کیولد 8K
اخبار لوازم خانگی

فناوری کیولد QLED چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، همانطور که می دانید سامسونگ یکی از بزرگترین، معتبرترین و معروفترین ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، همانطور که می دانید سامسونگ یکی از بزرگترین، معتبرترین و معروفترین تولیدکنندگان لوازم خانگی و تلویزیون می باشد. این غول بزرگ فناوری نسل جدید تلویزیون های تولیدی اش را کیولد QLED نامیده است. در این مطلب در مورد این فناوری و تفاوت آن با سایر تلویزیون ها صحبت می کنیم.

در نمایشگاه CES 2017 کمپانی سامسونگ از نسل جدید تلویزیون های خود رونمایی کرد و این نسل را کیولد QLED نامید. سامسونگ تولید کیولدها را گامی بزرگ در افزایش کیفیت تصویر می داند. این فناوری در واقع در رقابت با فناوری اولد ال جی پا به عرصه گذاشت به همین دلیل بسیاری بر این باورند که کیولد مشابه فناوری اولد می باشد.

معرفی کیولد سامسونگ

تا قبل از سال 2017 تلویزیون های رده بالای سامسونگ تحت عنوان SUHD به بازار عرضه می شدند اما از سال 2017 نام تجاری کیولد QLED جایگزین آن شد. این فناوری جدید وعده می دهد که توانایی های بیشتری نسبت به تلویزیون های قبلی سامسونگ داشته و امکانات فراوانی در اختیار کاربر قرار می دهد.

اما این فناوری چیست؟ چه کاربردی دارد؟ کارکرد آن چگونه است؟ در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

QLED چیست؟

سامسونگ در تلویزیون های جدید خود از تکنولوژی کوانتوم دات یا نقاط کوانتومی در پنل ال ای دی استفاده کرده است بنابراین تلویزیون های جدید خود را کیولد QLED می نامد. کیولد یا کیو ال ای دی یک فناوری جدید محسوب نمی شود بلکه نسل سوم کوانتوم دات در تلویزیون های سامسونگ می باشد. نسل قبلی این فناوری در تلویزیون های SUHD تولید سال های 2015 و 2016 دیده می شود. اما مدل های جدید تحت عنوان کیولد با نسل قبلی تفاوت های فراوانی داشته و برتری هایی نیز دارند.

فناوری کوانتوم دات

همانطور که گفته شد تلویزیون های کیولد در رقابت با تلویزیون های اولد ال جی وارد بازار شدند. سامسونگ ادعا می کند که کیولدها نسبت به اولدها برتری داشته و برای اثبات این ادعا مزایای این فناوری را ذکر می کند. در واقع رقابت اصلی بین کیولد و اولد است.

تغییر نام نسل قبلی SUHD به کیولد ترفندی برای بازاریابی بود. این نام به این دلیل انتخاب شده که وزن بهتری نسبت به SUHD دارد  همچنین منجر به یادآوری اولد می شود. سامسونگ تلویزیون های نسل جدید خود را تحت عنوان سری Q معرفی کرده و آن ها را از نسل های قبلی متمایز می کند. با وجود تمامی این موارد سامسونگ در زمینه ی انتخاب نام شیطنت داشته و رقابتی آشکار با اولد را شروع کرده است. تمامی رقبای این کمپانی از جمله سونی، پاناسونیک و ال جی تلویزیون های رده بالای خود را مجهز به پنل های اولد کرده اند.

عملکرد کیولد چگونه است؟

در تکنولوژی کوانتوم دات لایه ای از نقاط کوانتومی بر روی نور پس زمینه ی یک پنل ال ای دی معمولی قرار می گیرد. این لایه متشکل از ذرات بسیار ریزی است که هر یک نور را به صورت جداگانه ساطع می کنند. این انتشار نور توسط هر یک از ذرات متناسب با ابعاد آن ذره بین 2 تا 10 نانومتر می باشد. همچنین طول موج نور ساطع شده بستگی به ابعاد ذرات دارد و رنگ های مختلف نیز از این طریق ایجاد خواهند شد. سامسونگ ادعا می کند که نقاط کوانتومی قادر به تولید بیش از یک میلیارد رنگ مختلف هستند.

کیولد

در نسل سوم که کیولد نامیده می شود، ذرات به آلیاژ و بدنه ی فلزی مجهز شده اند. این تغییر در نقاط باعث تولید رنگ های واقعی تر شده و دقت رنگ ها در حداکثر روشنایی را نیز بالا می برد.

توانایی تولید رنگ در حداکثر روشنایی باعث بهتر شدن حجم رنگ ها می شود و به همین دلیل است که کیولد ادعای قابلیت های بیشتر نسبت به اولد را دارد. در این فناوری بخش هایی از صفحه نمایش با نور بیشتر دقت رنگ بیشتری دارند. در واقع می توان گفت یکی از برتری های کیولد نسبت به اولد تولید رنگ هایی با دقت بالاست.

در نتیجه در فناوری کیولد QLED رنگ های بیشتری بر روی صفحه نمایش ارائه می شوند. تلویزیون های کیولد برای نمایش محتوای اچ دی آر واقعی و زنده ایده آل هستند. در تماشای فیلم با تلویزیون های کیولد تجربه ی بصری بیننده دقیقا همان چیزی است که کارگردان می خواهد.

تفاوت کیولد با اولد

مهمترین موردی که باعث تمایز این دو فناوری می شود روشنایی است. تلویزیون های کیولد نیازمند سیستم نور پس زمینه هستند اما اولدها به نور پس زمینه نیازی ندارند چون هر پیکسل به طور مجزا قادر به تولید نور می باشد. همین مورد باعث تولید رنگ مشکی یکنواخت و عمیق در محیط های تاریک می شود. پیکسل ها در تلویزیون های اولد قادرند به صورت جداگانه روشن، کم نور و خاموش شوند. در محیط های تاریک و نمایش رنگ های تیره پیکسل ها به طور کامل خاموش شده و رنگ مشکی عمیقی نمایش داده می شود. اما در تلویزیون های ال ای دی هیچگاه قادر به تولید مشکی مطلق نخواهید بود چون در هر بخش از پنل مجموعه ای از ال ای دی ها مسئول پخش نور هستند و هیچوقت نمی توان پیکسلی را به صورت مجزا خاموش کرد.

تفاوت کیولد و اولد

در تلویزیون های کیولد از سیستم Edge-lit استفاده شده است. در این سیستم ال ای ی ها واقع در حاشیه ی پنل هستند و در اصل هیچ چراغ ال ای دی در بخش پشتی پنل وجود ندارد. در تلویزیون های کیولد صفحه نمایشگر به بخش های مختلفی تقسیم شده و نوردهی هریک از بخش ها به صورت کاملا مستقل است. هر قدر تعداد این بخش ها بیشتر باشد کنتراست و کیفیت تصویر نیز بالا می رود. در تلویزیون های اولد می توان متناسب با تعداد پیکسل ها مناطق نوردهی مختلف و مستقلی داشت. در مدل Q9، 33 بخش مورد استفاده قرار گرفته در صورتیکه در سایر مدل های نسل سوم از 12 بلوک استفاده شده است. به منظور کنترل نور از بلوک های کاهنده استفاده می شود.

احتمالا در مورد فیلتر Moth Eye در تلویزیون های سامسونگ چیزی شنیده اید. در نسل جدید فیلمی با بازتاب نور بسیار کم جایگزین این فیلتر شده است این تغییر منجر به بهبودها و تغییراتی در زمینه های مختلف شده که عبارتند از:

  • بهبود بازتاب روشنایی
  • کیفیت کمتر رنگ مشکی عمیق
  • کیفیت بهتر رنگ ها در زوایای مختلف

به عنوان مثال در تلویزیون مدل KS8000 اشباع رنگ ها در زوایای تندتر از دست می رود اما در مدل Q9 اینگونه نیست و عملکرد بهتری در این زمینه مشاهده می شود.

تغییرات اعمال شده در تلویزیون های کیولد QLED باعث شده در برخی موارد نسبت به اولدها برتری داشته باشند. شدت روشنایی در کیولدها بهتر از اولدهاست. نمایش رنگ مشکی عمیق به دلیل استفاده از فناوری کوانتوم دات جدید نزدیک به اولد می باشد و همچنین نمایش رنگ ها با دقت بهتر و واقعی تر خواهد بود. در هنگام نمایش محتوای اچ دی آر روشنایی پنل اهمیت زیادی دارد و تلویزیون های کیولد روشنایی بهتری ارائه می دهند پس گزینه ی ایده آلی برای تماشای محتوای اچ دی آر هستند. تلویزیون های اولد تولید سال 2017 نسبت به انواع تولیدی سال قبل یعنی 2016 روشنایی بیشتری داشته اند اما در این زمینه هنوز به پای کیولدها نرسیده اند.

تفاوت دیگر بین این دو فناوری قیمت می باشد. قیمت تلویزیون های اولد بسیار بیشتر از تلویزیون های کیولد است. تولید پنل های اولد بسیار سخت بوده و نیازمند تکنولوژی خاصی است به همین دلیل گران تر است. البته مراحل ساخت این صفحه نمایش نسبت به قبل بسیار ساده تر شده اما بازهم سختی خاص خود را دارد.

هزینه ی تولید نمایشگرهای کیولد بسیار کمتر می باشد به همین دلیل از انواع اولد ارزان قیمت تر هستند. پس اگر به دنبال تلویزیونی با کیفیت و مدرن هستید اما بودجه ی کافی و پول اضافه ندارید یک تلویزیون کیولد انتخابی ایده آل است.

تفاوت بین تلویزیون های کیولد و SUHD

روشنایی نمایشگرهای جدید کیولد سامسونگ 1500 تا 2000 نیت می باشد. تلویزیون مدل Q9F سایز 65 اینچ قادر به ارائه ی روشنایی 2000 نیت است. به همین دلیل روشنایی این تلویزیون ها حتی از مدل های جدید اولد نیز بهتر است.

کیولد و SUHD

بازخوردی که منتقدان به تلویزیون های SUHD سری K5 سامسونگ داشتند بسیار مثبت بوده اما تلویزیون های کیولد همانطور که گفته شد کیفیت بهتری نسبت به انواع قدیمی دارند. نمایشگرهای کیولد تصاویر واقعی و زنده، رنگ های غنی، زاویه دید گسترده، بازتاب نور فوق العاده و روشنایی بی نظیری دارند. با این ویژگی ها به کیفیت نهایی تلویزیون های کیولد پی خواهید برد.

در سال جاری سامسونگ قصد تولید سری جدید SUHD را دارد اما این تلویزیون ها جایگاهی پایین تر از کیولدها دارند. سامسونگ با این قابلیت ها و امکانات قصد دارد بیان کند که کیولد نه تنها رقیبی برای اولد است بلکه قادر به ارائه ی تکنولوژی ها و امکانات بهتری نسبت به اولد نیز می باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟