اخبار لوازم خانگی

آموزش استفاده از سامانه 124 قیمت لوازم خانگی و روش محاسبه قیمت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار که در اواخر خرداد ماه سال جاری منتشر ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار که در اواخر خرداد ماه سال جاری منتشر شد، سامانه 124 قیمت لوازم خانگی را مشخص و مرجع قیمت گذاری در این حوزه خواهد بود. آشفتگی های اقتصادی بازار ایران باعث شد تا بازار لوازم خانگی نیز دچار تنش های فراوانی شود به نحوی که پای سازمان حمایت هم به قیمت گذاری لوازم خانگی باز شد.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

نحوه قیمت گذاری محصولات لوازم خانگی چگونه است؟ + ویدیو
مرجع قیمت گذاری لوازم خانگی در بازار چیست؟

حال اگر می خواهید بدانید که چگونه از سامانه 124 قیمت لوازم خانگی را محاسبه کنید، ال کا ایران در گزارشی مفصل به این موضوع پرداخته است. پیش از آن بهتر است بدانید که سامانه 124 تنها محدود به قیمت لوازم خانگی نمی شود و در حقیقت مرجعی برای قیمت کالاهای اساسی در بازار است. قیمت تایر، قیمت روز خواربار و … بخشی از فعالیت های مهم این سامانه است.

در نتیجه اگر قصد خرید لوازم خانگی و سایر کالاهای اساسی در بازار را دارید، می توانید سری به این سامانه بزنید و از قیمت کالاهای اساسی در بازار مطلع شوید. البته اگر قیمت ها به روز شده باشد!!!

بیشتر بخوانید:

مرجع قیمت لوازم خانگی سامانه 124 است

سامانه 124 قیمت لوازم خانگی را مشخص می کند؟

بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت 4 محصول لوازم خانگی از جمله، تلویزیون، یخچال و یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و وسایل گازسوز توسط سازمان حمایت مشخص می شود که این مصوبه در نهایت به افزایش قیمت 20 و 25 درصدی این کالاها منجر شد.

حال برای اطلاع از قیمت لوازم خانگی تولید داخل ابتدا باید به سایت www.124.ir  مراجعه کنید. پس از ورود به سایت همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید، در بالای سایت عنوان گروه های کالایی را مشاهده خواهید کرد.

آموزش سامانه 124

با کلیک بر روی گزینه گروه های کالایی در سامانه 124 وارد بخش دسته بندی گروه کالاهای اساسی می شود. در این قسمت بخش مربوط به لوازم خانگی را مشاهده خواهید کرد که در حال حاضر دارای سه دسته بندی شامل صوتی و تصویری ، وسایل پخت و پز و لوازم برقی است.

آموزش سامانه 124

با کلیک بر روی هر گزینه بازه قیمتی محصول را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال اگر بر روی تلویزیون کلیک کنید، در صفحه جدیدی که بر روی سامانه 124 باز خواهد شد، تلویزیون های ثبت شده با مشخصات کلی متفاوت مانند نوع صفحه نمایش و سایز صفحه نمایش، بازه قیمتی آن مشخص می شود.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در زمان نگارش این گزارش تنها 2 مدل تلویزیون LED سایز 43 و 55 اینچی ساخت داخل ثبت شده است. در تلویزیون LED ساخت داخل 43 اینچ بازه قیمتی مشخص شده مبلغی معادل حداقل قیمت: ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال و حداکثر قیمت: ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است.

آموزش سامانه 124

محاسبه قیمت لوازم خانگی در سامانه 124

در ادامه قصد داریم تا شما را با نحوه محاسبه قیمت لوازم خانگی در سامانه 124 آشنا کنیم. داستان قیمت گذاری دولتی در محصولات ایرانی قصه پر غصه ای است. همانطور که سال ها در حوزه هایی مانند خودرو مشاهده کردیم که قیمت گذاری های دستوری، علاج درد این بیماری اقتصادی نبوده و نخواهد بود، این بار پای سازمان حمایت نیز به قیمت گذاری لوازم خانگی باز شد.

البته این قیمت گذاری دولتی بر لوازم خانگی شکل و شمایل متفاوتی دارد و از حالت دستوری مطلق خارج شده است. به هر حال محاسبه قیمت لوازم خانگی در سامانه 124 به این صورت نیست که قیمت ها به صورت مستقیم توسط سازمان حمایت تعیین شود و نقش سازمان حمایت بیشتر به صورت نظارتی است.

بیشتر بخوانید:

تلویزیون ۲۰ درصد، ماشین لباسشویی یخچال و وسایل گازسوز ۲۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت

در این روش شرکت های تولیدکننده هزینه های تولید محصولاتی که قرار است در این سامانه ثبت شود را به سازمان حمایت ارائه می کنند و پس از بررسی توسط سازمان حمایت، قیمت های درج شده در این سامانه تایید خواهد شد. به همین دلیل است زمانی که وارد سامانه 124 می شوید بازه قیمتی محصولات را خواهید دید. این بازه قیمتی در حقیقت میزان کمترین و بیشترین قیمت آن محصول مشخص تولید داخل در بازار لوازم خانگی ایران است.

اما نکته مهمی که در شیوه محاسبه قیمت لوازم خانگی در سامانه 124 وجود دارد، همکاری مردم است. در ادامه این گزارش قصد داریم تا آموزش ثبت شکایت لوازم خانگی در سامانه 124 را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

ثبت شکایت لوازم خانگی در سامانه 124

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار تمامی تولیدکنندگان لوازم خانگی در 4 محصول تلویزیون، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و وسایل گاز سوز موظف به ثبت قیمت ها در سامانه 124 شده بودند. قیمت ها نیز در این سامانه توسط سازمان حمایت تعیین و با همکاری تولیدکنندگان داخلی در حال به روز رسانی است. اما لازم است بدانید که اگر محصولی خارج این سامانه با قیمت متفاوت در بازار به فروش برود، امکان ثبت شکایت لوازم خانگی در سامانه 124 وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

سازمان حمایت قیمت 4 محصول لوازم خانگی را تعیین می کند

پس از انتخاب گروه کالایی لوازم خانگی و انتخاب محصول، در سمت چپ صفحه ای که باز می شود گزینه ثبت شکایت وجود دارد.

به عنوان مثال اگر برای خرید تلویزیون LED ساخت داخل 43 اینچ به بازار رفتید و قیمت این محصول بیشتر از 7 میلیون تومان بود، وارد سامانه شوید و پس از ورود به گروه کالایی لوازم خانگی، صوتی تصویری، تلویزیون، گزینه تلویزیون LED ساخت داخل 43 اینچ را انتخاب کنید.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در سمت چپ گزینه ثبت شکایت وجود دارد.

آموزش سامانه 124

پس از کلیک بر روی این گزینه می توانید اطلاعات ثبت شکایت خودرا وارد و منتظر اقدامات مقتضی که قابل پیگیری نیز خواهد بود، باشید.

آموزش سامانه 124

به گزارش خبرنگار ال کا ایران، سامانه در حال به روزرسانی قیمت بوده اما هنوز نقدهای زیادی به آن وارد است. در گزارشات بعدی ال کا ایران به بررسی نوع عملکرد این سامانه برای ساماندهی به بازار لوازم خانگی خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟