کولر گازی اینورتر
اخبار لوازم خانگی

آشنایی با موتور کولر گازی اینورتر در اسپلیت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کولرهای گازی یکی از دستگاه های رایج در خانه ها هستند که هم در فصل سرما و در ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کولرهای گازی یکی از دستگاه های رایج در خانه ها هستند که هم در فصل سرما و در فصل گرما به کار گرفته می شوند. این نوع کولرها از طراحی جالبی برخوردار بوده و موجب خواهند شد تا افراد دیگر نیازی به دستگاه های مستقل جهت گرم کردن یا سرد کردن خانه خود نباشند. اما در این مقاله قصد داریم تا به موضوع کولر گازی اینورتر بپردازیم.

اما چگونه یک کولر گازی می تواند به سرمایش و گرمایش خانه بپردازد. عمده کولرهای گازی امروزی که به آنها اسپلیت هم گفته می شود، از موتور اینورتر بهره می گیرند که رایج ترین موتور در کولرهای گازی محسوب می شود. در چند سال اخیر این تکنولوژی که به عنوان یکی از پیشرفته ترین فناوری های موتور کولر اینورتر شناخته شده، کاربری کاملی دارد. از فناوری اینورتر جهت کنترل سرعت موتور کمپرسور کولر جهت تنظیم دقیق و درست دما بهره گرفته می شود.

 آشنایی با موتور کولر گازی اینورتر

انقلاب کولر گازی ها با موتور اینورتر

این نوع دستگاه ها از ایک درایو فرکانس متفاوتی بهره می برند که به کمک یک اینور برقی قابل کنترل جهت تنظیم سرعت موتور به کار گرفته می شود. شرکت های تولیدکننده کولر در این نوع دستگاه ها با استفاده از میکروکنترلر با سنجش دما محیط، سرعت کمپرسور موتور کولر را دقیقا تنظیم می کند. فناوری اینورتر در کولرهای نسل جدید بازدهی قابل توجهی دارد زیرا مانع از آسیب رسیدن نوسان جریان برق به کمپرسور شده و در این بین کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر کولر را به دنبال دارد.

این در حالی است که در کولرهای نسل قدیمی عدم وجود چنین فناوری نه تنها مصرف انرژی را افزایش می دهد، بلکه شاهد عمر پایین کولرها هم هستیم. همچنین کولرهای اینورتر نسبت به کولرهای غیراینورتر به دلیل مزایای بیشتر، قیمت بالاتری دارند و این امر بدیهی است. بنابراین عجیب نیست که در بازار یک کولر اینورتر هزینه بالایی را نسبت به مدل معمولی به دنبال دارد.

کولرهایی که از  فناوری اینورتر بهره می گیرند به جای یک برد در مدل های معمولی از دو برد برخوردار هستند. یکی از این بردها در روی کمپرسور قرار داشته و موجب تغییر حالت دور ثابت به دور متغیر کمپرسور می شود. این روش موجب خواهد شد تا افراد دیگر برای تنظیم دما خروجی کولر کمپرسور را قطع یا وصل نکنند و کافیست دور موتور کمپرسور را افزایش یا کاهش دهند. زیرا اگر از روش مورد اول بهره گرفته شود، انرژی بسیاری می طلبد که در نهایت موجب مصرف انرژی بالای کولر خواهد شد. کمپرسورهای کولرهای نسل جدید اجازه می دهند برای تنظیم دما خروجی کولر به جای قطع یا وصل کردن کمپرسور اصلی تنها دور موتور آن را کاهش یا افزایش دهند.

آشنایی با موتور کولر گازی اینورتر

در نهایت این امر نه تنها نتایج بهتری را به دنبال داشته، بلکه مصرف انرژی کمی خواهد داشت و افراد شاهد عملکرد نامطلوبی نخواهند بود. بنابراین می توان عمر بیشتری را در کولرهایی با موتور اینورتر مشاهده کرد و میزان خرابی کمتری هم دارند. فناوری نوین اینورتر که تنها در کولرهای نسل جدید می توان شاهد آن بود، توانسته کارشناسان صنعت را متحیر کند. زیرا عملکردی فراتر از انتظار را به دنبال داشته و مزایای بیشتری نسبت به معایبش وجود دارد.

این نکته قابل توجه بوده که تبلیغات شرکت های تولیدکننده کولرهایی با موتور اینورتر مبنی بر اینکه مصرف برق این نوع کولرها 60 درصد کمتر از مدل های معمولی است، اثبات نشده و نباید آن را باور داشت. در فصل تابستان که استفاده از کولرگازی چون اسپلیت بسیار بالاست، چنین چیزی را ممکن نخواهد کرد و از این رو افراد نباید انتظار داشته باشند که کولرهای دارای موتور اینورتر آنها بتواند مصرف برق را حتی در فصل پرمصرف تابستان به میزان 60 درصد کاهش دهد. برخی معتقدند به لطف تبدیل جریان برق شهری به جریان DC فناوری اینورتر است که چنین چیزی بدست می آید.

آشنایی با موتور کولر گازی اینورتر

کولرهای گازی یکی از دستگاه‌های لازم برای هر خانه ای بوده و اگر از نوع اینورتر هم باشد بدون شک می تواند رضایت مخاطب خود را به خوبی جلب کند. این روزها شرکت های تولیدکننده کولرگازی آن هم از نوع اسپلیت سعی دارند تا پیشرفته ترین فناوری های را روی محصول خود تعبیه کنند تا کولرهای بسیار پرتوان را ارائه دهند. کولرهای اینورتر علاوه بر اینکه شامل مزایایی می شوند، معایبی را هم دربرمی گیرند که شاید چندان مورد توجه قرار نگیرد.

 

مزایا و معایب کولرهای اینورتر

اگر بخواهیم به مزایای این نوع کولرها اشاره کنیم بی شک باید به متغیر بودن دور موتور کمپرسور، مصرف انرژی کم و دوام بالا قطعات کولر اشاره کرد. همچنین این نوع کولرها بسیار صدا کمی داشته و هنگامی که روشن می شوند، کمتر می توان صدا آنها را شنید.

در بحث معایب باید بیان داشت که کولرهای اینورتر در صورت خراب شدن به سختی قابل تعمیر هستند و در این بین باید تعویض شوند. همچنین هزینه تعویض بالایی هم دارند و از آنجایی که برد آن قابل تعمیر نیست باید برای تعویض هزینه های زیادی در نظر گرفت.

آشنایی با موتور کولر گازی اینورتر

گذشته از تعویض قطعات یک کولر اینورتر باید به هزینه سرویس و شارژ دوچندان این نوع کولرها نسبت به مدل های معمولی اشاره کرد. گذشته از آن کولرهای اینورتر قیمت بیشتری در مقایسه با کولرهای نسل قبلی دارند و این می تواند چندان مورد توجه افراد قرار نگیرد.

آشنایی با موتور کولر گازی اینورتر

 

تشخیص کولر اینورتر اصل از تقلبی

در این بین موضوعی مطرح است که چگونه می توان یک کولر اینورتر اصل را از نمونه تقلبی تشخیص داد. روش های مختلفی برای این نوع تشخیص وجود دارد اما به صورت کلی باید بیان داشت که کولرهای اینورتر اصل شامل دو برد می شوند. یکی از بردها در بخش پنل و دیگری در کندانسور تعبیه شده است. این در حالی بوده که نمونه تقلبی شامل چنین ویژگی نمی‌شوند.

آشنایی با موتور کولر گازی اینورتر

همچنین کولرهای اینورتر باید از گاز R410 بهره گیرند و در غیر این صورت دچار مشکل شده و قابل تعمیر نیستند. گذشته از آن کولر اسپلیت یا همان اینورتر از خازنی بهره نمی برند اما مدل‌های تقلبی شامل خازن می شوند

در مدار الکتریکی کولر گازی و اسپلیت معمولی از یک ترموستات استفاده شده که به صورت دیجیتال ( قطع و وصل) عمل میکند. این ترموستات دما هوای برگشتی از فضای مورد نظر را سنجش و با رسیدن دما به حد تنظیم شده آن جریان برق کمپرسور را وصل و آن را روشن میکند. در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا رسیدن به دما هوای محیط مطلوب به کار خود ادامه می دهد. به طور کلی همان طور که گفته شد، تفاوت کولر های گازی اینورتر و معمولی در سیستم الکتریکی آنها می باشد و سیکل مکانیکی و اجزا دیگر آنها تقریبا با هم یکی هستند و فقط در کولر گازی اینورتر یک یا دو قطعه ارتقا پیدا کرده است.

 

نتیجه گیری

کولر های گازی مجهز به اینورتر که به آن کولر گازی کم مصرف یا کولر گازی اینوتر هم گفته می شود، در واقع همان کولر گازی معمولی با سیستم الکتریکی متفاوت به حساب می آیند. بنابراین اگر به دنبال یک کولر کم هزینه و با عمر طولانی هستید، کولر گازی اینورتر نمونه بهتری محسوب شده و ارزش خرید بالاتری نسبت به کولرهای گازی معمولی دارند.

آشنایی با موتور کولر گازی اینورتر

در نتیجه باید بیان داشت که شرکت های بزرگ چون سامسونگ، ال جی و چندی دیگر این روزها بیشتر به سراغ کولرهای اینورتر رفته زیرا عملکرد بهتری داشته و می توانند رضایت مخاطب را بیشتر جلب کنند. همچنین در کنار طول عمر بیشتر، مصرف کم انرژی نیز می تواند اهمیت بالایی داشته باشد که در مدل های اینورتر می توان شاهد بود و نمونه های معمولی چنین نیستند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟