راه های جلوگیری از سوختن تلویزیون
آموزش

راه های جلوگیری از سوختن تلویزیون و اشکالات متداول آن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از موارد مهمی که در تلویزیون های فلت خصوصاً سایزهای بزرگ این تلویزیون ...

رسول غروبی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از موارد مهمی که در تلویزیون های فلت خصوصاً سایزهای بزرگ این تلویزیون ها باعث نگرانی می شود احتمال سوختن آن در اثر اتفاقات یا عدم نگهداری صحیح است. در این نوشته سعی داریم پیشنهاد‌هایی برای جلوگیری از سوختن تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی ارائه دهیم.

تلویزیون ها بسیار شکننده هستند و احتمال اینکه خراب بشوند دور از ذهن نیست و برای پیشگیری از هزینه های گزاف و دردسر های حاصل از خرابی و سوختن تلویزیون حتماً این متن را مطالعه بفرمایید.

مطمئن شوید که نحوه نصب تلویزیون امن است

نحوه نصب و سوختن تلویزیون

اگر تلویزیون را روی دیوار نصب می‌کنید و یا از پایه ی رومیزی برای گذاشتن آن روی میز استفاده می کنید باید از وسایل با کیفیت و قابل اعتماد برای نصب تلویزیون استفاده کنید تا از خطرات احتمالی آسیب در اثر نصب نامناسب در امان بماند.

شرایط دمایی را کنترل کنید

دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین می تواند برای همیشه پیکسل ها را نابود  کند . این اتفاق از طریق از بین بردن توان رندر پیکسل ها و ناتوانی در تغییر رنگ برای تلویزیون می افتد. به همین دلیل شما باید تلویزیون خود را تحت شرایط کنترل شده ای قرار بدهید حتی زمانی که از آن استفاده نمی کنید ( مثل زمانی که در فروشگاه یا انبار ها هستند) یا در حال جابه جایی آن ها هستید.

از یک محافظ قوی استفاده کنید

محافظ و جلوگیری از سوختن تلویزیون

یک محافظ ولتاژ مناسب می تواند از سوختن برد و ایجاد پیکسل های سوخته جلوگیری کند. بیشتر خرابی هایی که متوجه تلویزیون ها می شود در اثر نوسانات برق ایجاد می شود . متأسفانه رفع این اشکالات بسیار پر هزینه خواهد بود. پس بهتر است از بهترین و قوی ترین محافظ ها برای حفاظت از تلویزیون عزیزتان استفاده کنید.

یک مکان مناسب برای تلویزیون خود انتخاب کنید

جایی که تلویزیون شما قرار می گیرد تأثیر زیادی روی امنیت آن دارد . معمولاًجایی که به اشتباه  برای تلویزیون انتخاب می شود نزدیک بخاری یا شومینه است و برای بسیاری این‌گونه مکان ها محلی بسیار مناسب به نظر می رسد که متأسفانه این طور نیست. شما نباید فقط به چینش وسایل در منزل خود فکر کنید. گرمای حاصل از وسایل گرمایشی می تواند باعث کاهش طول عمر تلویزیون شما شود و به تدریج آن را بسوزاند و می تواند باعث آسیب بیشتری نیز بشود.

از تمیز کردن با مواد شوینده به شدت اجتناب کنید

سوختن تلویزیون و تمیز کردن

صفحه تلویزیون ها می تواند به راحتی کثیف شود و شما نیاز داشته باشید گاهی گرد و غبار را از روی آن پاک کنید. در اینگونه موارد به خاطر داشته باشید به هیچ وجه نباید از مواد شوینده معمول استفاده کنید . به جای این عمل که قطعاً باعث از بین رفتن تلویزیون شما می شود از پارچه ی خشک و نرم گردگیری برای تمیزکاری استفاده کنید.

در هنگام جابه جایی از یک جعبه محافظ استفاده کنید

اگر شما قصد جابه جایی تلویزیون خود را دارید شاید فکر کنید می توانید به راحتی آن را در صندلی عقب ماشین بگذارید و به محل جدید منتقل کنید . اما باید بدانید صفحه های تلویزیون های فلت بسیار حساس هستند و بیشتر قیمت این تلویزیون ها بیشتر مربوط به صفحه نمایش آن هاست. پس شایسته است تمامی نکات ایمنی را برای حفاظت از آن به کار برید.

نکاتی برای افزایش طول عمر تلویزیون 

عمر و سوختن تلویزیون

وقتی شما تلویزیون های پلاسما، ال سی دی یا ورژن های اولد جدیدتر را خریداری می کنید می توانید طول عمر بیشتری را به خاطر تکنولوژی های جدید انتظار داشته باشید حتی اگر ساعت های زیادی روشن باشند اما در هر صورت تلویزیون ها بر اساس ساعات مصرف یک طول عمر مشخص و محدود دارند و بر اساس میزان استفاده به تدریج تار می شوند.

نوسانات برقی یکی از عوامل مهم خرابی و سوختن تلویزیون هاست البته به خاطر داشته باشید که نوسانات فقط به خاطر طوفان و رعد وبرق ایجاد نمی شود بلکه یک استارت کمپرسور یخچال می تواند نوسانی در برق منزل ایجاد کند و به تلویزیون شما آسیب برساند.

همچنین میزان رطوبت محیط را کنترل کنید تا با جلوگیری از سوختن تلویزیون خود دوام آن را تضمین کنید. یکی از دلایل مهم آسیب به تلویزیون ها این است که با یک دستمال خیس یا آغشته به محلول های پاک کننده برای تمیزکاری آن استفاده شده است .

بسیاری از شرکت ها برای محصولات خود یک ضمانت برگشت کالا صادر می کنند به یاد داشته باشید که گارانتی های محدود شامل بسیاری از خرابی ها همچون خرابی ناشی از ضربه، خرابی ناشی از نوسانات برق و خرابی ناشی از رطوبت و گرما نمی شود.

پس اگر قرار است محصولی را با خیالی راحت خریداری نمایید حتماً از قبل خدمات پس از فروش شرکت را بررسی کنید و گارانتی نامحدود برای کالای خود تهیه کنید. اینگونه ضمانت ها شامل هر نوع عیب به وجود آمده در محصول است.

علل سیاه شدن تصویر تلویزیون

سوختن تلویزیون

با توجه به اینکه تلویزیون شما از چه فناوری برای صفحه نمایش خود استفاده می کند ممکن است این اتفاق ناگوار دلایل مختلفی داشته باشد. کمپانی های سازنده تلویزیون از فناوری هایی همچون QLED، ال سی دی، SUHD  و … استفاده می کنند و نسبت به نسل های پیشین تلویزیون ها از نقاط سیاه رنگ روی صفحه نمایش بیشتر پیشگیری می کند. اما ممکن است این حالت سوختگی یا به بیانی دیگر مردگی پیکسل ها اتفاق بیفتد.

هر پیکسل دارای سه زیر پیکسل به رنگ های قرمز، سبز، آبی دارد وقتی هر سه زیر پیکسل دچار مشکل شود لکه سیاه رنگ دیده می شود. این حالت باعث می شود هزینه بسیار سنگین تعویض پنل به شما تحمیل شود.

نوع دیگری از مشکلات پیکسل ها به شکلی است که معمولاً در تصاویر تیره تر شما تعدادی نقطه روشن مشاهده می کنید. در واقع پیکسلهایی هستند که وقتی باید خاموش شوند روشن می مانند.به این پیکسل های هات پیکسل یا پیکسل داغ می گویند.

در برخی فروم ها تعدادی نرم افزار برای تلفن های همراه پیشنهاد شده تا پیکسل های داغ را کاهش دهند اما در مورد کارآیی آن تردید وجود دارد. همچنین برای هات پیکسل های تلویزیون ها کارایی ندارد و بیشتر در ال سی دی های تلفن های همراه موثر است. اگر پیکسل در یک رنگ خاص متوقف شود به آن پیکسل گیر کرده می گویند.

علت ایجاد پیکسل مرده و سایر مشکلات مربوط به پیکسل ها

سوختن تلویزیون و مردن پیکسل

معمول ترین دلیل ایجاد اینگونه اشکالات در مرحله تولید تلویزیون ها است که با اشکال در مرحله مونتاژ قطعات احتمال آن بالا می برد. اما در طول استفاده از تلویزیون نیز می تواند در اثر آسیب های فیزیکی اتفاق بیفتد. بهتر است پیش از خرید تلویزیون از تصاویر تک رنگی که در آن ها پیکسل های آسیب دیده راحت تر خود را نشان می دهد استفاده کنید.روش های پر ریسکی برای تعمیر پیکسل های مرده وجود دارد و به شما پیشنهاد نمی کنیم از روش های فشار و گرما که در برخی وبسایت ها شرح آن وجود دارد استفاده کنید. این روش ها معمولاً آخرین راه حل است و به هیچ عنوان در هیچ وب‌سایت معتبری به عنوان راه حل بدون ریسک از آن نام برده نشده است زیرا می تواند کار را خراب تر کند و آسیب بیشتری به تلویزیون شما وارد نماید.

مهم ترین علت سیاه شدن تصویر

اگر بکلایت تلویزیون شما خراب بشود تصویر شما به احتمال زیاد سیاه می شود، یکی از نشانه های خراب شدن این قطعه خاموش و روشن شدن تلویزیون است. دقت داشته باشید که در این شرایط بلافاصله به نمایندگی های مجاز یا تعمیرکاران خبره مراجعه کنید زیرا با به هم خوردن وضعیت بکلایت متأسفانه ولتاژهای مخربی کل صفحه نمایش شما را از بین می برد. اختلالات بکلایت معمولاً از ساعات طولانی استفاده از تلویزیون با نور زیاد است و بهتر است با مراقبت از تلویزیون و استفاده صحیح، از این اتفاق جلوگیری نماییم.

رایج ترین خرابی های تلویزیون و روش درست کردن آن

در این قسمت به چند دلیل رایج خرابی های تلویزیون اشاره می کنیم :
1- تلویزیون صفحه نمایش آبی، سبز یا سیاه را نشان می دهد.

تلویزیون شما سیگنالی دریافت نمی کند. از اتصالات پشت تلویزیون اطمینان حاصل کنید و به روشن بودن دریافت کننده امواج مانند آنتن، رسیور و یا گیرنده دیجیتال دقت کنید.

2- تصویر تلویزیون حالت شکستگی  یا نمایش پیکسلی دارد.

این امر ناشی از یک سیگنال ضعیف است. این اتفاق معمولاً در نمایش های تلویزیونی زنده از جمله پخش مستقیم فوتبال مشاهده کرده اید. این مشکل دریافت کننده شما است و مشکل تلویزیون شما نیست.

3- تنظیمات تلویزیون شما تغییر کرده است.

وقتی تنظیمات تلویزیون شما بهم می ریزد احتمالاً پای یک کودک یا حیوان خانگی که با کنترل شما بازی می کند در میان است. بهترین راه باز گرداندن تلویزیون به تنظیمات کارخانه یا تنظیم مجدد آن است.

4-زیرنویس تلویزیون روشن یا خاموش می شود.

معمولاً در تلویزیون های کابلی این اشکال ایجاد می شود.

5-تلویزیون برفکی به نظر می رسد.

این مورد در تلویزیون های جدید متداول است. کنترل وضوح یا Sharpness  تلویزیون شما زیاد است. برخی کارشناسان توصیه می کنند وضوح را پایین بیاورید زیرا وضوح زیاد مشکلات تصویر ارسالی از منبع را تشدید می نماید.

6- تلویزیون 4k  وضوح تصویر بالایی نشان نمی دهد.

اگر تلویزیون شما بیش از حد روشن و رنگارنگ است و جزئیات را تار نشان می دهد احتمالاً فروشگاه آن را در حالت Vivid  قرار داده است. شما می توانید تنظیمات آن را به حالت فیلم یا بازی که ایده آل شماست بازگردانید.

7-تصویر خرد کشیده یا بریده

این اشکال معمولاً در تنظیم اندازه تصویر شما ایجاد می شود. با تغییر نسبت تصویر به تصویر مناسب خود خواهید رسید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟