خانه تکانی شب عید
آموزش

خانه تکانی شب عید یا خوشگذرانی؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به سال جدید و عید نوروز یکی از دغدغه های بزرگ خانواده ها به ...

نهال وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به سال جدید و عید نوروز یکی از دغدغه های بزرگ خانواده ها به ویژه خانم ها خانه تکانی شب عید است.

قبل از هر چیزی باید بدانیم که خانه تکانی شب عید یک فعالیت گروهی محسوب می شود و شما می توانید از همسر و فرزندان خود نیز در این کار کمک بخواهید به طور مثال از فرزند خود بخواهید اتاقش را مرتب کند یا لباس هایی که دیگر مصرف نمی کند را جدا کند.

خانه تکانی و تمیز کردن

اولین مطلب این است که خانه تکانی شب عید بر خلاف اسمش نباید همان شب عید انجام شود بلکه شما می توانید از همین حالا شروع کنید تا در دراز مدت فشار کمتری به خودتان وارد کنید و خسته نشوید. برای مثال شما می توانید در طول روز نیم ساعت از وقت خود را برای برق انداختن وسایل های فلزی خانه بگذارید و یا می توانید پرده های خانه را بشویید.

لیست خانه تکانی 

قبل از شروع کار یک لیست خانه تکانی تهیه کنید، روش کار به این گونه است که یک لیست از کارهایی که قرار است انجام دهید را تهیه کنید و بعد از انجام هر کدام از فعالیت های لیست خود، کنار آن یک تیک بزنید، با این روش حس بهتری خواهید داشت و بعد از اتمام لیست خانه تکانی می توانید برای خود یک جایزه در نظر بگیرید.  این جایزه می تواند از دیدن یک فیلم لذت بخش تا خوردن یک شیرینی خوشمزه و مورد علاقه ی خودتان باشد.

سعی کنید خانه تکانی را  به یک خوشگذرانی تبدیل کنید برای مثال گوش دادن به یک موسیقی خوب و یا یک برنامه رادیویی می تواند  اشتیاق بیشتری برای شما در حین امور منزل ایجاد کند.

تمیز کردن خانه و پذیرایی

خانه تکانی پذیرایی

برای خانه تکانی پذیرایی بهتر از سطوح بالاتر شروع کنید و از پارچه های قابل شست و شو مایکروفایبر استفاده کنید.
قدم اول در خانه تکانی مرتب کردن خانه و ساماندهی وسایل بوده پس بهتر است چند دقیقه برای جمع کردن وسایلی مانند لباس، کتاب ها، اسباب بازی و… بگذارید.

سعی کنید به طور پراکنده کاری انجام ندهید و یک کار را به اتمام برسانید و بعد از آن کار جدید را شروع کنید تا سردرگم نشید.
برای نظافت اتاق ها ابتدا لوسترها و لبه پنجره ها را تمیز کنید و سپس به گردگیری اتاق بپردازید.  ملافه ها را دست کم هر دو هفته یک بار عوض کنید تا از بیماری های پوستی هم جلوگیری کرده باشید.

تمیز کردن خانه و آشپزخانه

برای نظافت آشپزخانه ابتدا پیشخوان و جزیره را تمیز کنید و تمام وسایل را به یک سمت برده و سعی کنید با محلول های دست ساز یا سازگار با محیط تمیز کنید و بعد از آن دوباره وسایل را به سر جایشان برگردانید. کف را برای آخر بگذارید و زمانی شروع به تمیز کردن آن کنید که مطمئن هستید، تمامی وسایل و آشپزخانه تمیز شده است.

برخی از افراد به دلیل صحیح کار نکردن و عدم رعایت برخی از نکات حین خانه تکانی شب عید دچار کمر درد و یا گرفتگی عضلات می شوند که با رعایت نکات ذیل می توان از بروز  چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

  • برای برداشتن وسایل از روی زمین به هیچ عنوان خم نشوید بهتر است که زانو ها را خم کرده و کمر را صاف نگه داریم.
  • برای تمیز کردن کف یا سرامیک بهتر است از طی دسته بلند استفاده کنیم تا کمر صاف باشد
  • زمانی که بار سنگینی در دست دارید برای عوض کردن جهت خود ابتدا پا را حرکت دهید.
  •  بهتر است که قبل از شروع خانه تکانی با انجام حرکات کششی بدن خود را کمی گرم کنیم تا از بروز مشکلات بعد از آن جلوگیری کرده باشیم.

ما در این این مطلب می خواهیم به شما چند راهکار برای راحت تر کردن نظافت پیشنهاد دهیم و یا به عبارت دیگر روش خانه تکانی آسان را آموزش دهیم.

1) روش های ساده تر برای شستن پرده ها:
اگر جنس پرده های شما نخ است و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به مدت 24 تا 48 ساعت به صورت مچاله قرار دهید(هر یک لیتر آب، یک قاشق سر صاف نمک طعام) پس از طی این مدت پارچه را آبکشی کرده و اتو بزنید این کار به تثبیت رنگ پارچه هم کمک می کند. اگر پرده های سفید و یا تور تان به سفیدی اولین روز نیست، 2 قاشق شکر را به آب اضافه کنید تا از سفیدی آن حیرت زده شوید.

تمیز کردن خانه و پرده

2)شستن ملافه:
برای اینکه به تار و پود پارچه آسیبی نرسد به هیچ وجه از مواد پاک کننده استفاده نکنید!
به جای آن ملافه را در ماشین لباسشویی انداخته و کمی صابون رنده شده به آن اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه به شستن آن ادامه دهید.

3)نظافت چهارچوب درب:
برای تمیز کردن درب و از بین بردن جای دست و انگشت ها می توانیم یک سیب زمینی خام را از وسط نصف کرده و روی لکه ها به آرامی بمالید تا از بین برود. همچنین می توانید برای نظافت وسیله های چوبی خانه 2 قاشق غذا خوری چای را با مقداری آب جوش ترکیب کنید و پس از سرد شدن با یک اسفنج وسایل را پاک کرده و با یک پارچه نرم خشک کنید.

4)پاک کردن لکه های قهوه و چای در فنجان:
به کمک لیمو و یا پوست پرتقال و مقداری نمک بدون استفاده از مواد شوینده شیمیایی می توانیم لکه ها را از بین ببریم.

تمیز کردن خانه و فنجان

5)از بین بردن لکه قهوه روی فرش یا لباس:
ابتدا با کمی آب سرد روی سطحی که قهوه روی آن ریخته را خیس می کنیم و بعد روی آن چند قطره گلیسیرین بریزید تا از لکه ها خلاص شوید.

6)چگونه کشو هارا بدون خالی کردن ظروف تمیز کنیم؟
اگر شما نمی خواهید در هنگام نظافت ظرف ها را از جایشان جدا کنید می توانید سر جارو برقی را با جوراب نازک بپوشانید و به راحتی داخل کشو های کابینت را تمیز کنید.

7)تمیز کردن قابلمه سوخته:

تمیز کردن و برق انداختن قابلمه های سوخته یکی از سخت ترین کار های هر خانم خانه داری است. برای این کار ابتدا یک قاشق خمیر دندان و یک قاشق جوش شیرین را با مقداری پوست خرد شده ی تخم مرغ و کمی آب لیمو مخلوط می کنیم و به سطح قابلمه سوخته میمالیم و با اسفنج آن را پاک میکنیم.

تمیز کردن خانه و قابلمه

برای از بین بردن سوختگی کف قابلمه می توانیم روغن زیتون روی آن بریزیم و به مدت 20 دقیقه در فر با دمای 120 قرار می دهیم و بعد از خارج کردن از فر،  آن را با دستمال پاک می کنیم.

بهترین زمان برای خانه تکانی عید

همان طور که گفته شد، خانه تکانی را نباید به شب عید موکول کرد و بهتر است با حوصله انجام شده و زمان بیشتری را به آن اختصاص داد البته عوامل زیادی نظیر ابعاد خانه در تعیین بهترین زمان برای خانه تکانی عید موثر است. برنامه ریزی دقیق پیش از شروع خانه تکانی می تواند به راحت تر شدن امور تمیز کردن خانه کمک کند و به علاوه آرام انجام دادن کارها از خستگی افراد جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟