اندروید تی وی باکس
اخبار لوازم خانگی

تی وی باکس اندرویدی چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تی وی باکس اندرویدی ابزاری کاربری بوده که به افراد اجازه می دهد تا اندروید ...

مهتاب جهاندار | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تی وی باکس اندرویدی ابزاری کاربری بوده که به افراد اجازه می دهد تا اندروید را به تلویزیون خود بیاورند. این دستگاه ها که به عنوان ست تاپ باکس شناخته می شوند، امکانات بزرگی در اختیار افراد قرار می دهند.

در همین رابطه بخوانید:

تی وی باکس های ارزان قیمت کدامند؟ +مشخصات و قیمت

در این مطلب می خواهیم با تی وی باکس های اندرویدی آشنا شویم که دستگاه های کارآمدی برای تبدیل یک تلویزیون به یک تلویزیون اندرویدی است و تماشا انواع محتوا را برای افراد محقق می سازد.

گفتنیست که اندروید تی وی باکس ها روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. این دستگاه‌ها برای افزایش قابلیت‌های هوشمند تلویزیون‌های جدید فوق‌العاده هستند. کاربران Kodi و Plex و همچنین کاربرانی که به طور متناوب به سفر می‌روند، از دیگر علاقمندان این دیوایس ها هستند.

تی وی باکس اندرویدی چیست؟

تی وی باکس اندرویدی هوشمند

یک ابزار تی وی باکس اندرویدی شبیه به یک دانگل یا ست تاپ باکس بوده که به تلویزیون متصل می شود و در اشکال مختلفی نیز به بازار عرضه می گردد. این نوع تی وی باکس ها امکانات مختلفی داشته و هر یک وظیفه اصلی آنها تبدیل یک تلویزیون به یک تلویزیون اندرویدی با انبوهی از امکانات است.

به نوعی همگی آنها یک ویژگی مشابه دارند که همان اجرا سیستم عامل اندروید تی وی محسوب می شود.

آشنایی با اندروید تی وی

شرکت گوگل اندروید تی وی را با همان ساختار اندروید به عنوان سیستم عامل تلویزیون های هوشمند توسعه داد. نخستین بار سال 2014 بوده که اندروید تی وی روی تلویزیون های هوشمند قرار گرفت.

 اندروید تی وی

همچون سیستم عامل‌های اندرویدی که در گوشی های هوشمند به کار می‌روند، اندروید تی وی نیز به دست سازندگان مختلف رسیده تا براساس آن اپ هایی توسعه دهند. تعداد بسیاری از سازندگان دستگاه‌های Android TV Box این سیستم عامل را بر اساس نیاز و نظر خود بروزرسانی کرده و نسخه‌ای سفارشی‌سازی شده از آن را در محصولاتشان مورد استفاده قرار می‌دهند. بد نیست بدانید آمازون فایر تی وی نیز نسخه‌ای سفارشی‌سازی از اندروید تی وی محسوب شده، با این موضوع که آمازون به شدت این سیستم عامل اندروید را تغییر داده که هیچ شباهتی به اندروید تی وی ندارد.

نسخه های مختلفی از اندروید تی وی موجود است که گوگل هر چند زمان به انتشار نسخه جدید می پردازد. برخلاف نسخه موبایل اندروید، سازندگان مدت زمان طولانی طول می کشد تا نسخه جدید اندروید تی وی را روی دستگاه خود به کار گیرند.

تلویزیون سونی و اندروید تی وی باکس

شایان ذکر است که سیستم عامل اندروید تی وی در تلویزیون‌های هوشمند به صورت پیش‌فرض موجود است. شرکت‌های متعددی مانند سونی، شارپ، فیلیپس و هایسنس تلویزیون‌هایی هوشمند با استفاده از این سیستم عامل روانه بازار کردند. بنابراین افراد قادرند روی تلویزیون های این شرکت از اپ اندرویدی بهره گیرند.

تی وی باکس اندرویدی چه محتوایی دارد

با وجود آن که پلتفرم تلویزیون و تلفن هوشمند گوگل نام یکسانی دارند، اما شباهت در رابط کاربری آنها چندان زیاد نیست. در اندروید تی وی اپلیکیشن‌ها در قالب روبان‌هایی قابل اسکرول روی نمایشگر نشان داده می‌شوند. همچنین در اندروید تی‌ وی با‌کس ها می توان به تماشا یک محتوا دلخواه پرداخت. فهرستی به شما پیشنهاد می شود تا براساس آن یک محتوا ویدئویی را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید. متاسفانه تی وی باکس های اندرویدی به پشتیبانی ویجت نمی پردازند.

چه مواردی در اندروید تی وی قابل مشاهده است

همانند سیستم عامل اندروید، کاربران اندروید تی وی به گوگل پلی استور دسترسی دارند. البته این همان فروشگاه نرم افزاری نیست که در اپلیکیشن Play Store گوشی هوشمندتان مشاهده می‌کنید.

اندروید تی وی باکس و گوگل استور

فهرست اپلیکشن‌های موجود به میزان زیادی دست‌کاری شده است. اگر یک توسعه‌دهنده می‌خواهد امکان استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی خود در دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از Android TV OS را فراهم کند، باید آن را سازگار با این سیستم عامل، به شیوه‌ای متفاوت توسعه بدهد.  به هر حال شما می توانید هر اپی را روی اندروید تی وی خود داشته باشید.

اندروید تی وی به نوعی بخشی از تی وی باکس اندرویدی بوده و سیستم عامل این دستگاه را دربرمی گیرد. بنابراین تجربه کاربری شاید متفاوت باشد اما پلتفرم ساختاری مشابه با نسخه موبایل دارد.

به هر حال بیشتر اپلیکیشن‌های ضروری در اینجا وجود دارند. به عنوان نمونه می‌توان به امکان دانلود و تماشای Netflix ،Hulu ،Amazon Prime Video ،Crackle ،YouTube ،HBO Go ،NBC ،ABC ،BBC iPlayer ،MLB.TV و بسیاری دیگر از برنامه‌های مشابه اشاره کرد. برخی اپلیکیشن‌ها با مشکل محدودیت نصب از نظر موقعیت جغرافیایی کاربر رو به رو می‌شوند.

یکی از موارد مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که اپ های اندروید تی وی نیز امکان ساید لود شدن در آنها کم نیست. بنابراین دست کمی از اپ های سیستم عامل موبایل اندروید ندارند.

قابلیت های کلیدی تی وی باکس های اندرویدی

پشتیبانی از کروم کست گوگل

اگر پشتیبانی از کروم کست را دارید، به صورت مستقیم به پخش مستقیم محتوا از گوشی هوشمند، تبلت یا مرورگر کروم لپ تاپ خود بپردازید. به عبارتی در صورت پشتیبانی از کروم کست در اندروید تی وی باکس می‌توان محتوای گوشی هوشمند خود را به شیوه‌ای بهینه عینا روی تلویزیون به نمایش گذاشت.

دستیار هوشمند گوگل اسیستنت

گوگل اسیستنت و اندروید تی وی باکس

در نسل فعلی دستگاه‌های میان‌رده و رده بالا بسیاری شاهد دستیار هوشمند گوگل اسیستنت یا دیگر انواع دستیارهای مجازی همچون آمازون الکسا هستیم. این دستگاه می‌تواند یک اندروید تی وی باکس باشد! در برخی دستگاه‌ها می‌بایست ابتدا با استفاده از ریموت کنترل Android TV Box دستیار صوتی گوگل اسیستنت را فراخوانی و سپس فرمان صوتی خود را صادر کرد.

پورت ارتباطی اضافی

هر تی وی باکس اندرویدی ویژگی های خاص خود را داراست. بسته به سازنده، ممکن است روی دستگاه در اختیار شما درگاه یو اس بی، درگاه کارت حافظه جانبی، پورت اترنت و دیگر انواع درگاه‌ها وجود داشته باشند. تعداد هر نوع درگاه از محصولی به محصول دیگر متغیر است. می‌توان از پورت‌های یو اس بی به منظور اتصال کیبورد، ماوس، کنترل‌های بازی و دیگر لوازم جانبی بهره برد.

قابلیت ارتباط بی سیم بلوتوث

در صورتی که اندروید تی وی باکس شما از اتصال بلوتوث پشتیبانی می‌کند، می‌توانید دستگاه‌های جانبی همچون کنترلرهای بازی یا حتی گوشی هوشمند خود را به جای استفاده از درگاه یو اس بی، به صورت بی‌سیم متصل کنید.

قیمت تی وی باکس

تی وی باکس ها ابزارهای کاربردی بسیار موفقی در صنعت لوازم خانگی هستند که در برند های مختلف و با امکانات بعضا متفاوت عرضه شده اند. قیمت تی وی باکس نیز با توجه به برند و کیفیت ساخت آن متفاوت است که الکاایران در ادامه برخی از آنها را به لحاظ قیمت و کیفیت مورد بررسی قرار خواهد داد.

تی وی باکس شیائومی، تی وی باکس تسکو، تی وی باکس نماوا تی وی، تی وی باکس فیلیمو و تی وی باکس مکسیدر را می توان به عنوان برند های پرفروش بازار لوازم جانبی اندرویدی بشمار آورد که اگر شما از علاقمندان و دنبال کنندگان سریال های شبکه خانگی هستید اندروید باکس فیلیمو و نماوا به دلیل داشتن اشتراک رایگان گزینه مناسبی برای شما باشد. البته لازم به ذکر است که اندروید باکس نماوا تی وی مدت اشتراک بیشتری نسبت به فیلیمو ارائه کرده است. همچنین از این دو اندروید باکس با توجه به کیفیت و اشتراک رایگان می توان به عنوان تی وی باکس ارزان یاد کرد.

قیمت اندروید باکس های نام برده شده بین 800 تا 1.500.000 توان متغیر است که قیمت تی وی باکس شیائومی تقریبا بالاترین آن را به خود اختصاص داده است. البته لازم به ذکر است برخی از برند های موجود در بازار مانند اندروید باکس H96 با قیمتی بالاتر از یک میلیون و هزار تومان در بازار عرضه شده اند.

کلام آخر

به طور کلی با تی وی باکس های اندرویدی می توان تلویزیون هوشمند خود را مملو از محتواهای کاربردی و سرگرم کننده کنید. این دستگاه ها اندروید را به تلویزیون شما آورده تا بتوانید از طریق آن هر نوع برنامه ای را اجرا کنید.

بنابراین اگر می خواهید یک تجربه ناب اندروید روی تلویزیون هوشمند داشته باشید، تی وی باکس های اندرویدی گزینه مناسبی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟