فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی گرانفروشی می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه بالغ بر 50 درصد ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه بالغ بر 50 درصد کالاهای موجود در فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی قاچاق است گفت: سایت‌های فروش آنلاین از خلاء‌های قانونی موجود در زمینه فروش کالاها در فضای مجازی آگاه بوده و از آن سوء استفاده می‌کنند.

با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از بازار و صنایع داخلی با ضرر و زیان‌های جدی مواجه شدند و شاید در این میان، بازار لوازم خانگی که در سال‌های اخیر از قاچاق ضربه خورده بود نسبت به سایر بازارها بیش از پیش تحت‌الشعاع قرار گرفت و با تعطیلی بازار لوازم خانگی، عرضه کالا از طریق فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی صورت گرفت.

* گردش مالی 2.2 میلیارد دلاری قاچاق لوازم‌خانگی

گفتنی است رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی پیش از این اعلام کرده بود که بر اساس اعمال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزش گردش مالی لوازم خانگی در سال 1397، 3.3 میلیارد دلار بوده که از این رقم 2.2 میلیارد دلار قاچاق است، بنابر این فقط 1.1 میلیارد دلار تولید داخلی بوده است.

اجرایی شدن طرح شناسه کالا از بهمن ماه سال گذشته، اظهارات مسؤولان مبارزه با قاچاق کالا مبنی بر برخورد قاطع با عرضه لوازم خانگی فاقد شناسه و همچنین جمع‌آوری دو برند کره‌ای از بازار بارقه امیدی را در میان فعالان بازار لوازم‌خانگی به وجود آورد اما با شیوع کرونا در کشور متأسفانه بخشی از این اقدامات به حاشیه رانده شد و در حال حاضر اخبار خوبی از بازار لوازم‌خانگی به گوش نمی‌رسد.

علیرغم اینکه تابلوهای دو برند معروف کره‌ای از بازار  جمع‌آوری شده اما همچنان لوازم‌خانگی با نام این دو برند با قیمت‌های سرسام‌آور در بازار عرضه می‌شود که معلوم نیست واردات آنها از چه طریقی صورت گرفته است و خریدار سرگردان در این بازار نمی‌داند که کالای مورد نظر خود را از کجا و چگونه و با چه قیمتی خریداری کند که بعداً دچار مشکل نشود.

* عرضه انحصاری کالا در فضای مجازی به تولید آسیب می‌زند

فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی

با تعطیلی بازار لوازم‌خانگی و توقف عرضه این محصولات در بازار در طی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، عرضه کالای لوازم‌خانگی در فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی انجام گرفت، اما اخیراً مشاهدات میدانی حاکی از آن است که کالاهای عرضه شده در این سایت‌ها و اتفاقا سایت‌های شناخته شده در بین مردم، اختلاف قیمت قابل توجهی با نرخ‌های اعلام شده از سوی نمایندگی‌های رسمی فروش دارد.

ذکر این نکته  نیز لازم است که برخی از این سایت‌ها لوازم‌خانگی با نام دو برند معروف کره‌ای را عرضه می‌کنند که در حال حاضر به دلیل مشکل محدودیت‌های تحریمی تولید آنها در کارخانه‌های داخلی و عرضه آنها متوقف است.

اخیراً‌ نیز مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی گران‌فروشی به صورت محرز صورت می‌گیرد گفت: «در برخی از این فروشگاه‌ها، لوازم‌خانگی با قیمتی بیش از قیمت بازار به فروش می‌رسد و حتی در برخی موارد، کیفیت کالاهای ارائه شده در این فروشگاه‌ها به مراتب از کالاهای نمایندگی اصلی، پایین‌تر گزارش شده است.»

این مقام مسؤول در تعزیرات همچنین با اشاره به ادعای فروشگاه‌های اینترنتی مبنی بر گران خریدن کالا و به فروش رساندن با قیمت بیشتر اظهار داشت: «قیمت‌های درج شده بر روی کالاها و همچنین قیمت‌های اعلامی فروشگاه‌های اینترنتی باید بر اساس مصوبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار باشد؛ به همین دلیل این استدلال به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست چرا که کلیه فروشگاه‌ها موظفند مسئولیت خود را در جهت نظارت بر قیمت و کیفیت کالاهایی که به فروش می‌رسانند، به درستی ایفا کنند.»

فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی

همچنین چندی پیش حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه عرضه کالای لوازم‌خانگی با ساز و کار فعلی در بلندمدت به تولید داخلی آسیب می‌رساند، گفت: «پس از تعطیلی صنف لوازم‌خانگی به دلیل شیوع کرونا، برخی از فروشگاه‌های آنلاین، لوازم‌خانگی را با قیمت بالاتری نسبت به نمایندگی‌های رسمی فروش عرضه می‌کنند.»

* فروشگاه‌های اینترنتی گرانفروشی می‌کنند

مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با اشاره به سوء استفاده گرانفروشی برخی از سایت‌های فروش اینترنتی لوازم‌خانگی گفت: متأسفانه گرانفروشی و فروش کالاهای قاچاق به طور محرز در این سایت‌ها صورت می‌گیرد، در حال حاضر نیز دو نمونه از شکایاتی که در سامانه 124 ثبت شده، پس از تأیید گرانفروشی توسط اتحادیه به سازمان تعزیرات ارسال شده است.

وی افزود: برای مثال یکی از این سایت‌های معروف فروش لوازم‌خانگی، فریزر ایرانی که قیمت آن 3 میلیون و 590 هزار تومان بوده را به قیمت 5 میلیون و 890 هزار تومان به فروش رسانده است.

میری با بیان اینکه در این آشفته بازار، برخی از فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی برخلاف مقررات فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به این گرانفروشی‌ها، اتحادیه در حال پیگیری است تا لیست قیمت کالاهای عرضه شده در این سایت‌ها را تهیه کند تا بتواند آنها را با قیمت‌های موجود در نمایندگی‌های فروش مقایسه کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی افزود: اخیراً یخچالی با برند معروف کره‌ای در فروشگاه‌های مجازی به فروش رسیده این در حالی است که این برند بیش از 2 سال است که وارداتی به کشور نداشته است.

وی افزود: در یک مورد دیگر یخچالی با برند معروف دیگری کره‌ای با قیمت بیش از 35 میلیون تومان در یک سایت اینترنتی عرضه شد که مشخص نیست منشأ آن کجاست و قاعدتا نباید چنین چیزی وجود داشته باشد.

* 50 درصد از کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های مجازی قاچاق است

فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی

میری همچنین با بیان اینکه حدود 50 درصد کالاهایی که با ساز و کار فروش اینترنتی عرضه می‌شوند، قاچاق محسوب می‌شوند، تصریح کرد: از بهمن ماه سال گذشته، عرضه کالاهای فاقد شناسه به عنوان فروش کالاهای قاچاق تلقی می‌شود بنابر این در تمامی آگهی‌های محصولات عرضه شده توسط فروشگاه‌های اینترنتی باید نوعی گارانتی و شناسه کالا درج شده باشد تا از فروش کالاهای قاچاق در سایت‌های اینترنتی جلوگیری شود که متأسفانه این امر در حال حاضر رعایت نمی‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن اشاره به اینکه فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی در حال سوء استفاده از یک خلاء قانونی هستند بیان داشت: در حال حاضر دو حالت فروش در این سایت‌ها وجود دارد، در حالت اول فروش کالاها مستقیماً توسط فروشگاه‌های اینترنتی بوده اما در حالت دوم، فروش کالا از طریق اجاره دادن پنل به فروشندگان است که بنا بر ادعاهای فروشگاه‌های اینترنتی، عواقب ناشی از گرانفروشی و یا فروش کالاهای قاچاق در این حالت، بر عهده اجاره‌کننده خواهد بود.

به گزارش فارس، وی افزود: این در حالی است که علت وجوه خریداران به فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید کالا، اعتبار آن سایت است و اطلاعاتی از نحوه فروش آن ندارد. بنابر این به نظر می‌رسد این سایت‌ها از این خلاء قانونی در زمینه فروش اینترنتی آگاه بوده و از آن سوء استفاده می‌کنند.

* پیشنهادی برای فروش بهتر تولیدکنندگان در ایام کرونایی

میری یکی از دلایل تأثیر کرونا بر رکود بازار لوازم‌خانگی عدم وجود منابع مالی برای راه‌اندازی نرم‌افزار فروش اینترنتی دانست و گفت: در 6 ماه گذشته، پیشنهادی از سوی قائم‌مقام وزارت صمت مطرح شد تا کلیه اتحادیه‌ها با راه‌اندازی نرم‌افزاری برای فروش‌اینترنتی اعضای خود را در این نرم‌افزار فعال کنند که متأسفانه این امر تا کنون به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی محقق نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟