دالبی اتمس دیجیتال پلاس
فناوری

فناوری صوتی دالبی دیجیتال پلاس چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با توجه به اهمیت سیستم های صوتی خانگی در افزایش لذت بردن از تماشای فیلم ها، ...

رسول غروبی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با توجه به اهمیت سیستم های صوتی خانگی در افزایش لذت بردن از تماشای فیلم ها، هر روزه فناوری های صوتی جدیدتری وارد بازار لوازم خانگی می شود. از جمله این فناوری های صوتی که از سال ها تجربه ی شرکت دالبی به وجود آمده، دالبی دیجیتال و دالبی دیجیتال پلاس است.

این فناوری ها امروزه به استانداردی برای سیستم های پخش صوتی تبدیل شده اند. همانند بسیاری از فناوری ها معمولا شرکت های رقیب نیز به تقلید یا ابتکار روی می آورند . تعدادی از  سیستم های صوتی امروزه محدود به شرکت دالبی نمی شود بلکه DTS  نیز حرف های زیادی  برای گفتن دارد.

تاریخچه شرکت دالبی Dolby

تاریخچه شرکت دالبی Dolby

آزمایشگاه های دالبی توسط یک آمریکایی در سال 1965 و در شهر لندن افتتاح شد. در همان سال او یک سیستم کاهش نویز را اختراع کرد که نویز های موجود در صدای پشت زمینه را کاهش می داد. او چند سال بعد شرکت دالبی را به شهر سان فرانسیسکوی آمریکا منتقل کرد. او انواع سیستم های کاهنده نویز را برای استودیو های بزرگ فیلم سازی به کار برد.

دالبی بعد از کشف محدودیت های فناوری های صوتی یک فناوری کاملا جدید را در فیلم پرتغال کوکی در سال 1971 به کار برد.

سیستم دالبی استریو دیجیتال که به اختصار دالبی دیجیتال گفته می شود ابتدا در فیلم بازگشت بتمن در سال 1992 به کار رفت. دالبی دیجیتال برای سیستم های خانگی با نام Dolby AC-3 در سال 1995 ارائه شد. این سیستم به طور کامل فراگیر نشد چون به سخت افزار اضافی مخصوص به خود برای استفاده نیاز داشت؛ اما بعد از اینکه به عنوان بخشی از مشخصات  DVD در آمد به تدریج فراگیر شد.

شمار جوایزی که شرکت دالبی در جشنواره های مختلف برنده شده بی شمار است . از جمله این جشنواره ها می توان به جایزه اسکار و امی اشاره کرد.

بر پایه تکنولوژی دالبی دیجیتال  تکنولوژی هایی با کاربرد های مشابه به وجود آمده است از جمله :

Dolby Digital EX

Dolby Digital Live

Dolby Digital Plus,

Digital Surround EX

Dolby Digital Recording

Dolby Digital Cinemaو…

دالبی دیجیتال پلاسPlus Dolby Digital

دالبی دیجیتال پلاس

دالبی دیجیتال پلاس که به عنوان E-AC-3 نیز شناخته می شود بر پایه دالبی دیجیتال ساخته شده ولی بسیار پیشرفته تر از آن است. دالبی دیجیتال پلاس به عنوان یک استاندارد صوتی برای ویدئوها HD DVD شناخته شده است. با پشتیبانی از 6 مگابایت بر ثانیه افزایش چشمگیری نسبت به دالبی دیجیتالی دارد و در نهایت 640 کیلو بایت بر ثانیه خروجی داشت. در Blu-ray دالبی دیجیتال پلاس به گونه ای دیگر به کار می رود. یک رشته استاندارد دالبی دیجیتال با خروجی 640 کیلوبایت بر ثانیه، به همراه رشته ای دیگر که صدای فراگیر را گسترش می دهد. همچنین دالبی دیجیتال پلاس برای پخش صوت دیجیتال با Datarate پایین نیز به کار می رود (مانند تلویزیون ها و رادیو های دیجیتال)

شرکت دالبی علاوه بر انواع گفته شده برای بازی های ویدئویی سیستم دالبی دیجیتال لایو Dolby Digital Live را تهیه کرده است که هر سیگنال صوتی در کامپیوتر شخصی یا کنسول بازی را به یک کانال 5.1 دیجیتال دالبی تبدیل می کند.

دالبی TruHD برای بازسازی صدای بیت به بیت پیشنهاد می شود.

دالبی اتموس Dolby Atmos نسلی جدید تر

دالبی اتمس، نسلی جدیدتر

این سیستم ابتدا در سال 2012  در انیمیشن شجاع، Brave استفاده شد و سپس به سیستم های صوتی خانگی راه پیدا کرد. به زودی شاهد خواهید بود که بسیاری از سریال های تلویزیونی نیز با این قابلیت پخش شود. یکی از سریال هایی که به تازگی با این سیستم صوتی پخش شد و توانست طرفداران زیادی برای خود کسب کند، سریال بازی و تاج و تخت Game of thrones بود.

نمونه های خانگی دالبی اتموس با خروجی های 5.1 و 7.1 ساخته می شود. اولین نسل های دالبی اتموس Dolby Atmos Cinema Processor از 128 ترک صوتی که تا 64 اسپیکر مجزا را تغذیه می کند، پشتیبانی می کرد. این فناوری ابتدا برای سینماها ساخته شده بود و کم کم به سینماهای خانگی راه پیدا کرد.

درباره تفاوت دالبی دیجیتال پلاس و DTS  بیشتر بدانید

دالبی دیجیتال پلاس

در دالبی دیجیتال کانال هایی که در یک جریان کوچکتر به کانال های سنتی 5.1 محدود هستند شامل چپ(L)، راست (R)، مرکز (C)، چپ اطراف(Ls)، راست اطراف Rsهمچنین کانال های با فرکانس پایین Lfeمی شود.

همان طوری که می دانید بسیاری از سیستم های صوتی محیطی با استاندارد های مختلفی به بازار می آید. دالبی دیجیتال پلاس و DTS دو استاندارد مختلف هستند که از محبوب ترین آن ها به شمار می رود.

نبرد دالبی دیجیتال و DTS موردی بسیار بحث برانگیز است. بعضی متخصصان صوتی می گویند DTS توان بیشتری نسبت به دالبی دیجیتال در ارائه کیفیت صدای بهتر دارد. شاید این گفته به این دلیل باشد که DTS با نرخ داده Data Rate بالاتری انکود می شود. بعضی گفته های متخصصان حاکی از این است که دالبی بسیار پیشرفته تر است و کیفیت صدای بهتری ارائه می دهد؛ بنابراین برای مصرف کنندگان غیر متخصص کمی تشخیص بین این دو گزینه مشکل است؛ اما امروزه از ترکیبی از این دو سیستم برای دریافت خروجی بهتر استفاده می شود. در کل می توان گفت تفاوت دالبی دیجیتال پلاس و DTSفقط با بررسی های تخصصی و آزمایشگاهی مشخص می شود. در ادامه برخی ویژگی های این دوسیستم بررسی شده است.

  1. دالبی دیجیتال 5.1 معمولا در دستگاه های پخش دی وی ها به کار می رود.( Max 640 kb/s)
  2. دالبی دیجیتال 7.1 معمولا در سرویس های آنلاینی از جمله Netflix به کار می رود

Max 1.7 MB/s))

  1. دالبی:True HD با آمدن دیسک های بلو-ری استفاده از آن متداول شد. (Max 18MB/s)

همچنین حداکثر صدای کانال سیستم های DTS Digital Surround: 5.1 و DTS-HD High Resolution: 7.1 و DTS-HD Master Audio: 7.1 به ترتیب 1.5، 6 و 24.5 مگابایت در ثانیه است.

هر دو سیستم دالبی و DTS صدای محیطی را برای 5.1 و 7.1 ارائه می دهند. عدد اولی تعداد اسپیکر های محیطی کوچک را نمایش می دهد؛ و عدد 1 به تعداد کانال های مستقل برای سابووفر subwoofer اشاره می کند. (سابووفر دستگاهی مبتنی بر تولید صدای بم است که نام آن برگرفته از صدای سگ است که نشان از قدرت  و بمی صدای آن دارد )

دالبی دیجیتال اتمس و dts

تفاوت اصلی بین این دو سیستم از نرخ بیت و سطح فشرده سازی است. دالبی دیجتال پلاس کانال 5.1 را زیر 640 کیلو بایت بر ثانیه فشرده می کند. 640 کیلو بایت بر ثانیه فقط برای دیسک های Blu-ray کاربرد دارد. آخرین نرخ بیت دالبی دیجیتالی که می تواند ویدئوهای ِDVD را پوشش دهد 448 کیلو بایت بر ثانیه می باشد.

در تئوری هر چه نرخ فشرده سازی کمتر باشد صدا واقعی تر و نزدیک تر به صدای اورجینال خواهد بود. این مطلب نشان می دهد که در تئوری DTS پتانسیل بهتری برای ایجاد یک صدای با کیفیت دارد و دالبی دیجیتال از این نظر پایین تر محسوب می شود.

البته نرخ بیت بالاتر DTS به معنی این نیست که کیفیت بهتری هم دارند. عوامل بسیار دیگری نیز همچون حذف نویز و محدوده داینامیک باعث می شود برخی از متخصصین صدا دالبی دیجیتال را ترجیح بدهند.

دستگاه های مدرن با امکان پشتیبانی همزمان DTS Master audio و Dolby TrueHD به بازار می آیند در نتیجه شما می توانید بین این دو انتخاب کنید. ولی اگر برای شما صدا خیلی حیاتی است و یک سیستم صوتی فوق العاده نیاز دارید فناوری DTS:X  و Dolby Atmos گزینه های مناسبی هستند به شرطی که امکانات سخت افزاری مورد نیاز آن را نیز بتوانید تهیه کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟