فناوری سیستم صوتی هارمن کاردن
اخبار لوازم خانگی

تاریخچه سیستم صوتی هارمن کاردن/از سیستم صوتی لوکس تا وزارت بازرگانی آمریکا

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تولیدکنندگان لوازم خانگی پس از آنکه مشاهده کردند، تولید بدون تکنولوژی بی ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تولیدکنندگان لوازم خانگی پس از آنکه مشاهده کردند، تولید بدون تکنولوژی بی فایده است و از رقابت این بازار مهم جهانی دور می مانند، اقدام به نوآوری و تلفیق تکنولوژی های حوزه های دیگر، برای تولید محصولات خاص تر کردند که اضافه شدن سیستم صوتی هارمن کاردن به تولید تلویزیون های نسل جدید بر همین اساس بود.

 

امروز قصد داریم تا در خصوص یکی از لوکس ترین سیستم های صوتی جهان صحبت کنیم. فناوری که دو مهندس جوان و البته با تجربه، برای رسیدن به آن تلاش کردند تا امروز شاهد حضور قدرتمند این سیستم صوتی در تولید تلویزیون های هوشمند باشیم.

طی سال های گذشته تولید تلویزیون های نسل جدید و فروش آن ها در بازار جهانی به عوامل متعددی بستگی داشت. کیفیت ساخت و فناوری پنل های نسل جدید مانند OLED  شرکت ال جی  و پنل های QLED سامسونگ که ارتباط مستقیم با کیفیت و وضوح تصویر داشت، از جمله این عوامل بودند.

یکی دیگر از عوامل حائز اهمیت در خرید تلویزیون، سیستم های صوتی تعبیه شده در تلویزیون های هوشمند نسل جدید بود. البته ذاتا از تلویزیون های هوشمند نمی توان انتظار خروجی یک صدای حیرت انگیز داشت و بر همین اساس بود که پای سینماهای خانگی به بازار لوازم خانگی هم باز شد، با این حال ورود سیستم های صوتی نظیر سیستم صوتی هارم کاردن، روند تولید تلویزیون هوشمند را دست خوش تغییراتی کرد.

استعفایی که شروع یک انقلاب صوتی بود

در اوایل دهه 1950، سیدنی هارمن مدیرعامل شرکت دیوید بوگن بود و برنارد کاردن نیز به عنوان مهندس ارشد این شرکت فعالیت می کرد. طی این سال ها هر دو مهندس جوان تجارب زیادی را کسب کرده و اتفاقا هر کدام نیز در جایگاه شغلی خود، افراد بسیار موفقی بودند.

اما اینکه شروع کار مشترک این دو مهندس سیستم های صوتی از کجا آغاز شد، جالب است بدانید که هر دوی این افراد را یک استعفای کاری به هم متصل کرد. بعد از تغییرات مدیریتی در شرکت دیوید بوگن که یک کمپانی تولیدکننده سیستم های آدرس عمومی (حوزه IT) بود، سیدنی هارمن و برنارد کاردن از این شرکت استعفا دادند و در نهایت شرکت هارمن کاردن را با سرمایه 5 هزار دلاری در سال 1953 تاسیس کردند.

نخستین تولیدات هارمن کاردن

شرکت هارمن کاردن نخستین محصولات صوتی خود را در دهه 1950 معرفی کرد که یک سال پس از تاسیس این شرکت، گیرنده های عالی خود را در سایزهای کامپکت با عنوان فستیوال D1000 روانه بازار کرد. البته در همان دهه 50 این شرکت محصولات دیگری نیز پیش از این محصول داشته است، اما در حقیقت اولین معرفی رسمی محصولات برند هارمن کاردن D1000 بوده است.

D1000 به عنوان یکی از نخستین گیرنده های Hi-Fi کامپکت AM/FM در جهان شناخته می شود که در واقع پیشرو گیرنده های یکپارچه امروزی است.

بازنشستگی برنار کاردن

همکاری سیدنی هارمن و برنارد کاردن گرچه مدت زمان زیادی طول نکشید اما با این حال خروجی همکاری کوتاه مدت این دو نفر، تولید یکی از محبوب ترین سیستم های صوتی جهان بود که در کیفیت خروجی صدا رقیب نداشت.

در سال 1956 برنارد کاردن تصمیم به بازنشستگی گرفت و سهم خود را به سیدنی هارمن واگذار کرد. سیدنی هارمن پس از جدایی برنارد کاردن تصمیم گرفت تا نام شرکت را تغییر دهد. بر همین اساس بعدها نام شرکت را به هارمن اینتر نشنال تغییر داد. با این حال حتی پس از خروج برنارد کاردن، شرکت مشترک این دو نفر که حالا به نام دیگری تغییر کرده بود، همچنان به عنوان رهبر در زمینه فروش محصولات Hi-Fi  باقی ماند.

البته در همان زمان نیز برخی از محصولات این شرکت بزرگ مانند تیونر و آمپلی فایرها (تقویت کننده) همچنام با برند هارمن کاردن به فروش می رسد چرا که این محصولات را در بازار جهانی با همین نام معرفی کرده بودند و زحمات زیادی برای برندینگ این محصولات کشیده شده بود. تغییر نام این محصولات دور از منطق بازاریابی بود و شاید به همین دلایل بود که سیدنی هارمن تصمیم گرفت که تغییری در اسامی این محصولات ایجاد نکند.

هارمن کاردن که در واقع با تغییر نام به شرکت هارمن اینتر نشنال در حال ادامه فعالیت خود بود، در سال 1958 نخستین گیرنده های استریو خود را با عنوان فستیوال TA230 معرفی کرد . صدای استریو با استفاده از یک کانال در باند AM ویک کانال دیگر در باند FM کسب می شد. جالب است بدانید که هنوز هم محصولات این کمپانی بزرگ را به نام هارمن کاردن می شناسند.

 

سیدنی هارمن در کاخ سفید

سیدنی هارمن مسیر متفاوتی را در زندگی خود تجربه کرد. 23 سال پس از تاسیس شرکت هارمن کاردن و زمانی که جیمی کارتر قصد داشت به عنوان رئیس جمهور آمریکا وارد عرصه رقابت انتخاباتی شود، سیدنی هارمن به کمپین تبلیغاتی کارتر ملحق شد.

سیدنی هارمن در سال 1976 از جیمی کارتر حمایت کرد و بعد از رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا، سیدنی هارمن را به عنوان وزیر بازارگانی خود انتخاب کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا باعث شد تا مسیر سیدنی هارمن تغییر کند. تغییراتی که شاید هم کمی رنگ و بوی سیاسی داشت چرا که در همان زمانی سیدنی هارمن مجبور به فروش شرکت خود شد. البته همانطور که گفته شد این اجبار بیشتر شاید یک تصمیم سیاسی زیرکانه بود تا اجبار در فروش یک کمپانی بزرگ و موفق.

نکته قابل تامل در این باره این است که در سال 1980 و پس از پایان ریاست جمهوری جیمی کارتر، سیدنی هارمن شرکت خود را با قیمت 55 میلیون دلار از شرکت Beatrice Foods پس گرفت و دوباره سکان دار یکی از بزرگترین کمپانی های جهان شد.

غول تکنولوژی کره ای مالک جدید هارمن کاردن

شرکت هارمن از سال 1999 تا 2007 در حوزه توسعه پردازش دیجیتالی برای محصولات صوتی خود تلاش کرد که در سال 1999 ریکوردر کامپکت دیسک CDR-2 را معرفی و در سال 2000 از گیرنده ی ویدیویی- صوتی AVR-7000 رونمایی کرد.

سرنوشت کمپانی آمریکایی هارمن کاردن در نهایت به مسیر کشورهای موفق تکنولوژی آسیای تغییر مسیر داد. در نهایت در سال 2007 هارمن پس از 57 سال تلاش بی وقفه و کسب موفقیت های فراوان، در سن 88 سالگی بازنشسته شد و در سال 2017 شرکت کره ای سامسونگ این شرکت را خریداری کرد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟