بابک ثقفی
اخبار لوازم خانگی

مدیرعامل مادیران در دیدار با رهبر انقلاب چه گفت؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مدیرعامل شرکت مادیران در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مدیرعامل شرکت مادیران در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب حضور داشت در خصوص وضعیت صنعت لوازم خانگی و راهکارهای بهبود و توسعه این صنعت، با حضرت آیت الله خامنه ای سخن گفت.

بابک ثقفی در این مراسم با حضور در جایگاه سخنرانان بیان کرد : با حضور شرکت های خارجی، به مرور سهم عمده ای از بازار لوازم خانگی در اختیار این شرکت ها قرار گرفت. در تمامی این سال ها شبکه قاچاق کمک بسیاری به حضور شرکت های خارجی کرده است. خوشبختانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی ظرف 15 الی 20 سال گذشته برندهای داخلی نیز توانستند در این بازار حضور پیدا کنند. تا قبل از دور جدید تحریم ها در سال 96 حدود 75 درصد بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری در اختیار 2 یا 3 برند خارجی بزرگ بود که عملا خروج رسمی آنها از بازار منجر فرصتی شد که تولیدکنندگان داخلی بتوانند سهم خودرا از 25 درصد به 50 درصد افزایش دهند.

وی ادامه داد : لیکن شرکت های خارجی در کنار پدیده شوم قاچاق اجازه رشد بیشتری از تولیدکننده داخلی را گرفتند. از طرفی دیگر ظرفیت موجود تولیدی تولیدکنندگان لوازم خانگی حدود 3 میلیون دستگاه برای لوازم خانگی، و برای تلویزیون 4 میلیون دستگاه در سال است و در حال حاضر با بازار مصرف یک و نیم میلیون عددی به راحتی می توان انتظار داشت با اتخاذ راهکارهای مناسب، نه تنها تولیدکننده داخلی به سهم بیشتری دست پیدا کند بلکه زمینه سازی لازم برای امر مهم صادرات این محصولات از ایران را فراهم نماید. برای رسیدن به این اهداف لازم است تعداد تولید شرکت های داخلی به اندازه ای برسد که مقیاس اقتصادی قابل رقابتی را داشته باشد.

بابک ثقفی گفت : می خواهم توجه حضرت عالی و بزرگوران حاضر در مجلس را به دست آوردها و دلایلی جلب نمایم که با رسیدن به این مقیاس اقتصادی، این صنایع برای کشور به ارمغان خواهند آورد:

1. در عصر دیجیتال، صنعت الکترونیک به عنوان صنعت پایه برای هر کشور محسوب می شود.علیرغم ظرفیت های مناسبی که در کشور به لحاظ نیروی انسانی، شرکت های دانش بنیان و تولید سخت افزار بخش مهمی از اقتصاد کشور را از تهدید تحریم دور خواهد کرد. در اکثر دستگاه ها و لوازم مصرفی امروزه، قطعات مهمی از این صنعت وجود دارد. مثل قطعات الکترونیکی خودرو، صنعت انرژی و موبایل. سرمایه گذاری مناسب در صنعت الکترونیک تلویزیون و لوازم خانگی، بستر مناسبی برای سایر صنعت ها فراهم می نماید.

2. مواد مصرفی لوازم خانگی مثل ورق فولادی و گرانول های پلاستیکی در داخل قابل تولید است. البته شرکت های فولاد و پتروشیمی باید در ارتقاء سطح کیفی لازم برای تامین این مواد کوشا باشند. با این رویکرد از خام فروشی مواد اولیه تا حد قابل ملاحظه ای جلوگیری می شود.

3. توان طراحی این محصولات در کشور وجود دارد و تا حدی به کار گرفته شده است. با افزایش سطح تولید این توان تولید به کمال خواهد رسید و ضمن به کار گیری نیروهای خوش فکر داخلی، آسیب پذیری مارا در قبال تحریم ها کاهش موثری خواهد داد.

4. با افزایش تعداد تولید عمق ساخت داخل افزایش پیدا می کند.سایر ظرفیت های داخلی مانند قالب سازی، ریخته گری، آب کاری و … به حرکت درخواهد آمد و اشتغال نیروی کار بیشتری را فراهم خواهد کرد.

5. موقعیت ایران در بین جمعیت 400 میلیون نفری خاورمیانه به همراه قیمت انرژی و نیروی کار با قیمت مناسب موجب می شود که حتی با شرکت های بزرگ چینی رقابت نماییم. به عنوان مثال هزینه حمل یک یخچال از چین به خاورمیانه حدود 20 تا 25 درصد اصل قیمت کالا است که با توجه به موقعیت ایران و هزینه های حمل ارزان از کشور ایران، این نکته می تواند رقابت را برای ما آسان تر نماید در نتیجه صنعت حمل و نقل نیزبه حرکت در خواهد آمد.

برای روشن شدن بیشتر موضوع مثالی از شرکت خودمان می زنم. ما در سال 1396 بیش از 163 هزار دستگاه تلویزیون تولید کردیم و امثال به 330 هزار دستگاه خواهیم رسید. با توجه افزایش مداوم قیمت ارز و همچنین نزدیکی نرخ ارز آزاد و نیمایی، ضمن افزایش قابل ملاحظه ای در تولید و توزیع و تامین تلویزیون برای مصرف کننده، توانسته ایم حدود 15 درصد قیمت را کاهش دهیم. حال اگر این فرصت وجود داشته باشد که تعداد تولید را به 600 هزار عدد افزایش دهیم، اطمینان دارم که حتی تک نرخی شدن ارز هم موجب نخواهد شد که محصولات قاچاق سهم عمده ای از بازار داخلی ایران داشته باشند. افزایش حجم خرید مواد اولیه با قیمت مناسب تر علاوه بر کاهش هزینه های سربار برای تولید موجب خواهد شد که مصرف کننده نیز با قیمت مناسب تری محصول را خریداری کنند.

گام بعدی تولید یک میلیون و 200 دستگاه تلویزیون است که 600 هزار دستگاه برای بازار داخلی و باقی برای صادرات است.

در حوزه مهم لوازم خانگی شامل یخچال، ماشین لباسشویی و سایر کالاها حداقل تولید لازم برای اینکه بتوان با ارز تک نرخی با محصولات قاچاق در ارتباط باشیم، باید حداقل 350 هزار دستگاه باشد و برای آنکه بتوانیم محصولات را صادر کنیم و صادرات پایدار داشته باشیم، تعداد 700 هزار دستگاه باید تولید کنیم که نیمی برای داخلی و باقی برای صادرات خواهد بود. لازم به ذکر است اعداد اشاره شده برای رقابت پذیری یک شرکت با پدیده قاچاق است وحدود 3 یا 4 شرکت داخلی علاوه بر ایجاد فضای رقابتی سالم برای بازار داخلی، ضمینه لازم برای حضور در امر صادرات را نیز فراهم می کند.

میزان ارزبری لوازم خانگی حدود 3 میلیارد دلار است. با هدف گذاری و برنامه ریزی مناسب می توان این مبلغ را حدود 50 درصد کاهش داد و با رسیدن به اهداف صادراتی ذکر شده، تراز تجاری کشور در این بخش را تا حداقل 2 میلیارد دلار مثبت کرد.برای رسیدن به این اهداف 4 پیشنهاد و درخواست داریم:

1. کشور کره جنوبی 2 برند بزرگ و فعال در حوزه لوازم خانگی دارد.ترکیه نیز 2 برند، کشور چین با آن وسعت 7 برند فعال دارد. این برندها با حمایت های دولتی رشد کردند و در حال حاضر بدون اتکا به دولت فعالیت می کنند. همه ی آنها در بازار بورس کشور خود عرضه شده اند وسهام دارانی از عموم مردم دارند. این خود گویا است و نیز باید همین مسیر را برویم. شرکت های متعدد داخلی باید زیر چتر 3 یا حداقل 4 برند داخلی جمع شوند تا ضمن استفاده از همه ی ظرفیت های بلااستفاده داخلی بتوان سطح قابل ملاحظه ای در تولید را برای حضور در بازار داخلی و خارجی فراهم نماییم. برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می نمایم سازمانی ایجاد شود که بتواند برندهایی که مناسب هستند، حمایت کرده تا به این بلوغ دست پیدا کنند. این سازمان ضمن شناسایی برندهای مستعد، زمینه لازم برای رشد آنها را فراهم خواهد کرد.

2. تامین ارز رقابتی برای تولیدکنندگان به مدت سه سال. محصولات قاچاق سهم عمده ای از بازار را دارند. هر روز تعداد زیادی انواع لوازم خانگی از جنوب و غرب به راحتی و بدون هیچ مشکلی وارد کشور می شوند. هزینه کالای قاچاق حدود 30 درصد کمتر از تولید داخل است. برای رسیدن به سطحی از تولید داخل که اشاره شد، تفاوت 20 درصدی در ارز مورد نیاز تولید کننده با ارز آزاد برای 3 سال کافی خواهد بود که به اهداف اشاره شده دست پیدا کنیم.

3. استفاده از ظرفیت سازمان بورس و اوراق بهادار. انگشت شمار هستند شرکت هایی درحوزه لوازم خانگی که در بین شرکت های بورس ثبت شده اند و این به دو دلیل است.اول فشار سنگین قاچاق و دوم مقیاس اقتصادی کوچک. در این بین هستند شرکت هایی مثل بوتان، پارس خزر و مادیران که سعی کردن علیرغم تمام موارد فوق در این عرصه با شفافیت کامل مالی و عملکردی حضور داشته باشند. از تجربه مادیران در بورس می گویم، مادیران شرکتی 100 درصد خصوصی با سابقه 55 سال است. در آذر ماه سال گذشته در عرصه بورس پذیرفته شدیم، تجربه بسیار شیرینی بود. قیمت سهم 6 برابر شده است. منابع مالی را که جذب شد، صرف ساخت کارخانه جدید لوازم خانگی شد آن هم بدون اینکه لازم باشد از بانک وام و تسهیلاتی دریافت کنیم. هم اکنون بیش از 23 هزار سهام دار داریم. نکته قابل توجه هدایت بخش قابل ملاحظه ای از نقدینگی سرگردان به بخش تولید است. شرکت های کره ای و یا ترکیه ای که در فوق ذکر شده است، منابع مالی مورد نیاز خودرا از بورس و بانک تامین می کنند. تاسیس سازمان پیشنهادی می توانند ضمن تشویق شرکت ها به حضور در بورس در تسهیل استفاده از ابزارهای مالی موجود برای تامین نقدینگی شرکت ها کمک شایانی نماید.

4. شرکت های ایرانی تحت تاثیر حضور پر رنگ شرکت های بزرگ خارجی در عرصه بازاریابی و تبلیغات نتوانستند خودرا آنطور که باید و شاید به مردم معرفی کنند. یکی از همین شرکت های خارجی سالانه حدود 30 میلیون دلار در عرصه بازریابی در ایران خرج کرده است. این موجب شد که صدا و سیما و همچنین شهرداری ها به عنوان دو متولی اصلی دارای بستر لازم برای بازاریابی و تبلیغات، قیمت های خودرا هر سال بالا بردند تا حدی که اجاره یک بیلبورد در سطح شهر تهران حدود 150 میلیون تومان در ماه است. صدا و سیما سال گذشته قرارداد بهتری ارائه کرد که شامل درصدی از فروش بود ولی مبلغی را برای حداقل سالانه تعیین کردند که عملا دسترسی به آن برای ما ممکن نیست. تا مردن ندانند که این کالا در کجا و با چه کیفیتی تولید می شود، اغنا آنان که یک برند داخلی را به برند خارجی ترجیه دهند سخت خواهد بود. این خود همراهی مناسب صدا و سیما و شهرداری ها را می طلبد.

در پایان موارد ذکر شده را به طور خلاصه بازخوانی می کنم.

1. حمایت و تقویت از 3 یا 4 برند با مقیاس بزرگ با مشارکت همه ی فعالان صنعت

2. تامین ارز رقابتی برای 3 سال

3. حمایت سازمان بورس از ورود صنایع لوازم خانگی به بورس و تسهیل استفاده از ابزارهای مالی

4. متناسب سازی هزینه های تبلیغات برای برندها ایرانی

در پایان این سخنرانی رهبر معظم انقلاب خطاب به  بابک ثقفی؛ مدیرعامل شرکت مادیران فرمودند : تجربه تشکیل سازمان جدید در کشورمان نشان داده که موفق نخواهد بود. این کار باید توسط وزارت صنعت انجام شود. بخش ویژه ای برای آن در وزارت صنعت ایجاد شود تا به این امور رسیدگی کند. آنچه که گفتید را دنبال می کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟