قابلیت 4K UPSCALER
آموزش

قابلیت 4K UPSCALER را بیشتر بشناسید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون های هوشمند امروزی عمدتا دارای پنل 4K هستند تا بتوانند بهترین ...

مهتاب جهاندار | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون های هوشمند امروزی عمدتا دارای پنل 4K هستند تا بتوانند بهترین کیفیت تصویر را در اختیار مخاطب خود قرار دهند. در این بین برخی از افراد ممکن است با نحوه ارتقا کیفیت تصویر از 1080 پیکسل به 4K آشنا نباشند. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه ارتقا کیفیت تصویر تلویزیون وضوح 4K ویا قابلیت 4K UPSCALER آشنا کنیم.  

به دلیل کمتر بودن محتوای 4K، یکی از مواردی که سازندگان این تلویزیون‌ ها تبلیغات زیادی روی آن ها انجام می‌ دهند، قابلیت ارتقاء رزولوشن یا Upscale محتواهای مختلف با رزولوشن‌های کمتر از4K است. یکی از معایب تلویزون‌های 4K نبودن محتوای (CONTENT) مناسب برای آن‌ ها است که به خصوص این مسأله در کشور ما بیشتر به نظر می رسد.

قابلیت 4K UPSCALER

اما تکنولوژی ارتقاء رزولوشن یا Upscale برای حل این مشکل، از زمان معرفی تلویزیون‌های اچ‌ دی، معرفی شد که در طول زمان پیشرفت زیادی کرد. یکی از عوامل اصلی تبلیغاتی سازندگان تلویزیون نیز این تکنولوژی می باشد. اگر به منابع 4K دسترسی داشته باشید، از جزئیات تصویر شگفت‌ زده خواهید شد اما در صورت نبود این محتوا تکنولوژی نام برده تنها راه‌ حل است.

گفتنیست که در فناوری 4K UPSCALER این سوال پیش می آید که آیا واقعا این قابلیت بر روی کیفیت تصویر تاثیر خواهد گذاشت یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت خواهد بود. تفاوت کیفیت تصویر به خوبی قابل ملاحظه است و شما می توانید در دو تصویر با استفاده از قابلیت Resolution Upgrade و عدم استفاده از آن، تفاوت موجود در تصویر را مشاهده نمایید. فناوری ارتقاء کیفیت تصویر، به وضوح کیفیت تصویر را ارتقاء خواهد داد.

باید بیان داشت که توجه به نکته ای در مورد قابلیت ارتقاء کیفیت تصویر اهمیت بسیاری دارد و نباید نسبت به آن بی توجه بود. رزولوشن تصویر در تلویزیون های 4K برابر 2160×3840 پیکسل می باشد. اما میزان پیکسل های به کار رفته در کیفیت تصویر Full HD برابر 1080×1920 پیکسل است، یعنی رزولوشنی دو برابر کیفیت تصویر Full HD. در واقع اگر در تلویزیونی از این قابلیت پشتیبانی نشود، بخشی از صفحه نمایش سیاه خواهد بود و تنها نیمه ی مرکزی نمایشگر تصویر را در خود جای خواهد داد. با این وجود تفاوت 2 برابر بیشتر در رزولوشن 4K و Full HD به خوبی آشکار خواهد بود.

چگونه باید از قابلیت 4K UPSCALER بهره گرفت و این فناوری چگونه عمل می کند؟

برای ارتقاء کیفیت تصویر گوشه های اشیاء موجود در تصویر را تشخیص داده و از این گوشه ها به عنوان نقطه ای برای بازگشت استفاده خواهد کرد. همچنین لبه های تصویر پس از شناسایی با الگوریتم خاصی ارتقاء پیدا کرده و بازسازی می شود. بنابراین شناسایی ارتقا کیفیت امر ساده ای برای قابلیتی چون 4K UPSCALER است و تجربه بهتری را در تماشا یک محتوا تصویری رقم خواهد زد.

یک مثال ساده، برای اینکه موضوع را درک کنیم بهتر است از فتوشاپ بهره گیریم. تصویری با کیفیت FULL HD و یا همان رزولوشن 1080 پیکسل را در نظر بگیرید. در واقع اگر مثالی بزنیم باید بیان داشت که قابلیت 4K UPSCALER در نظر گیریم باید رزولوشن 304×540 پیکسل را در نظر گرفت.

البته افراد میتوانند این قابلیت را با رزولوشن حقیقی  نیز مشاهده کنند، اما با توجه به اینکه نمایشگر کامپیوترها از این میزان رزولوشن پشتیبانی نمی کند، تفاوت در همین مثال مشخص است. در ابتدا تصویر را با کیفیت اولیه و FULL HD در نظر بگیرید.

فناوری 4K UPSCALER

حال همان تصویر را با رزولوشن 304×540 پیکسل در نظر گیرید و آن را به اندازه ی واقعی برگردانید. آیا در طی این عملیات کیفیت تصویر همانند اولیه با کیفیت تصویر ارتقاء داده شده برابراند؟ پاسخ این سوال منفی است زیرا خود می توانید به راحتی و با دیدن تصویر از نمای نزدیکر این تفاوت کیفیت تصویر را مشاهده نمایید و به خوبی درک کنید. البته کیفیت تصویر حاصل شده از کیفیت تصویر 304×540 پیکسل بالاتر خواهد بود و در نهایت وضوح تصویر بیشتری قابل مشاهده است.

امکان ارتقاء کیفیت تصاویر با رزولوشن‌هایSD، DVD و 720p HD نیز در بسیاری از تلویزیون ها فراهم است. در واقع برخی از تلویزیون ها از این امکان پشتیبانی نخواهند کرد. البته توجه داشته باشید که تصاویر با رزولوشن های مطرح اگر بخواهند به 4K ارتقاء داده شوند کمی مصنوعی تر و با وضوح پایین تر خواهند بود و شما نباید انتظار دیدن تصاویر شگفت انگیز را داشته باشید. توجه به این نکته که ارتقاء بالاتر تصویری از کیفیت های پایین تر با نویز بالاتری در تصویر همراه خواهد بود، لازم است؛ الببته در تلویزیون های جدید قابلیت نویزگیر تصویر نیز موجود است که در حد بالایی از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

تلویزیون های با کیفیت تصویر پایین تر این ویژگی را دارند که در بسیاری موارد از اصل کیفیت تصویر نیز خواهند کاست و صحنه هایی با وضوح پایین را به نمایش خواهند گذاشت. بنابراین لازم است برای این بخش کیفیت تصویر بالاتر را در تلویزیون در نظر داشته باشید و در صورت امکان، هزینه ای بالاتری را برای خرید تلویزیون در نظر بگیرید. بسیاری از تلویزیون های با قیمت پایین تر از امکان ارتقاء کیفیت تصویر پشتیبانی نمی کنند و این سبب می شود در مواردی تصاویری با وضوح پایین را مشاهده نمایید که این امر تا حدی ناراحت کننده خواهد بود. توجه داشته باشید که به طور حتم صحنه های مشابهی را که بر روی تلویزیون 4K مشاهده می کند، از کیفیت بالاتری به نسبت دیدن همان تصاویر بر روی تلویزیون FULL HD بهره خواهند برد و دیدن این صحنه ها بر روی تلویزیون فورکی لذت بخش تر خواهد بود.

در مجموع باید بیان داشت با این قابلیت افراد می توانند به ارتقا کیفیت تصویر تلویزیون خود بپردازند و شاهد یک مدلی برجسته در بازار باشند. مدلی که می توان آن را بهترین راه برای تجربه کیفیت تصویری قابل توجه دانست.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟