تلویزیون 3D
اخبار لوازم خانگی

تلویزیون 3D چیست؟/ تفاوت سه بعدی در تلویزیون و سینما

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون 3D یا تلویزیون سه بعدی نوعی نمایشگر است که به بیننده امکان مشاهده ی ...

مهتاب جهاندار | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون 3D یا تلویزیون سه بعدی نوعی نمایشگر است که به بیننده امکان مشاهده ی تصاویر را به صورت برجسته و سه بعدی می دهد. این نمایشگرها چشم و مغز انسان را فریب داده و عمق و بعد سوم به تصاویر در حال نمایش می افزایند.ابعاد تصویر سه بعدی که در تلویزیون نمایش داده می شود به ارتفاع و عرض دستگاه در حالت دو بعدی محدود است

تلویزیون 3D هر صحنه را در دو تصویر متفاوت نمایش می دهد که یکی از این تصاویر برای چشم راست است و دیگری برای چشم چپ است. این دو تصویر تقریباً مشابه هم بوده و فقط کمی به سمت چپ یا راست کج شده اند. در ذهن انسان از ترکیب این دو تصویر، تصویر سه بعدی ایجاد می شود.

دو تصویر بدون عینک بهم ریخته و روی هم نمایش داده می شوند اما با عینک مخصوص حاصل این دو تصویر یک تصویر سه بعدی خواهد بود. به دلیل فاصله ی 2.5 اینچی چشم ها در انسان بالغ هریک از چشم ها با زاویه ای متفاوت تصاویر را می بینند. در تلویزیون های سه بعدی دو تصویر چپ و راست با کمی اختلاف زاویه نمایش داده می شوند که ترکیب آن ها در ذهن انسان به صورت سه بعدی و دارای عمق دیده خواهد شد.

آیا مشاهده ی تلویزیون های سه بعدی باعث بروز سردرد می شود؟

از بین افراد حدوداً 5 الی 10 درصد آن ها حتی با زدن عینک مخصوص سه بعدی نیز نمی توانند تصاویر را به صورت سه بعدی ببینند و حتی با وجود عینک نیز تصاویر را دو بعدی می بینند یا دچار سردرد شدید می شوند. اما اکثر مردم می توانند بدون هیچ مشکلی تصاویر سه بعدی را ببینند.

تلویزیون سه بعدی

بنابراین برخی افراد دچار سردرد و سرگیجه شده و برخی دیگر بدون هیچ مشکلی می توانند به مشاهده ی فیلم سه بعدی مورد علاقه ی خود بنشینند. البته این موضوع به محتوا نیز بستگی دارد به عنوان مثال فیلم های سه بعدی ساخته شده برای کودکان دارای ساختاری متفاوت است زیرا فاصله ی چشم کودکان کمتر از بزرگسالان است.

آیا استفاده از عینک برای مشاهده ی تصاویر سه بعدی الزامی است؟

برای مشاهده ی تصاویر به صورت سه بعدی زدن عینک الزامی است. اگر عینک نزنید تصاویر را به صورت دو بعدی خواهید دید. برخی تلویزیون ها قادر به نمایش سه بعدی بدون عینک هستند که هنوز به صورت عمده تولید نشده اند.

آیا امکان تبدیل تصاویر دو بعدی به سه بعدی وجود دارد؟

این موضوع بستگی به مدل تلویزیون شما دارد. برندهای سامسونگ، ال جی، توشیبا و سونی مدل هایی را تولید کرده اند که قابلیت تبدیل تصاویر دو بعدی را به سه بعدی دارند. اما این موضوع در حال حاضر کمی غیرمعقول است و نیاز به بهبود دارد زیرا تصاویری که به این صورت ایجاد می شود کیفیت قابل قبولی ندارند. این موضوع بیشتر دارای جنبه ی تبلیغاتی برای برندها است.

تلویزیون تری دی

آیا می توان حالت پخش سه بعدی را غیرفعال کرد؟

تلویزیون 3D می تواند تصاویر دو بعدی را با کیفیت بسیار بالایی نمایش دهند زیرا دارای پنل های مجهزتر و پیشرفته تری نسبت به تلویزیون های معمولی هستند. برخی پخش کننده های سه بعدی نیز اینگونه هستند مانند بلوری سه بعدی. در اکثر فیلم های سه بعدی بلوری دو نسخه از فیلم وجود دارد یکی نسخه ی دو بعدی و دیگری نسخه ی سه بعدی.

آیا مصرف برق تلویزیون های 3D بیشتر است؟

به دلیل تیره بودن عینک های اکتیو شاتر لازم است در هنگام نمایش سه بعدی روشنایی دستگاه افزایش یابد. برخی تلویزیون ها با این افزایش روشنایی باعث افزایش مصرف برق می شوند اما در حالت دو بعدی تفاوتی بین تلویزیون های معمولی و انواع 3D از نظر مصرف انرژی وجود ندارد.

تلویزیون های 3D چند عینک دارند؟

اکثر برندها همراه تلویزیون های سه بعدی خود یک عینک ارائه می دهند و خریدار باید در صورت نیاز عینک اضافی را به صورت جداگانه خریداری نماید. برندهای سونی، پاناسونیک و توشیبا فقط با برخی از مدل های خاص دو عینک ارائه می دهند.

آیا محتوای سه بعدی در دسترس است؟

تعداد کانال های سه بعدی در حال حاضر کم است و رسیورهای سه بعدی نیز خیلی در دسترس نیستند. معمولاً فیلم های سه بعدی بر روی دیسک های بلوری به فروش می رسند. امروزه می توان در برخی سایت ها نظیر آمازون، نتفلیکس و … محتواهای سه بعدی را به صورت آنلاین مشاهده کرد همچنین برخی سایت ها امکان دانلود این محتواها را به کاربر می دهند.

تفاوت سه بعدی در تلویزیون با سه بعدی در سینما

اصلی ترین تفاوت اندازه ی نمایشگر است. تصاویر در تلویزیون ها کوچک تر نمایش داده می شوند، تعداد بیننده ها کمتر است و حداقل فاصله ی بیننده از نمایشگر نیز کمتر می باشد. در تلویزیون 3D کاربر می تواند بر شرایط پخش کنترل داشته باشد مثلاً عمق تصویر و زاویه نمایش را به دلخواه تنظیم کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟