آنتن مرکزی تلویزیون
اخبار لوازم خانگی

آنتن مرکزی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با توجه به افزایش جمعیت شهرها روند ساخت و ساز ها به سمت آپارتمان ها و برج ها ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با توجه به افزایش جمعیت شهرها روند ساخت و ساز ها به سمت آپارتمان ها و برج ها تغییر پیدا کرده است. منطقی است که با توجه به تعداد بالای ساکنین یک ساختمان، سبک زندگی و تاسیسات و لوازم خانگی آپارتمان نشینان تفاوت داشته باشد. یکی از موارد بارز این تغییر نصب یک آنتن مرکزی به جای تعداد زیادی آنتن برای هر واحد است.

استفاده از آنتن مرکزی فواید بسیاری دارد از جمله اینکه هزینه ها کاهش پیدا می کند. از آن جایی که هر واحد نیاز به خرید یک آنتن معمولی جداگانه ندارد، در نتیجه هزینه مجموعه تجهیزات مورد نیاز بین واحدها تقسیم می شود. اهمیت یک آنتن با کیفیت و با ثبات بر کسی پوشیده نیست، اگر یک بار هنگام تماشای مسابقه ی فوتبالی حساس و یا سریال مورد علاقه ی شما سیگنال تلویزیون قطع شود قطعا به یک آنتن جدید فکر کرده اید.

امروزه داشتن یک آنتن مرکزی فواید بی شماری برای برج های مسکونی و تجاری دارد. برخی از این موارد عبارتند از :

صرفه جویی در فضای نصب آنتن ها و کاهش آلودگی بصری

سیم کشی یک بار انجام شده و کل واحد ها از آن بهره می برند

کاهش تکرار خرید و تعمیر و نگهداری تجهیزات

تعمیر و نگهداری آسان تر

کیفیت بالاتر تصاویر

با توجه به موارد ذکر شده حتما متوجه شده اید که آنتن مرکزی از آنتن های معمولی کمی پیچیده تر و پیشرفته تر است.

بخش اصلی آنتن امواج تلویزیون را دریافت کرده و با کمک یک قطعه تقویت کننده امواج را به یک سوئیچ چندگانه (multi switch) هدایت می کند. پس از سوئیچ، از طریق کابل به داخل منازل و گیرنده های دیجیتال متصل می شود.

اگر با انواع آنتن های مرکزی آشنایی ندارید باید بدانید که در آنتن های مرکزی، باید به جهت نصب آنتن، نوع آنتن، بهره یا حداقل جریان ورودی به بخش آمپلی فایر دقت کنید.

برای دست یابی به تعداد کانال ها و فرکانس های خاص باید به نوع آنتن دقت کنید. جهت آنتن بیشتر بستگی به نوع فرستنده دارد. آنتن های پهن باند و آنتن های تک کانال از انواع مختلف آن محسوب می شود.

امروزه شما برای دریافت سیگنال های تلویزیونی گزینه های زیادی پیش رو دارید. به عنوان مثال اگر خیلی علاقه مند هستید برای تماشای تلویزیون و خرابی های احتمالالی تصاویر دریافتی سری به پشت بام خانه بزنید باید از نوع رومیزی استفاده کنید.

حتی بعضی مواقع ممکن است بخواهید  تلویزیون را در قسمتی قرار دهید که پیش بینی و کابل کشی برای آن نقطه انجام نشده است. در این موارد بهترین انتخاب خرید آنتن رومیزی است. امروزه انواع آنتن های رومیزی با سایز های مختلف و طراحی زیبا مناسب سالن پذیرایی ساخته شده اند.

آنتن های هوایی ثابت که آشنا ترین نوع آنتن ها هستند که بنا به ضرورت یا ترجیح قیمت می تواند گزینه خرید شما باشد. یک نوع دیگر از آنتن های هوایی، آنتنی با گردش 360 درجه است. اگر شما در جایی زندگی می کنید که وجود ساختمان ها و موانع طبیعی در آن نقطه کور ایجاد کرده باشد یا احتمال به هم خوردن تصاویر را به دلیل شرایط جوی می دهید این نوع آنتن توصیه می شود

اگر برای خرید آنتن به بازار مراجعه کرده یا با یک متخصص نصب آنتن صحبت کرده باشید احتمالا اسامی مختلفی به گوش شما می خورد. از متداول ترین سیستم های موجود می توان به MATV، SMATV، CATV، CCTV اشاره کرد. در ادامه تلاش شده تا مختصری در مورد معنای این سیستم ها و کاربردشان توضیح داده شود. هرچند بسیاری از این سیستم ها در ایران فراگیر نشده است اما به تدریج به سمت سیستم های پر کاربرد و نوین حرکت خواهیم کرد.

آنتن مرکزی چیست

MATV چیست؟

MATV خلاصه ای از Master Antenna Television است که به معنی آنتن مرکزی تلویزیون است. این سیستم توانایی جذب انواع سیگنال های رادیویی (FM) و سیگنال های تلویزیونی را دارد. اگر بخواهیم به سادگی اجزای آنتن مرکزی را توضیح دهیم این سیستم از یک بخش دریافت یا آنتن بیرونی برای دریافت سیگنال ها و بخش تقویت کننده که با تقویت و حذف نویزهای دریافتی نقش مهمی در کیفیت سیگنال ها دارد، برخوردار است. بخش انتقال که سیگنال ها را از آنتن تا گیرنده منتقل می کند و شامل کابل های کواکسیال است در نهایت نیز با رسیدن به بخش تقسیم کننده بین گیرنده های مختلف دریافتی منتقل می شود.

فاکتور هایی که در کیفیت و قدرت سیگنال های دریافتی مؤثر است عبارت‌اند از:

نبود مانع در خط ارسال از ایستگاه تا آنتن مرکزی

فاصله با ایستگاه پخش تلویزیونی

کیفیت ارسال فرستنده

توان فرستنده

شرایط آب و هوایی

نوسانات برق

جهت آنتن

نکات مهمی باید در طراحی سیم کشی یک سیستم MATV یا آنتن مرکزی مورد توجه قرار بگیرد تا سطح سیگنال های تعیین شده و امپدانس صحیح خروجی ها حفظ شود.

تعریف آنتن مرکزی تلویزیون

SMATV چیست؟

SMATV خلاصه شده Satellite Master Antenna Television است که به عنوان ماهواره مرکزی شناخته می شود. تفاوت آن با MATV همان طور که از نام آن مشخص است دریافت شبکه های ماهواره ای بوده و تفاوت اساسی با آن ندارد. این سیستم امکان ایجاد محدودیت دسترسی به کانال ها را به راحتی فراهم می کند و هر کاربر می تواند به کانال های خاصی که توسط مدیر سیستم تعیین می شود دسترسی داشته باشد. ماهواره مرکزی نیازمند یک دیش برای دریافت امواج است.

مزایای آنتن مرکزی

CATV چیست؟

CATV خلاصه شده Cable television است که به معنی تلویزیون کابلی است. فرکانس های RF تولید شده از راه کابل های کواکسیال یا در سیستم های بروزتر از طریق کابل فیبر نوری ارسال می شود و به شکل برنامه تلویزیونی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. این سیستم تفاوت عمده ای با سایر سیستم ها دارد زیرا خدمات بسیار متنوعی از قبیل تلفن و اینترنت پرسرعت و … نیز از طریق همین کابل ارائه می شود.

CCTV چیست؟

این سیستم یکی از به‌روزترین و پرکاربردترین سیستم ها از میان موارد گفته شده است. CCTV خلاصه شده closed-circuit television بوده و با توجه به اینکه در اکثر ساختمان ها و برج ها، کنترل تمامی ورود و خروج ها دشوار است، استفاده از دوربین های مدار بسته برای جبران این خلأ امری بدیهی به نظر می آید. CCTV می تواند تصاویر این دوربین ها را بر روی تلویزیون تمامی واحدهای ساختمان نمایش دهد.

فواید آنتن مرکزی تلویزیون

آنتن مرکزی تلویزیون چیست

اگر قصد استفاده از این سیستم را دارید توجه کنید که دو نوع دوربین مدار بسته آنالوگ و دوربین های مبتنی بر آی پی وجود دارد. دوربین های آی پی معمولاً وضوح تصویر بالاتری را ارائه می دهند. این دوربین ها می توانند به شکلی برنامه ریزی شوند که فقط در مواقع لزوم و یا مواقع بحرانی تصویری را نشان بدهند. مثلاً در هنگام وقوع اتفاقات مشکوک یا بروز نقص در تأسیسات گرمایشی ساختمان فیلم را ضبط و به سرور خود ارسال کند.

یک سیستم آنتن مرکزی شامل قسمت های مختلفی می شود: آنتن که بخش بیرونی سیستم را تشکیل می دهد. این قسمت به دلیل اینکه دائماً در تماس با باد و طوفان است باید کیفیت و دوام قابل قبولی داشته باشد و در شرایط مختلف از جهت تنظیم شده برنگردد. تقویت کننده و اسپیلیتر از دیگر قسمت های مهم این آنتن هستند. برای منازلی که سیگنال مناسبی ندارند استفاده از تقویت کننده های مناسب ضروری است تا با جذب سیگنال های ضعیف تر و تقویت آن ها نویز را حذف و آن را با تبدیل به سیگنال مناسب تحویل شبکه دهند.

اسپیلیتر یا تقسیم کننده در آنتن های مرکزی وظیفه ی ارائه ی یک یا چند انشعاب جدید را برعهده دارد. همچنین با توجه به طول مسیر، احتمال افت سیگنال وجود دارد که با استفاده از اسپیلیتر سیگنال لازم را ارائه می دهد.

توصیه می شود با توجه به پیچیده تر بودن آنتن های مرکزی نسبت به آنتن های معمولی، حتما از متخصصین مجرب استفاده کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟