دالبی اتموس چیست؟
اخبار لوازم خانگی

فناوری صوتی دالبی اتموس چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با توجه به اهمیت سیستم های صوتی خانگی در افزایش لذت بردن از تماشای فیلم ها، ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با توجه به اهمیت سیستم های صوتی خانگی در افزایش لذت بردن از تماشای فیلم ها، هر روزه فناوری های صوتی جدیدتری وارد بازار لوازم خانگی می شود. از جمله این سیستم های صوتی که از سال ها تجربه ی شرکت دالبی به وجود آمده، دالبی اتموس می باشد.

این سیستم ابتدا در سال 2012 و در انیمیشن شجاع Brave  استفاده شد و سپس به سیستم های صوتی خانگی راه پیدا کرد.

دالبی اتموس

اگر بخواهیم در مورد قدمت شرکت دالبی که تولید کننده این سیستم است، صحبت کنیم این شرکت در 1933 در لندن تاسیس شد و محصول اولیه این شرکت کاهش دهنده های نویز صدا بوده است. به جبران خدماتی که شرکت دالبی برای صنعت سینما کرده است این شرکت تا کنون موفق به دریافت جوایز متعددی از جمله اسکار، امی و … شده است. به عنوان مثال این شرکت اولین بار از سیستم دالبی در فیلم پرتغال کوکی ساخته کارگردان پرآوازه یعنی  استنلی کوبریک استفاده کرده است.

دالبی اتموس به گونه ای عمل می کند که یک صدای 3 بعدی از همه طرف شما را فرا بگیرد و شما احساس کنید در وسط ماجرا هستید. این ویژگی فوق العاده دالبی اتموس یک تجربه معمولی تماشای فیلم را به یک تجربه فوق العاده تبدیل می کند.

این سیستم صوتی با سیستم های سنتی پخش 5.1 سازگاری دارد. یکی از مزایای آن سازگاری با هر تعداد اسپیکر شما است. چرایی این مورد به این بر می گردد که کانالی در دالبی اتموس تعریف نمی شود. برای جایگزینی کانال از تعریف شیء استفاده می شود. با شناسایی فضای سه بعدی در محیط، صدا این قابلیت را دارد که از میان اشیا حرکت کند. در فناوری های قبلی کانال های صدا موجب می شد هر اسپیکر در یک جهت قرار بگیرد و صدا در آن سمت مشخص پخش شود اما در دالبی اتموس Dolby Atmos صدا پس از پخش در منزل تنظیم می شود. یکی از ملاک های تشخیص کیفیت یک فناوری پخش صدا این است که صدا در زمان واقعی یا  Real به گوش شما برسد یا تاخیر Deal بین لحظه حادثه و صدای آن وجود نداشته باشد و در دالبی اتموس این قابلیت به خوبی فراهم شده است.

دالبی اتموس چیست؟

متخصصین صدا می توانند تعیین کنند که در سالنی که قابلیت دالبی اتموس را دارد یک صدا در کجا و چگونه پخش شود؛ مثلا دقیقا حس می کنید در سمت چپ و بالای سرتان صدایی در حال پخش است. در سالن های مختلف سینما ممکن است تعداد اسپیکر ها بسیار متفاوت باشد اما اتموس می تواند با آن ها سازگار شود. در نتیجه با یک تنظیم مناسب صدا بسیار طبیعی تر خواهد بود و شما بهتر در فضای فیلم غرق خواهید شد. به زودی شاهد خواهید بود که بسیاری از سریال های تلویزیونی نیز با این قابلیت پخش شود. این سیستم برای اولین بار در سریال بازی تاج و تخت Game Of Thrones به کار گرفته شد.

دالبی اتموس

از آن جایی که اکثر ما امروزه به جای سالن های بزرگ سینما در منازل خود فیلم می بینیم و اکثرا هم اسپیکری روی سقف های منازل خود نصب نمی کنیم باید دید این سیستم در منزل چگونه عملکردی دارد. اتموس مشکلی با عدم وجود اسپیکر های سقفی ندارد زیرا هر روزه تعداد اسپیکرهایی که کانال های ارتفاع را به صورت پیش فرض دارند افزوده می شود یا میتوان به اسپیکرهای قدیمی اضافه کرد. این اسپیکر ها صدا را به سمت سقف پخش می کنند و بعد از برگشت از سقف به گوش شما می رسد تا جلوه ای شبیه اسپیکرهای سقفی داشته باشند.

اگر شما از سخت افزار مخصوص اتموس استفاده کنید باعث می شود تجربه بهتری داشته باشید اما ضرورتی برای آن وجود ندارد چرا که سیستم دالبی دیجیتال همچنان پیشفرض تمامی سیستم هاست پس نیاز به ارتقا ندارید؛ اما اگر تمامی قابلیت های اتموس را می خواهید باید از یک پخش کننده با قابلیت ساپورت این سیستم صوتی (مانند پخش کننده های بلوری  Blu-ray و کنسول های بازی) استفاده کنید.

شرکت دالبی دارای سیستم های قدیم تری مثل دالبی دیجیتال، دالبی دیجیتال پلاس، دالبی دیجیتال Ex، دالبی دیجیتال لایو، دالبی استریو دالبی True HD فقط بخشی از آن را تشکیل می دهد. ما در این نوشته قصد نداریم سایر سیستم های صوتی را توضیح کامل دهیم اما برای مقایسه با سیستم اتموس مختصری از آن ها را بازگو خواهیم کرد .

دالبی دیجیتال چیست؟

دالبی دیجیتال

دالبی دیجیتال که با نام AC-3 نیز شناخته می شود یک فرمت فشرده ساز صوتی است و تنظیماتی را از کانال مونو گرفته تا شش کانال مجزا را پشتیبانی می نماید. (همان 5.1) این قالب صوتی به عنوان یک استاندارد، کاملا فراگیر شد. این سیستم از سالن های سینما به دستگاه های پخش سی دی و  DVD رسید. این سیستم همچنان بخشی از استاندارد های  DVD اچ دی با کیفیت فعلی و  Blu-ray می باشد. دالبی دیجیتال Dolby Digital برای فعال کردن خروجی صدای فراگیر توسط اکثر کنسول های بازی های ویدیویی استفاده می شود.

دالبی دیجیتال پلاس

دالبی دیجیتال پلاس

دالبی دیجیتال پلاس ) Dolby Digital Plus با نام E-AC-3 نیز شناخته می شود) یک کدک صوتی مبتنی بر Dolby Digital است که ضمن سازگاری با نسل های قبلی از آن ها پیشرفته تر نیز هست. Dolby Digital Plus را به عنوان یک فرمت صوتی استاندارد برای فیلم های DVD انتخاب کرده اند. از حداکثر 6 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند، این افزایش از حداکثر 640 کیلوبیت در ثانیه برای دالبی دیجیتال است. در Blu-ray، دالبی دیجیتال پلاس بصورت متفاوت اجرا می شود. دالبی دیجیتال پلاس همچنین برای محیط های محدود داده مانند پخش دیجیتال بهینه شده است.

 

سیستم صوتی دالبی خانگی

دالبی خانگی

اکر به دنبال خرید یک سیستم با کاربری خانگی هستید و با دستگاه پخش دی وی دی یا سایر پخش کننده های خانگی کار می کنید نباید خیلی روی سیستم صوتی خود حساس باشید. اکثر سیستم های صوتی امروزی از دالبی دیجیتال و دالبی DTS  پشتیبانی می کند. پخش کننده های جدیدتر از دالبی با کیفیت اچ دی واقعی بهره می برند؛ اما جدید ترین و موفق ترین مدل دالبی در ارائه یک تجربه صوتی موفق دالبی اتموس است. اگر کیفیت صدا برای شما بسیار مهم است حتما از وجود سیستم صوتی دالبی خانگی در پخش کننده های خود اطمینان حاصل کنید.

آیا دالبی اتموس در تلفن های همراه نیز به کار رفته است؟

دالبی اتموس در موبایل

همان طور که روند انتقال فناوری های صوتی پیشرفته از سالن های سینما به منازل راه یافت امروزه گوشی های موبایل نیز شروع به استفاده از این فناوری نموده اند.

پرچمداران سامسونگ از اولین استفاده کنندگان از دالبی اتموس در تلفن های همراه هستند. گوشی های Galaxy S9 و  Galaxy S9 plus از اولین استفاده کنندگان این فناوری هستند. سامسونگ برای تجهیز تلفن های سری E  و تبلت های S3  هم برنامه ریزی کرده است. اگر گوشی تلفن همراه شما دارای بیش از یک اسپیکر باشد تفاوت صدای آن کاملا محسوس است و می توانید از طریق بخش تنظیمات تلفن همراه خود ویژگی Dolby Atmos  را فعال کنید. این قابلیت در گوشی Note 9 نیز قابل فعال سازی است. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که از این قابلیت استفاده کنید ممکن است نویز ضبط شده نیز همراه با صدای اصلی پخش شود . این اتفاق برای فایل های بی کیفیت عادی است و شما باید قابلیت دالبی اتموس را غیر فعال کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟