اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زیرساخت های اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی فراهم است و اکنون کالای بدون شناسه ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زیرساخت های اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی فراهم است و اکنون کالای بدون شناسه در بازار قاچاق محسوب می شود.

دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی گفت: از امروز اجرای طرح الزام فروش حدود ۱۰ نوع لوازم خانگی با شناسه کالا آغاز شده اما این طرح از سال ۹۶ عنوان شده و تمامی زیرساخت های آن فراهم شده است.

او افزود: طبق ابلاغ وزارت صمت این شناسه مشمول کالا‌های خاص از جمله ماشین لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون، یخچال، فریزر، یخچال‌های ساید بای ساید، ماکروفر، جارو برقی، کولر و اسپیلت می‌شود.

او افززود: در خرداد ۹۶ ثبت سفارش کالا برای واردات منوط به اخذ شناسه کالا شد بعد در شهریور ۹۶ به تولیدکنندگان نیز ابلاغ شد. پس از آن در اردیبهشت ۹۷ به تمامی واحدها ابلاغ شد که باید نسبت به اخذ و نصب شناسه کالا‌هایی که در سطح عرضه قرار دارد، اقدام کنند.

دهقانی نیا تصریح کرد: پس از آن هماهنگی‌های لازم با تعزیرات، نیروی انتظامی، سازمان حمایت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد .

اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی و کالا

او ادامه داد: بهمن ۹۸ آخرین مهلت برای اجرای این طرح بود که اولین اقدام عملیاتی  برای جمع آوری کالا‌های قاچاق انجام شد اما در آن زمان به واسطه شیوع کرونا اقدامات عملیاتی عقب افتاد.

دهقانی نیا افزود: اکنون مصوبه‌ها ابلاغ شده و کار‌ها برای مقابله با قاچاق کالا عملیاتی شده است. امیدواریم بعد از کرونا شاهد مبارزه جدی با قاچاق کالا در حوزه لوازم خانگی باشیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در سال ۹۷ اولین کالایی که بیشترین آمار قاچاق کالا را داشت لوازم خانگی بود که این میزان قاچاق می‌تواند ۸۰ هزار فرصت شغلی را از بین ببرد. با اجرای این طرح بیش از ۹۰ درصد فرصت های شغلی از بین رفته در اختیار تولید کنندگان قرار خواهد گرفت.

او درباره اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی گفت: این کار به صورت سیستمی و هوشمند انجام می‌شود. از خرداد ۹۶ شناسه دارکردن کالا آغاز شده است. برای واردات کالا و ثبت سفارش، اخذ شناسه کالا ضروری شده است و هرکالا یکبار شناسه گرفته باشد کفایت می‌کند.

 اجرای طرح شناسه دار کردن لوازم خانگی فراهم است و اکنون کالای بدون شناسه

دهقانی نیا افزود: لوازم خانگی‌ که از سال ۹۶ شناسه کالا نگرفته باشند قطعا قاچاق محسوب می‌شوند.

او درباره شناسه دار کردن تولیدات داخل  تصریح کرد: برای جلوگیری از کالای تقلبی و برای جداکردن کالای قاچاق و کالایی که در تولید داخل می‌شوند نیاز است که تمامی کالا‌ها هویت دار شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تا ۱۱ اسفند ۹۸ بیش از ۲۳ شرکت کار ثبت در سامانه جامع تجارت و گارنتی انجام داده اند بنابراین کالا‌هایی که شناسه دارند استعلام از سامانه جامع گارانتی انجام می‌شود که با طی مسیر از اصیل بودن کالا می‌توان مطمئن شد.

او در خصوص فروش کالای قاچاق در فضای مجازی توضیح داد: یکی از اقدامات ما در فضای مجازی بوده که سایت‌های مجاز از غیرمجاز احصا شده و نسبت به مسدود کردن سایت‌های غیر مجاز اقدام می شود.
ضرورت مقابله با فروش اینترنتی لوازم خانگی قاچاق

در ادامه میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ارتباط تلفنی گفت: آخرین مهلت اجرای این طرح تاریخ ۲۵ بهمن بود که با شیوع ویروس کرونا به مدت ۲ ماه عقب افتاد. ما آمادگی اجرای آن را داریم.

او افزود: شناسه کالا به تنهایی کاری انجام نمی‌دهد بنابراین لازم است کد گارانتی و کد رهگیری هم بعد از شناسه کالا درج شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: مشکل اصلی فروشندگان و مردم فروش اینترنتی است که کنترل آن بسیار مشکل است و اکثر کالای قاچاق از طریق فروش اینترنتی انجام می‌شود و باید با آن مقابله شود.
راه اندازی سامانه جامع تجارت و گارانتی در راستای حمایت از تولید

گردان مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت در ارتباط تلفنی گفت: در گذشته تولیدکنندگان رغبتی برای ورود به سامانه نداشتند بنابراین با ممنوعیت واردات کالای لوازم خانگی به کشور تولیدکنندگان بیشتر تمایل نشان داده اند.

او افزود: حمایت از تولید در سال جهش تولید لازم است بنابراین سامانه جامع تجارت و جامع گارانتی نیز در جهت جهش تولید  خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟