اگر بخواهیم به طور جدی در این باره صحبت کنیم باید به سال 2017 و نمایشگاه CES 2017 برگردیم. جایی که به صورت جدی دو فناوری چمدان خودران و دوش دیجیتال رونمایی و معرفی شد.

در این نمایشگاه شرکت چینی Forward X از چمدان خودران خود رونمایی کرده بود که سرعت حرکت آن 7 مایل بر ساعت بود. البته شرکت های دیگری نیز در همان سال 2017 چمدان های خودران خودرا معرفی کردند. از جمله این محصولات می توان به چمدان 90Fun Puppy 1 اشاره کرد که یک شرکت چینی با نام 90Fun آن را طراحی کرده بود. همچنین پیش از این نیز یک شرکت دیگر توانسته بود چمدان خودرانی با نام Cowarobot R1 طراحی کند که به کمک حسگرهای داخلی تعبیه شده در آن نه به جایی برخورد می کرد و نه از ارتفاعی پرت می شد.

 

چمدانی که صاحبش را می شناسد

نمایشگاه CES 2018 تحول بزرگی برای تکنولوژی چمدان خودران بود چرا که در این نمایشگاه برای اولین بار چمدان خودرانی رونمایی شد که قابلیت تشخیص اینکه چه کسی صاحب او است را داشت. یعنی چه ؟ این چمدان می توانست تشخیص دهد که صاحب و مالک او چه شخصی است و سپس دنبال او برود. تکنولوژی جذابی که علاقه مندان به حوزه فناوری را در نمایشگاه CES 2018 حیرت زده کرده بود.

چمدان ForwardX CX-1 می توانست بدون برخورد با جایی و حتی بدون توقف صاحب خودرا تا رسیدن به مقصد همراهی کند، بدون آنکه نیاز باشد صاحب چمدان به کمک دستگیره و یا هرچیز دیگری چمدان را به دنبال خود بکشد. هیچ نیازی به لمس چمدان نبود و چمدان به صورت کاملا هوشمند با شناسایی صاحب خود، به دنبال او راه می رفت.

فناوری چمدان خودران

البته که CX – 1 به یک دوربین 170 درجه نیز مجهز بود تا به کمک آن و البته فناوری تشخیص چهره، عملکرد مناسبی داشته باشد.

البته نکته جذاب دیگر این چمدان در الگوریتم طراحی این محصول است. در طراحی این محصول سعی شده تا تمامی استانداردهای هوشمند سازی رعایت شود تا جایی که اگر فاصله شما با چمدان زیاد شود، شما به وسیله یک نوع پیام از این اتفاق باخبر خواهید شد.

 

پای ایتالیایی ها هم به فناوری چمدان های خودران باز شد

به تازگی خبرهایی منتشر شده که نشان می دهد مردان سرزمین مد، تولید ربات های هوشمند چمدانی را هم آغاز کرده اند. این چمدان ها روز به روز در حال عزیزتر شدن هستن و به دلیل راحتی استفاده، پیش‌بینی می شود خیلی زود با فروش گسترده در بازارهای جهانی مواجه شود.

در حال حاضر یک شرکت ایتالیایی با نام پیاگو از تولید یک چمدان خودران جدید خبر داده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده نام این چمدان خودران گیتا است. البته لازم به ذکر است که شرکت ایتالیایی پیاگو از سال 2017 برنامه تولید چنین چمدان های هوشمندی را در برنامه کاری خود داشت.

چمدان خودران گیتا

چمدان هوشمند گیتا به جدیدترین فناوری های تشخیص چهره و دیگر فناوری های لازم مجهز شده است. گیتا می تواند به کمک همین فناوری ها از اطراف خود یک نقشه سه بعدی تهیه کند که به کمک آن و البته دوربین هایی که در درون آن تعبیه شده به مسیر خودرا خواهد یافت.

البته تا امروز چمدان خودرانی طراحی نشده که بدون کمک بتواند از پله ها و یا زمین چمن عبور کند. گیتا هم نمی تواند این مسیر ها را بدون کمک انسان طی کند اما قطعا طولی نخواهد کشید که شرکت های تولید کننده برای برتری در این حوزه اقدام به تولید همچین محصولی کنند.

نکته دیگری که باید در مورد چمدان هوشمند گیتا بدانید آن است که گیتا توانایی آن را دارد که از طریق بلوتوث به یک اپلیکیشن مخصوص متصل شود. این اپلیکیشن توانایی آن را دارد که مشخص کند چه افرادی اجازه دسترسی به گیتا را دارند. همچنین باز و بسته کردن قفل این چمدان هوشمند نیز از طریق همین اپلیکیشن ممکن است.

البته هر تکنولوژی علاوه مزایا قطعا معایبی هم دارد. درسته که چمدان های هوشمند توانایی آن را دارند که اگر فاصله تان با آنها زیاد شد شمارا با خبر کنند اما با این حال این چمدان ها به جایی متصل نیستند. زمانی که چمدان به صورت کاملا هوشمند در حرکت است و از طرفی به هیچ انسانی هم متصل نیست، امکان ربوده شدن آن توسط دزد بسیار زیاد است.

شاید یکی از بزرگترین مشکلات چمدان های هوشمند همین باشد اما با این حال این تکنولوژی به خودی خود آنقدر جذابیت دارد که حواس هر بیینده را پرت کند. رقابت در این بازار به گونه ای خواهد شد که شرکت های تولیدکننده برای رفع خطاهای انسانی و غیر انسانی هر کاری خواهند کرد و همین امر باعث توسعه این چمدان ها خواهد شد.

دنیای تکنولوژی هر روز در حال وسعت است. کافی است سری به مسواک های برقی خود بزنید. بله درست است، همینقدر نزدیک. حال که هر روز از سنت های خود دور می شویم و سوار بر کشتی تکنولوژی در رودخانه خروشان آن به مسیر خود ادامه می دهیم، باید حواسمان باشد که تکنولوژی هم می تواند یه خطر محسوب شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟