اخبار لوازم خانگی

وجود کدام‌یک از کابل‌های HDMI و Display Port ضروری است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کابل‌های HDMI چندسالی است که برای انتقال صدا و تصویر طراحی‌شده و بسیار ...

مهتاب جهاندار | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کابل‌های HDMI چندسالی است که برای انتقال صدا و تصویر طراحی‌شده و بسیار پرطرفدار هستند. Display Port نیز دارای قابلیت‌های مناسبی است و حتی می‌تواند جایگزین HDMI شود. HDMI در اکثر وسایل الکترونیکی و حتی گوشی‌ها و تبلت ها وجود دارد. تقریباً در تمامی کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها این پورت وجود دارد و حتی در برخی موارد وجود آن ما را از سایر پورت‌ها غافل می‌کند.

دیسپلی پورت علاوه بر کابل‌های HDMI یکی دیگر از پورت‌های کاربردی است که در مدرن‌ترین کامپیوترها، لپ‌تاپ‌های تجاری و کارت‌های گرافیکی وجود دارد. این پورت در کامپیوترهای ویندوزی که کاربری عمومی دارند کمتر دیده می‌شود. هر دو این پورت‌ها توانایی ارسال ویدیوی دیجیتال با رزولوشن اچ‌دی همراه با صدا را به نمایشگر دارند.

کانکتورها

کانکتور HDMI 19 پین داشته و در سه سایز مختلف تولید می‌شود. استاندارد یا نوع A، مینی یا نوع C و میکرو یا نوع D، نوع دیگری تحت عنوان E نیز وجود دارد که بیشتر در صنعت خودرو به‌ استفاده می شود. پرکاربردترین سایز نوع استاندارد است. این کانکتورها از طریق اصطکاک در موقعیت خود قفل‌شده و در سوکت محکم در جای خود قرار می‌گیرند البته برخی سازندگان به‌منظور جلوگیری از شل شدن کانکتورها مکانیزم خاصی در نظر می‌گیرند.

Display Port 20 پین دارد و دارای دو سایز مختلف است: استاندارد و مینی. کانکتورهای این پورت از مکانیسم‌های خاصی برای قفل شدن بهره می‌برند. این مکانیسم‌هابه‌منظور جلوگیری از قطع شدن ناگهانی ارتباط می‌باشد.

کانکتور نوع مینی HDMI در برخی گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است اما هیچ سازنده‌ای غیر از مایکروسافت در محصولات کوچک خود از Display Port استفاده نکرده است. مکانیسم‌های قفل شونده برای تمامی پورت‌هایDisplay Port در نظر گرفته‌شده‌اند اما در مورد کابل های HDMI این مکانیسم‌ها در انواع معمولی وجود ندارند.

کابل

فقط 4 نوع کابل HDMI وجود دارد که در 2010 استانداردسازی شده‌اند. برخی کابل‌های قدیمی برچسب مناسبی برای معرفی قابلیت‌ها و مشخصات خود ندارند و ممکن است در زمان استفاده به دلیل نداشتن حداقل‌های لازم مشکلاتی نظیر نویز در صدا و ناهماهنگی صدا و تصویر در ویدیو را داشته باشند. این 4 کابل عبارت‌اند از:

  1. کابل استاندارد: این کابل برای انتقال ویدیوهای p720 و p1080 پهنای باند کافی را فراهم خواهد کرد.
  2. کابل به همراه اترنت: پهنای باند مشابه کابل استاندارد است. تنها تفاوتی که وجود دارد پشتیبانی این کابل از اترنت 100 مگابیت در ثانیه است.
  3. کابل سرعت‌بالا: پهنای باندی که توسط این کابل فراهم می‌شود بیشتر از انواع قبلی است. می‌توان ویدیوهای p1080 و 2160 در 4096 پیکسل را با استفاده از این کابل منتقل کرد به‌عبارت‌دیگر قابلیت انتقال ویدیو های4K را نیز دارد. بیشینه‌ی نرخ نوسازی در انتقال ویدیوهای 4K 24 هرتز بوده که برای تماشای فیلم مناسب است اما در بازی کمی مشکل‌ساز خواهد بود. به‌منظور انتقال ویدیوهای سه‌بعدی نیز می‌توان از این کابل استفاده کرد.
  4. کابل سرعت‌بالا به همراه اترنت: تمامی ویژگی‌های کابل سرعت‌بالا را دارد اما قابلیت پشتیبانی از اترنت 100 مگابیت بر ثانیه را نیز دارا است.

وقتی کابل HDMI خریداری می کنید حتماً به برچسب آن توجه کنید. ARC یا کانال برگشت صدا قابلیتی است که در تمامی کابل‌های HDMI وجود دارد. با این قابلیت کابل از تیونر موجود در تلویزیون اچ‌دی شما صدا را به گیرنده‌ی صوتی تلویزیون منتقل خواهد کرد. قبل از اینکه ARC برای پخش صدا معرفی شود باید برای ارتباط صوتی گیرنده‌ی صوتی تصویری و تلویزیون یک کابل صدا هم به‌صورت جداگانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کابل های HDMI

Display Port فقط یک نوع کابل دارد. این کابل 1.2 بوده و دارای پهنای باند کافی جهت انتقال ویدیوهای 4K با نرخ تازه‌سازی 60 هرتز است. این کابل قابلیت انتقال انواع ویدیوهای سه‌بعدی را نیز دارد. صدای دیجیتال چند کاناله را می‌توان با استفاده از Display Port انتقال داد.

یکی از معایب Display Port عدم توانایی در انتقال اطلاعات اترنت است و ARC یا همان برگشت صدا در این استاندارد وجود ندارد.

کدام کابل بهتر است؟

کابل HDMI برای استفاده در لوازم الکتریکی عمومی است. لوازمی نظیر تلویزیون، ویدیو پروژکتور و … . این کابل‌ها مزایای نسبت به Display Port دارند در واقع قابلیت‌هایی دارند که کابل‌های ذکر شده ندارند. Display Port توسط VESA قوی‌ترین واسط نمایشگر برای کامپیوترها معرفی‌شده و در واقع جایگزین مکمل HDMI نخواهد بود بلکه مکمل آن است.

کابل HDMI

بسیاری از تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها تصمیم به حذف HDMIگرفته‌اند. این روند مناسبی نیست و باید تغییر کند زیرا کارایی Display Port برای کاربران تجاری بیشتر از کاربران معمولی است. هدف ما حذف HDMI نیست اما تولیدکنندگان کامپیوتر باید از Display Port نیز استفاده کنند.

اگر قصد خرید تلویزیون اچ‌دی، مانیتور کامپیوتر و لپ‌تاپ رادارید به وجود Display Port نیز توجه کنید. اکثر مانیتورها و تلویزیون‌ها از Display Port پشتیبانی نمی‌کنند. این پورت در لپ‌تاپ‌های معمولی به چشم نمی‌خورد و بیشتر در لپ‌تاپ‌های تجاری از آن استفاده می‌شود.

اگر تمایل به استفاده از لپ‌تاپ در کنار مانیتور دیگری را دارید بهتر است به وجود Display Port در لپ‌تاپ خود دقت کنید. شما با آداپتورهای ساده و ارزان‌قیمت نیز می‌توانید به کابل‌های DVI و HDMI دسترسی داشته باشید و در عوض به‌راحتی می‌توانید از چند مانیتور استفاده کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟