آیت الله رئیسی
اخبار لوازم خانگی

قاچاق کالا خنجری است بر پشت تولید کشور

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آمارهای مختلفی از حجم قاچاق کالا در کشور وجود دارد. این آمارها از 21 میلیارد ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آمارهای مختلفی از حجم قاچاق کالا در کشور وجود دارد. این آمارها از 21 میلیارد دلار تا 11 میلیارد دلار وجود دارد و همواری عددی بین این دو بازه قیمتی مطرح بوده است. باید قبول کرد که امکان ندارد این حجم از قاچاق کالا تنها توسط کوله برها، لنج ها و بازارهای مرزی وارد کشور شود.

بنا بر برخی آمارهای منتشر شده بیش از 97 درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود و تا این لحظه دولت نتوانسته قوانین بازدارنده ای را در این خصوص تصویب و به اجرا برساند.

پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی که از اواخر خرداد ماه سال 97 آغاز شد، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی فرصت یافتند تا ظرفیت های خودرا نشان داده و با حضور پررنگ تر در بازار ایران، جای خود را در سبد خانواده های ایرانی باز کنند. اما همانطور که شاهد هستیم میزان قاچاق کالا لوازم خانگی در کشور، میزان قابل توجهی است و همین امر باعث می شود تا جان تولیدکننده داخلی گرفته شود.

نکته قابل تامل اینجاست که مبالغ گفته شده که در آمارها از آن به عنوان میزان قاچاق کالا در کشور یاد می شود، تنها موارد کشف شده است و باید هرچه سریعتر فکری به حال این پدیده شوم اقتصادی کرد.

در همین رابطه رئیس قوه قضائیه در گفتگوی ویژی خبری با اشاره به وضعیت قاچاق کالا در کشور و گلایه های فراوان رهبر معظم انقلاب در این زمینه اظهار داشت : متاسفانه هزینه قاچاق در کشور ارزان است، یعنی قاچاق برای فرد قاچاقچی سود دارد. بنده معتقدم پدیده قاچاق خنجری در پشت تولید کشور است و باید قوانین اقتصادی مناسبی در این زمینه اتخاذ شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ادامه داد : باید تصمیمات اقتصادی مناسبی گرفته شده تا گلوگاه های مالی آن بسته شود. اتخاز تصمیمات درست اقتصادی باعث خواهد شد تا قاچاق کالا به امری پر هزینه تبدیل شود. وقتی قاچاق برای فرد قاچاقچی سود نداشته باشد، این ناهنجاری اقتصادی از بین خواهد رفت.

وی گفت : موضوع کوله برها و ته لنجی ها باید بررسی شود اما مشکل اصلی از قاچاق سازمان یافته است. اولویت اصلی قوه قضائیه در دوره فعالیت اینجانب مبارزه با همین نوع فساد است. واقعیت اینجاست که نظامات کنترلی از مقابله با آن عاجز نیستن و تمام بخش های مربوط در اختیار دولت است.

آیت الله رئیسی افزود : بنده در دوره فعالیت خود که حدود یک سال و نیم از آن می گذرد، بارها مشاهده کردم که حضرت آقا در فرمایشات خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و ابراز گله مندی کردند. به شخصه معتقدم که قاچاق کالا خنجری است بر پشت تولید و باید با آن به نحو درستی مقابله شود.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد : سازمان های اطلاعاتی کشور توانمندی های بالایی در خصوص کشف سر شبکه های قاچاق در کشور را داشته و میتواند این شبکه ها را شناسایی کنند. کمک سازمان های اطلاعاتی ما می تواند در کاهش قاچاق کالا و ارز بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟