کوانتوم دات Quantom Dot چیست؟
اخبار لوازم خانگی

کوانتوم دات Quantum Dot چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کوانتوم دات Quantum Dot را نمی توان یک فناوری نو و جدید دانست چراکه در گذشته هم ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کوانتوم دات Quantum Dot را نمی توان یک فناوری نو و جدید دانست چراکه در گذشته هم برخی از شرکت ها در تولید محصولات خود از این تکنولوژی استفاده می کردند. اما اگر می خواهید بدانید که چرا استفاده از این فناوری را کنار گذاشتند حتما ادامه این مطلب را بخوانید.

سم کادمیوم در کوانتوم دات Quantum Dot

استفاده از فناوری کوانتوم دات به یکباره ممنوع شد چرا که دانشمندان متوجه سمی بودن این فناوری شدند که برای سلامتی خریداران محصولات تولید شده با این فناوری بسیار خطرناک بود. فناوری که قرار بود در تولید محصولات با کیفیت کمک حال شرکت های مختلف باشد، حالا به بلای جان مردم مبدل شده بود.

کسی فکرش را هم نمی کرد که این فناوری تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد. دانشمندان دریافته بودند که بر اثر فرسایش نقطه های کوانتومی یک ماده سمی و سرطانی به نام کادمیوم تولید می شود که بسیار مضر است. به همین دلیل استفاده از این فناوری برای مدت زیادی ممنوع شد.

اما هنوز هم فناوری کوانتوم دات جذابیت های خودش را داشت. بلاخره هیچکس نمی توانست منکر فواید کیفیتی آن شود فقط لازم بود مشکل به وجود آمده را حل کرد.

کوانتوم دات بدون کادمیوم

نمایشگاه CES 2018 نقطه عطفی برای فناوری کوانتوم دات بود . در این نمایشگاه که در شهر لاس وگاس برگزار می شد، نسل جدید تلویزیون های QLED سامسنوگ معرفی شدند که از قضا از نسل جدید فناوری کوانتوم دات بهره می بردند.

استفاده از این فناوری آنقدر برای شرکت سامسونگ جذاب بود که وقت و هزینه بسیای صرف آن کند تا به فناوری کوانتوم دات بدون تولید کادمیوم برسد.

دکتر یونجو جانگ یکی از مدیران اصلی پرژوه کوانتوم دات بدون کادمیوم  که جایزه دستاورد برجسته تحقیقاتی این شرکت موسوم به «نوبل سامسونگ» را هم از آن خود کرده بود و مدت ۱۵ سال در روند تحقیقات کوانتوم دات سامسونگ حضور داشته درباره روند این نوآوری می‌گوید : اگر بخواهیم از یک چالش واقعی حرفی بزنیم،  تولید ذرات کوانتوم دات فاقد ماده سمی کادمیوم همان چالش واقعی بود. ما بیش از 15 سال از وقت خودرا صرف این پروژه کردیم چرا که می خواستیم کاری را انجام دهیم که پیش‌تر هیچکس موفق به انجام آن نشده و از طرفی خودرا در مقابل محیط زیست و مردم نیز مسئول می دانستیم.

کوانتوم دات چیست؟

هرآنچه که باید از فناوری کوانتوم دات Quantum Dot بدانید

بدون شک باید سامسونگ را از پیشگامان پنل های کوانتوم دات دانست که در سال های اخیر اولین تلویزیون های هوشمند مجهز به این نوع پنل را معرفی و عرضه کرد. در واقع فناوری کوانتوم دات نمونه ذراتی با قطری بین 2 تا 10 نانومتری هستند و این نانوذرات با تولید در سه سایز مختلف، با جذب انرژی تابشی سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز را به تولید می رسانند. ذرات بزرگ انرژی سطح پایینی را جذب کرده و ذرات کوچکتر نیز انرژی سطح بالایی را جذب می کنند.

کوانتوم دات چیست؟

این ذرات با آن که قابلیت تولید نور را دارند، اما شرکت های تولیدکننده تلویزیون چندان تمایلی به استفاده از این قابلیت در تلویزیون هوشمند ندارند. در سال 2016 سامسونگ اولین تلویزیون‌های هوشمند کوانتوم دات را که در داخل پنل فیلترهای نازکی به کار گرفته شد، معرفی کرد.

 

آشنایی با نمایشگرهای نقطه کوانتومی

در واقع این تلویزیون های هوشمند همان پنل LCD هستند که یک لایه نازک کوانتوم دات به آن افزوده شد. در این نوع پنل ها دو ذره بزرگ و کوچک استفاده می شود. در واقع ذرات بزرگ نور قرمز و ذرات کوچک نور سبز تولید می کنند. رنگ آبی نیز توسط LEDهای آبی رنگ قرار گرفته در پشت پنل تولید شده و در این میان سه رنگ آبی، سبز و قرمز در پنل های کوانتوم دات قابل مشاهده است.

نمایشگرهای نقطه کوانتومی

این فناوری نه تنها هزینه کمی داشته بلکه کیفیت تصویر بالایی را هم می توان در آن مشاهده کرد. در حقیقت این نوع صفحه نمایش ها از آنجایی که نور کمی هدر می دهند، تصاویر شفاف و و با رنگ غنی تر ارائه داده که در نوع خود کم نظیر است.

 

فناوری QLED سامسونگ

شرکت سامسونگ از سال های قبل شروع به تولید پنل های تلویزیون مبتنی بر فناوری کوانتوم دات نمود که به عنوان تلویزیون های QLED شناخته می شوند و تنها توسط همین کمپانی به تولید می رسند. فناوری QLED در تلویزیون های هوشمند نه تنها وضوح تصویر بالایی دارد، بلکه رنگ ها نیز بسیار عمیق بوده و توجه هر فردی را به خود جلب می کنند.

کوانتوم دات چیست؟ کیلود - qled

در واقع فناوری QLED ترکیبی از فناوری کوانتوم دات و LED است. این نوع تلویزیون‌ها قادر به نمایش دقیق فضای رنگی DCI-P3 بوده و به میزان 100 درصد حجم رنگی را صرف‌نظر از سطوح روشنایی، به نمایش درمی آورد. وجود این قابلیت، توسط آژانس جهانی آزمایش و تایید صلاحیت VDE یا Verband Deutscher Elecktrotechnik ، یکی از قابل توجه ترین آژانس های اروپایی ویژه ارزیابی و صدور گواهی هم تایید شد. در این ارزیابی از استانداردهای DCI-P3 نیز استفاده شده است. همچنین لازم به ذکر بوده، میزان روشنایی تلویزیون‌های QLED سامسونگ بین 1500 تا 2000 نیت است.

 

طراحی مدرن و مهندسی شده

سامسونگ همیشه سری تلویزیون های کوانتوم دات خود را با طراحی جذاب و هنرمندانه همراه می سازد که همین امر طراحی ظاهری تلویزیون های هوشمند مورد اشاره در نوع خود بی‌نظیر می کند. سابقه درخشان این شرکت در تولید تلویزیون هوشمند نشان داده که باید اطمینان کاملی به سامسونگ در بحث طراحی و توسعه تلویزیون هوشمند داشت.

کوانتوم دات چیست؟

از سال 2016 نیز با روی کار آمدن فناوری کوانتوم دات، این طراحی جذاب تر هم شده و نباید آن را دست کم گرفت. با تمام این تفاسیر می توان طراحی محصولات سامسونگ از جمله سری تلویزیون های کوانتوم دات نه تنها در بحث ظاهری باید پسندید، بلکه در کیفیت تصویر نیز می تواند عملکردی فراتر از انتظار داشته و همچون یک مدل برجسته عمل کند.

بنابراین باید طراحی را یک نقطه قوت این سری تلویزیون ها دانست که نظر مخاطبان و مشتریان را به خوبی جلب می کند. طراحی از نوع منحنی که زاویه دید کاملی در برابر چشمان کاربر قرار داده و بهترین کیفیت را ارائه می دهد.

 

آیا تجربه یک تلویزیون QLED سامسونگ لذت بخش است؟

تلویزیون‌های QLED سامسونگ، با برخورداری از مزایای قابلیت‌های تلویزیون هوشمند بسیار کیفیت تصویر بالایی دارند و پیشرفته هستند. از این رو ، دسترسی به خصوصیات و محتویات مورد نیاز نیز آسان است. رابط کاربری اسمارت هاب سامسونگ، دسترسی به برنامه‌های مورد علاقه کاربر، اطلاعات و سایر مسائل را در یک مکان، تنها با استفاده از یک ریموت کنترل، فراهم می‌کند. این ریموت کنترل می تواند به عنوان کنترل دیگر دستگاه های هوشمند خانه باشد. بنابراین، از این ریموت کنترل می‌توان به تنهایی به جای سایر ریموت کنترلها موجود استفاده نمود.

تلویزیون کیلود سامسونگ

این فناوری صفحه نمایش محصولات جدید سامسونگ را دربرمی گیرد و موجب شده تا بیشتر تلویزیون های هوشمند این شرکت با طراحی منحصربفردی همراه شوند. کوانتوم دات یک فناوری بزرگ در صنعت تلویزیون هوشمند محسوب شده که نه تنها کیفیت تصویر بالایی را به دنبال دارد بلکه رنگ های غنی تری هم می توان در تصاویر مشاهده کرد. هزینه تولید این پنل ها به مراتب کمتر از پنل های قدیمی تر است.

کوانتوم دات چیست؟

با تمام این تفاسیر باید بیان داشت که کوانتوم دات فناوری برجسته ای در تلویزیون های هوشمند به حساب می آید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟