فناوری Micro LED در نسل جدید تلویزیون
آموزش

آشنایی با فناوری Micro LED در تلویزیون های هوشمند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون های هوشمند هر سال پیشرفت بزرگی در بخش صفحه نمایش می کنند و ما شاهد ...

مهتاب جهاندار | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون های هوشمند هر سال پیشرفت بزرگی در بخش صفحه نمایش می کنند و ما شاهد مدل های برجسته تر از قبل هستیم. سال 2018 بود که شاهد معرفی فناوری Micro LED بودیم اما در آن زمان کمتر تلویزیونی به این تکنولوژی مجهز بود.

اگرچه فناوری Micro LED جدیدی نیست اما انتظار داریم در سال 2020 بیشتر تلویزیون های هوشمند به این پنل مجهز شوند. سامسونگ در سال 2019 تایید کرد که از سال 2020 مدل مصرفی تلویزیون های Micro LED را روانه بازار می کند.

اما در حال حاضر با وجود فناوری های QLED LCD  ،OLED شرکت هایی نظیر سامسونگ و ال جی با Micro LED چه تحولی می توانند ایجاد کنند و این فناوری در حقیقت چیست؟

Micro LED چیست؟

Micro LED یک فناوری صفحه نمایش صفحه تخت است که برای اولین بار توسط دانشمندانی چون Hongxing Jiang و Jingyu Lin از دانشگاه فناوری تگزاس در حالی که در سال 2000 در دانشگاه ایالتی کانزاس حضور داشتند، ساخته شد.

همانطور که از این نام پیداست، نمایشگرهای Micro LED شامل چندین LED میکروسکوپی هستند که خود در هر پیکسل نمایشگر خود را روشن می کنند و دقیقاً مانند پانل OLED /Organic Light Emitting Light Diody)، فقط میکرو LED از مواد معدنی استفاده می کند. این همانند OLED است، اما از درخشندگی بالاتر ، مزایای استفاده از سطح سیاه بسیار پایین را به همراه خواهد داشت.

فناوری Micro LED

 در واقع پنل LCD با نور پشتی یا لبه LED است. میکرو LED به این چراغ روشنایی جداگانه احتیاج ندارد، به این معنی سیاه پوستی تیره تر و سفید پوست نیز روشن تر است، در حالی که نادیده گرفتن نور ناشی از سوزاندن چراغ های LED فعلی محسوب می شود.

ال جی، پاناسونیک، فیلیپس و سونی در حال حاضر تنها تولید کننده هایی هستند که تلویزیون های OLED تولید می کنند ، چیزی که سامسونگ از آن عقب نمانده است. با وجود Micro LED، دیگر نیازی نیست، این می تواند یک فناوری پرچمدار باشد تا از رقابت با OLED پیشی بگیرد.

Micro LED چگونه عمل می کند؟

میکرو LED برخی از شباهت ها با OLED دارد. با استفاده از OLED، هر پیکسل منبع نور خاص خود است ، قادر به روشن یا خاموش کردن در صورت لزوم ، کنتراست باورنکردنی را ایجاد می‌کند و هیچ نوری بر روی پیکسل های اطراف خود جای نمی گذارد. اگر یک پیکسل OLED خاموش باشد، مشکی است. این فقط سایه تیره نیست بلکه خاموش است و هیچ نوری وجود ندارد. میکرو ال ای دی دقیقاً به همان نتیجه ای می رسد که دارای پیکسل های خود روشنایی است.

اولد وفناوری Micro LED

با این حال، در حالی که صفحات OLED در حال بهبود هستند، سطح روشنایی آنها در مقایسه با LED فعلی محدود است. روشنایی نه تنها تعیین می کند که یک تصویر خوب است بلکه یک عامل اصلی در اثربخشی محتوای HDR یا High Dynamic Range محسوب می شود. میکرو LED می تواند بسیار روشن تر از OLED با نسبت کنتراست 1000،000: 1 باشد. این حتی 30 برابر روشن تر از تلویزیون های OLED است.

کار فناوری Micro LED

موارد مورد اشاره به لطف ماده معدنی مورد استفاده (نیترید گالیم) است که منابع منحصر به فرد LED RGB را قادر می سازد، روشن تر و طولانی تر شوند. اگر یک صفحه OLED بیش از حد طولانی خیلی روشن باشد ، مواد ارگانیک آن کم می شود. برای مثال سطح روشنایی تلویزیون در پخش فیلم Wall 2019 به 2000 نیت می رسد.

تلویزیون Micro LED چه زمانی عرضه می شود؟

شرکت سامسونگ اولین تلویزیون میکرو ال ای دی خود را با سایز 146 اینچی به نام Wall در نمایشگاه CES 2018 رونمایی کرد. اما این مدل تجاری بود و برای مصارف شخصی عرضه نشده است. سامسونگ اعلام کرده که در سال 2020 مشتریان می توانند شاهد عرضه تلویزیون Micro LED با وضوح 4K و سایز 75 اینچی باشند. بنابراین چنین تلویزیونی مناسب علاقمندان به سینمای خانگی است.

ال جی هم در ایفا 2018، پیش نمایشی از تلویزیون میکرو ال ای دی با سایز 175 اینچی به نمایش گذاشت. اما مشخص نیست در چه زمانی محصول خود را عرضه می کند.

یک فناوری ماژولار چیست؟

معرفی فناوری Micro LED سامسونگ The Wall

دلیل اینکه سامسونگ The Wall را دو سال قبل در CES نشان داد ، صرفاً نشان دادن این توانایی بود. سامسونگ با معرفی نسخه 146 اینچی و نسخه 219 اینچی در سال 2019 اعلام کرده تا عرضه عمومی آن فاصله بسیاری نداریم.

Micro LED یک فناوری ماژولار است که به معنای این بوده، پانل ها از یک سری کوچکترها ساخته شده اند “با هم گره خورده” برای ساختن یک پنل بزرگتر. این همچنین بدان معنی است که شما می توانید شخصی سازی خلاقانه داشته باشید ، بتوانید یک تلویزیون MicroLED نصب کنید تا با توجه به نیاز مشتری ، خواه از نسبت تصویر 21: 9 یا 16: 9 با راه حل منعطف بهره ببرد.

همچنین سامسونگ اعلام کرده که افزایش سرعت و پردازش برای اطمینان از ارائه تصویر بی نقص، همچنین می تواند یک تلویزیون Micro LED در اندازه های نامنظم داشته باشد.

آینده میکرو LED به کجا می رود؟

آینده فناوری Micro LED

پنل های Micro LED در مقایسه با اولد پتانسیل بهتری برای موفقیت در فروش دارند. مدل هایی که از سطح درخشندگی بیشتر، مصرف انرژی کمتر، طول عمر بالاتر و برخی دیگر برخوردار هستند. بنابراین افرادی که به دنبال تهیه یک تلویزیون هوشمند عالی برای سینمای خانگی هستند نباید میکرو LED را فراموش کنند. به گمان ما مشکل هزینه های تولید است. ما انتظار داریم وقتی برای اولین بار به قفسه ها وارد می شوند، برچسب های قیمت برای چنین تلویزیون هایی مناسب باشد. اما می دانید که با افزایش سرمایه گذاری تولید کننده، میکرو LED می‌تواند موجب مرگ تلویزیون های OLED باشد. زیرا مزایای بیشتری را در پی داشته و بدیهی است که در صورت سرمایه گذاری کمپانی های بزرگی چون ال جی و سامسونگ، شاهد گسترش آنها بوده و تجربه ای جالب را در این صنعت کسب کنیم. براساس پیش بینی pocket-lint، در سال 2020 اولین تلویزیون های میکرو LED به بازار ورود پیدا کرده و قیمت مناسبی نیز خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟