تاریخچه خانه هوشمند
خانه هوشمند

جرقه خانه هوشمند با داستان های علمی تخیلی زده شد/انقلاب خانه هوشمند چگونه پدید آمد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه خانه هوشمند بگوییم، نکات مهمی در این باره وجود ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه خانه هوشمند بگوییم، نکات مهمی در این باره وجود دارد و اول آنکه خانه های هوشمند در ابتدا تنها ایده بودند و ساختار واقعی نداشتند و می توان فیلم و داستان های علمی تخیلی را خالق ایده خانه های هوشمند و آغازگر انقلاب خانه هوشمند معرفی کرد.

نکته مهم دیگر در خصوص تاریخچه خانه هوشمند این است که شاید تصور این که جرقه های اولیه خانه هوشمند توسط نویسنده های نامی نظیر ری بردبری زده شد، کمی عجیب به نظر برسد اما در آثار این نویسندگان می توان شکل گیری خانه های هوشمند و متصل را احساس کرد. ری برد بری در داستان کوتاه “There Will Come Soft Rains” توضیح می دهد که خانه های خودکار به فعالیت خود حتی پس از مرگ انسان ها ادامه خواهند داد.

در این مقاله قصد داریم شمارا به سرزمین بدون مرز دنیای لوازم خانگی ببریم تا متوجه شوید که تاریخچه خانه هوشمند چیست و تولد این سبک زندگی دوس داشتنی از کجا آغاز بوده است.

هم اکنون در سال 2019 زندگی می کنیم و برخی از فناوری های امروزی نظیر خانه هوشمند و اینترنت اشیا برای گذشتگان ما رویا تلقی می شد و مطمئنا آیندگان ما نیز همین تصورات را خواهند داشت.

فاصله بین علم و تخیل از یک تار مو باریک تر است و گاهی باید این فاصله را برداشت اگرچه فناوری های امروزی به دلیل سهولت در کارها و ایجاد عادت های بد، راحتی و ترس را به همراه داشته اند.

خانه هوشمند ویا به عبارت دیگر لوازم خانگی هوشمند در گذشته ایده ای بیش نبوده اما امروزه شاهد ظهور واقعی آن ها در زندگی روزمره ی بشر هستیم و به دلیل سرو کار داشتن با این فناوری نو ظهور در ذیل به چگونگی پیدایش آن پرداخته ایم.

اختراع لوازم خانگی (1901-1920)

تاریخچه لوازم خانگی از ابتدای سال 1901 تا 1920 میلادی رقم خورد. تمام لوازم خانگی های موجود هوشمند نیستند اما اختراع این وسایل خانگی زمینه ای برای ظهور لوازم خانگی هوشمند است که در واقع موفقیتی بزرگی در اوایل قرن بیستم تلقی می شوند. معرفی نخستین جارو مجهز به موتور در سال 1901 آغازگر این موفقیت بزرگ است . هوبرت سیسیل بوث نخستین جاروبرقی را با موتور درون سوز اختراع و نام “Puffing Billy”را برای این وسیله خود انتخاب کرد.

تاریخچه خانه هوشمند

جاروبوث به قدری بزرگ و سنگین بود که در آن زمان برای حمل این وسیله از گاری کمک می گرفتند. در نهایت، جاروبرقی های کارآمدتر در سال 1907 میلادی معرفی شدند و طی دو دهه، لوازم خانگی های دیگری نظیر یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، توستر و ماشین ظرفشویی پا به عرصه گذاشتند و شروع کننده این مسیر انقلابی نام گرفتند.

ECHO IV و کامپیوتر آشپزخانه (  1966-1967)

تاریخچه خانه های هوشمند

این سری از محصولات هیچ وقت به مرحله تجاری نرسید. ECHO IV به عنوان نخستین ابزارهای هوشمند و شروع کننده انقلاب خانه هوشمند شناخته می شوند.این ابزارهای هوشمند می توانستند وظایفی نظیر محاسبه لیست خرید، کنترل دمای خانه و خاموش و روشن کردن لوازم خانگی را انجام دهند. کامپیوتر آشپزخانه یک سال بعد از رونمایی  ECHO IV معرفی شد که از توانایی ذخیره دستورالعمل های غذایی برخوردار بود اما دیری نگذشت که شکست خورد و مهر ناموفق برروی آن زده شد. هدف از تولیداین محصول کمک به خانم های خانه دار در انجام کارهای روزمره بود اما کامپیوتر آشپزخانه “هانی ول” مجهز به هیچ صفحه نمایشگر و یا کیبوردی نبود و حداقل دو هفته زمان برای یادگیری آن زمان لازم بود و در نهایت با استقبال قابل توجهی مواجه نشد.

تلفیق علم پیری شناسی و تکنولوژی (Gerontechnology) در سال 1991

تصور این که علم پیرشناسی نیز در انقلاب خانه هوشمند موثر باشد، عجیب است. Gerontechnology از ادغام علم پیرشناسی و فناوری تشکیل می شود که هدف اصلی آن ایجاد  زندگی راحت برای شهروندان است. تحقیقات و آزمایش های زیادی در دهه 1990 در این حوزه صورت گرفت.

تاریخچه خانه هوشمند

سرویس هشدار زندگی Life Alert مثالی از Gerontechnology است. سرویس هشدار زندگی  در واقع یک سیستم هشدار پزشکی سالمندان است که در صورت بروز هر گونه اتفاقی ویا پیش آمدی به مرازک درمانی هشدار می دهد.

خانه هوشمند (1998 تا اوایل سال 2000)

خانه های هوشمند ویا به عبارت دیگر خانه های خودکار در اوایل سال 2000 با استقبال زیاد مردم مواجه شدند. ظهور فناوری های مختلفی طی این دوره رقم خورد ومی توان گفت خانه های هوشمند از مرحله ایده های ذهنی عبور کرده وساختار واقعی پیدا کردند. طولی نکشید که خانه های هوشمند به ارزان ترین گزینه تبدیل شده و فناوری های خانگی، گجت و شبکه های خانگی به قفسه های فروشگاه راه پیدا کردند.

خانه های هوشمند امروزی

انقلاب خانه هوشمند

هدف اصلی خانه های هوشمند امروزی ایجاد زندگی امن تر و سالم تر است وشاید مهمترین تفاوت آن با لوازم خانگی های سنتی، ایمنی و آسایشی است که برای کاربران فراهم می کند.

بهینه سازی مصرف انرژی نیز از الویت های خانه هوشمند محسوب شده و توانایی خانه های هوشمند تنها به خاموش و روشن شدن لامپ ها از راه دور ختم نمی شود. به عنوان مثال در گرمای شدید تابستان و در مواقعی که بیرون از خانه هستید، دو راه وجود دارد، شما می توانید کولر را روشن گذاشته و خانه خودرا ترک کنید ویا برای صرفه جویی در مصرف انرژی کولر خود را خاموش کنید و هنگام بازگشت به خانه با گرمای طاقت فرسا مواجه شوید اما خانه هوشمند راه حلی دیگری را به شما پیشنهاد می کند و به لطف قابلیت های آن می توانید با استفاده از گوشی هوشمند خود پیش از رسیدن به خانه کولر منزل را روشن کنید.

قابلیت هایی نظیر کنترل از راه دور لوازم خانگی هوشمند خود نظیر لباسشویی های هوشمند، مشاهده داخل یخچال فریزر از طریق اپلکیکشن های هوشمند، کنترل دمای خانه از راه دور و سیستم های ایمنی هشدار ورود به منزل در لیست بلند بالای وظایف خانه هوشمند قرار می گیرد.

اتصال و تعامل دو مولفه اصلی خانه های هوشمند هستند که به عنوان محرک های زندگی بشر امروزی و خانه های آن ها عمل می کنند.پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دسترسی به خانه هوشمند برای تمامی افراد در جهان امکان پذیر شود  و به دنبال توسعه خانه های هوشمندو اجرای تمام و کمال آن امنیت، رفاه و آسایش برای محیط خانه تمام افراد جهان ایجاد شود.

همان طور که پیش از این گفته شد، کاهش هزینه در کنار امنیت و آرامش از دیگر مزایای این تکنولوژی نو ظهور است که منجر شده تا گوی سبقت را از رقبای سنتی خود برباید و در صدر این بازار قرار بگیرد.

آینده لوازم خانگی هوشمند

سناریوهای مختلفی برای آینده لوازم خانگی هوشمند ذکر شده که براساس چالش های بشر در آینده به آن ها پرداخته شده است. شبکه خبری CNN در این خصوص تحقیقاتی انجام داده و براساس تئوری مطرح شده، انتظار می رود که خانه های هوشمند آینده به آنچه که امروزه در سریال های انیمیشنی رقم می خورد، نزدیک شود. انیمیشن جتسون ها The Jetsons مثال خوبی برای معرفی چشم انداز خانه های هوشمند است که در آن  یک زندگی دیجیتالی تمام عیار و ابزارهای پخت و پز ملکولی به نمایش گذاشته شده اند.

 سخن آخر

انقلاب خانه هوشمند یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم تاریخچه خانه هوشمند با داستان های علمی و تخیلی آغاز شد و در نهایت آینده آن نیز به دنیای انیمیشن و بازهم داستان های خیالی گره خورد. همان طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، فاصله میان علم و تخیل گاهی از یک تار مو باریک تر می شود و در واقع حاکی از آن است که بشر همواره به دنبال تحقق بخشیدن به رویا و تصورات ذهنی خود است که خانه های هوشمند و لوازم خانگی هوشمند مثال خوبی برای این ایدئولوژی تلقی می شود.باتوجه به ذهن بی انتهای بشر، پیش بینی آینده خانه هوشمند ویا فناوری های شبیه آن کار آسانی نیست.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟