فناوری اولد ال جی چیست؟
اخبار لوازم خانگی

پنل OLED چیست و چه فایده ای روی تلویزیون دارد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون های هوشمند OLED کیفیت تصویر فوق العاده ای ارائه می دهند و با قیمت ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون های هوشمند OLED کیفیت تصویر فوق العاده ای ارائه می دهند و با قیمت بالایی نیز عرضه می شوند. پنل OLED که در این مدل از تلویزیون ها استفاده می شود در مقایسه با تلویزیون های LCD ویژگی های بهتری را در برگرفته و همین موارد موجب شده تا افزایش قیمت محسوسی داشته باشند.

در این مطلب می خواهیم بیشتر با پنل OLED در تلویزیون های هوشمند آشنا شویم و دلایل برتری آن را نسبت به LCD بیان کنیم.

کنتراست بی نظیر

OLED در واقع مخفف Organic Light Emitting Diode است و هر پیکسل در این پنل هنگام رسیدن برق به آن می درخشد. البته این انرژی بالا نیست و خفیف بوده اما وضوح خوبی را به نمایش می گذارد. به این اثر الکترولومینسانس می گویند. قسمت “ارگانیک” به چه معناست؟ در واقع مواد خاص الکترولومینسانس مورد استفاده در نمایشگرهای OLED ترکیبات آلی هستند ، به این معنی که آنها حاوی کربن به علاوه برخی از ترکیبات دیگر هستند. هر رنگ به ترکیب آلی متفاوتی احتیاج دارد.

اثر آن این است که هر پیکسل OLED ریز در صفحه نمایش بسته به میزان جریان الکتریکی ، نور ایجاد می کند. در نتیجه شاهد نمایش نور بسیاری خواهیم بود.  این یکی از موارد اصلی کیفیت عالی OLED است. بازاریابان تلویزیون های OLED اغلب ادعا می کنند نسبت کنتراست “نامتناهی” در این نوع پنل قابل مشاهده بوده که البته این ادعا صحت دارد. از آنجا که OLED می تواند یک رنگ سیاه کامل تولید کند، بدون تابش از نور ساطع شده و در نهایت نسبت کنتراست آن از نظر فنی رنگ مشکی زیبا جلوه می کند. نسبت کنتراست مسلما مهمترین جنبه کیفیت تصویر است.

OLED VS LCD

OLED تنها فناوری است که می تواند رنگ سیاه عمیق و سفید بسیار روشن و بر اساس هر پیکسل به نمایش درآورد. ال سی دی قطعاً نمی تواند این کار را انجام دهد ، و حتی پلاسما که پنل جذابی محسوب می شود ، نمی توانست رنگ مشکی عمیق را به نمایش درآورد.

چرا LCD نمی تواند این کار را انجام دهد؟ کریستال مایع که باعث می شود یک ال سی دی به LCD تبدیل شود ، تنها نور ایجاد شده توسط نور پس زمینه آن را مسدود می کند. در واقع مانند قرار دادن عینک آفتابی در مقابل شمع است. حتی بهترین ال سی دی ها نمی توانند تمام نور را به طور کامل مسدود کنند، بنابراین برای آن که رنگ مشکی عمیقی را شاهد باشیم ، باید نور پس زمینه را روشن کنید.

در اکثر LCD ها ، کل نور پس زمینه به عنوان یک بخش واحد کار می کند ، کل صفحه نور کافی را دربرنمی گیرد. LCD هایی از نوع LED، پنل کم نور محیطی به مراتب بهتری هستند ، اما هنوز هم فقط بخش های نسبتاً بزرگی از صفحه را به طور مستقل می توان کم رنگ مشاهده کرد. از طرف دیگر نور تلویزیون های OLED بر اساس هر پیکسل کار می کند. بنابراین در حالی که بهترین ال سی دی هایی از نوع LED نور محیطی کم ممکن است دارای 6 /12 /64 یا 300 منطقه نور کم در صفحه داشته باشند، یک تلویزیون OLED 4K دارای بیش از 8 میلیون منطقه است.

پنلی با پیکسل های زرد، آبی و سبز

در حال حاضر ، تمام تلویزیون های OLED توسط ال جی ساخته می شوند ، و نحوه ساخت آنها بسیار غیر معمول است. همه تلویزیون ها ، برای ایجاد تصویری که مشاهده می کنید ، از رنگ‌های قرمز ، سبز و آبی ترکیب شده برای ایجاد همه رنگ های رنگین کمانی استفاده می کنند. برای ایجاد نور رنگی ، ال سی دی ها از فیلترهای رنگی RGB استفاده می کنند ، در حالی که پلاسما از فسفرهای RGB و تلویزیون OLED سامسونگ از عناصر رنگی قرمز ، سبز و آبی استفاده می کند.

پنلی با پیکسل های زرد، آبی و سبز

گرچه این امر عجیب و پیچیده به نظر می رسد ، بدیهی است که LG تنها شرکتی است که تلویزیون های OLED با صفحه بزرگ را با موفقیت به بازار عرضه کرده است. این امر به این دلیل است که قیمت های مقرون به صرفه تری دارد.

نقاط ضعف ظاهری مانند میزان نور و دقت رنگ ، به نظر نمی رسد مسئله ای باشد که شما را از خرید پشیمان کند. مطمئناً ، آنها به عنوان روشن ترین ال سی دی ها محسوب نمی شوند ، اما هنوز هم بسیار روشن هستند، و مدل های 2016 دارای گسترده ترین پوشش های رنگی P3 می باشند.

طول عمر پنل OLED

متداول ترین سؤالی که درباره تلویزیون های OLED دریافت می کنیم این است که دوام آنها تا چه مدتی است؟ مواد پیکسل آبی همیشه دوام کمی را در تلویزیون اولد به دنبال دارد. اما در این میان پرسشی به وجود می آید که آیا این بدان معنا نیست بیشتر تلویزیون های ال جی با پیکسل های آبی عمر کمی دارند، زیرا هر پیکسل دارای رنگ آبی است؟ ظاهراً ترکیب کردن OLED آبی با رنگ زرد ، همانطور که LG انجام داد ، مزایای ماندگاری را به همراه دارد.

به گفته سخنگوی ال جی: “ما بیش از 50،000 ساعت طول عمر تلویزیون OLED را تضمین می کنیم که عموماً طولانی تر از تلویزیون های معمولی است.” بنابراین اگر روزانه شش ساعت تلویزیون تماشا می کنید ، بیش از 22 سال می توان تلویزیون را به کار گرفت.

حداقل این مدت زمانی است که انتظار داریم محصولات ال جی و تلویزیون های OLED دوام داشته باشند. در اکثر تلویزیونهای مدرن از هر فناوری ، این منبع تغذیه است که مدت زیادی قبل از پنل نابود می شود. بنابراین موارد مختلفی در عمر یک تلویزیون نقش دارند و تنها پیکسل ها نیستند.

آینده

مانند هر فناوری، حداقل OLED های بزرگتر ، ارزان تر و بهتر از LG را در کوتاه مدت مشاهده خواهیم کرد. با این حال بسیاری از طرفداران نگران این هستند که چرا فقط ال جی به تولید پنل OLED می پردازد. با وجود نبود هیچ رقیبی، ال جی نیز با قیمت مناسب تلویزیون های هوشمند اولد خود را عرضه می کند تا هزینه بالایی را در گردن مشتریان خود قرار نمی دهد.

فناوری اولد چیست؟

یکی از امیدوار کننده ترین فناوری های فعلی LCD ، کوانتوم دات است. این ذرات میکروسکوپی هنگامی که به آنها انرژی داده می شود، همچون یک رنگ خاص می درخشند. بسیاری از تلویزیون های جدید دارای فناوری photoluminescent هستند ، با نقاطی که هنگام برخورد با نور ، رنگ خاصی را به نمایش درمی آورند. پنل های LED مبتنی LCD کمک می کنند تا به رنگهای عمیق تری که از HDR برخوردار هستند و به پشتیبانی آن می پردازند، عملکرد بالایی در کیفیت تصویر داشته باشند.

کوانتوم دات نیز فناوری است که توسط سامسونگ ارائه می شود و هیچ تلویزیون کوانتوم داتی را مشاهده نمی کنید که به جز سامسونگ تولید شود.

نتیجه گیری

ال جی و سامسونگ دو رقیب دیرینه هستند که هر یک در بخش تلویزیون هوشمند صاحب فناوری برای تلویزیون می باشند. فناوری که یکی از آنها کوانتوم دات است و دیگری به عنوان اولد شناخته می شود. هر دو توانستند تلویزیون هایی روانه بازار کنند که از کیفیت تصویر بالایی برخوردارند و البته این نکته حائز اهمیت است که تلویزیون های نسل جدید سامسونگ قیمتی به مراتب بیشتر از ال جی دارد. با این حساب می توان تجربه کاربری قابل توجهی با هر دو برند داشت و نباید یکی را برتر از دیگری دانست.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟