عملکرد سامانه اینترنتی ۱۲۴ در نظارت بر بازار لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

عملکرد سامانه اینترنتی ۱۲۴ در نظارت بر بازار لوازم خانگی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ستاد تنظیم بازار کشور پس از تصویب افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ فروش لوازم خانگی، ملاک ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ستاد تنظیم بازار کشور پس از تصویب افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ فروش لوازم خانگی، ملاک برای این قیمت‌ها و نظارت بر آن را تماس شهروندان با سامانه اینترنتی ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، اما آنگونه که مسوولان اتحادیه لوازم خانگی و مدیران نظارت بر بازار در خراسان رضوی می‌گویند نرخ‌های اعلامی این سامانه ملاک نهایی نبوده و “حدودی” است.

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به تصمیمات ستاد تنظیم بازار در مدیریت و کنترل بازار لوازم خانگی کشور، شفاف‌سازی بازار عرضه این محصولات برای مصرف‌کنندگان و ضرورت جلوگیری از سوء استفاده افراد فرصت‌ طلب در سودجویی از شرایط بازار، حسب اطلاع‌رسانی مکرر سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ملاک فروش، قیمت‌های ثبت شده در سامانه اینترنتی ۱۲۴ خواهد بود.

بر اساس این اطلاعیه وزارتی، بازرسان ویژه سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌های صنفی استان‌ها در جریان بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی اطلاعات درج شده در سامانه ۱۲۴ را ملاک ارزیابی قرار می‌دهند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد در این باره گفت: ثبت قیمت لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان در این سامانه به وضوح و با مشخصات کامل برای هر کالا درج نشده است به این معنا که مشخصات هر کالا از حیث برند، وزن و مواردی از این دست بطور کامل ذکر نشده و حتی در برخی موارد قیمت و مشخصات کالا نیز نامفهوم است.

سامانه اینترنتی 124 بر بازار لوازم خانگی

رضا رزقیان‌مقدم نرخ ثبت شده برای فروش لوازم خانگی را در سامانه ۱۲۴ “حدودی” توصیف و بیان کرد: به عنوان مثال قیمت تلویزیون در این سامانه از ۳۵ میلیون تا ۷۰ میلیون تومان درج شده و این در حالی است که تلویزیونی با قیمت ۷۰ میلیون تومان در بازار وجود ندارد.

وی افزود: برای جلوگیری از تخلف و نظارت بهتر بر فروش لوازم خانگی بهتر است هر تولیدکننده لوازم تولیدی خود و عرضه شده برای فروش را با مشخصات کامل و قیمت دقیق در سامانه ۱۲۴ ثبت کند تا هم برای فروشنده و هم خریدار معامله واضح‌تر و آسان‌تر انجام شود.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد ادامه داد: همه فروشندگان و نمایندگی‌های فروش لوازم خانگی در مشهد موظف به رعایت قیمت مصوب شده‌اند و با رعایت سود قانونی کالا را عرضه می‌کنند. با این حال قیمت کالاهایی که در سامانه ۱۲۴ “به صورت حدودی” ذکر شده نمی‌تواند ملاکی دقیق برای نظارت باشد.

وی گفت: برخی شرکت‌های تولید لوازم خانگی کالاهای جدید تولید نموده اما هنوز آنها را در سامانه ۱۲۴ ثبت نکرده‌اند که این خود اشکالی دیگر بر کار این سامانه است.

رزقیان‌مقدم افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت بر سامانه ۱۲۴ نظارت دارد و فروشندگان لوازم خانگی طبق قیمتی که در این سامانه برای لوازم ثبت شده آن را عرضه کرده و با صدور فاکتور خرید و ضمانتنامه معتبر کالا را به مشتری می‌فروشند.

ملاک اصلی، فاکتور خرید و سود قانونی است

عملکرد سامانه اینترنتی ۱۲۴ در نظارت بر بازار لوازم خانگی

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به عنوان متولی سامانه ۱۲۴ در این استان گفت: قیمت‌ها در این سامانه از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ثبت شده و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز بر آن نظارت دارد.

رضا شجاعی افزود: سامانه ۱۲۴ فقط جنبه اطلاع‌رسانی برای قیمت انواع لوازم خانگی دارد و در نهایت خود کسبه باید بر اساس فاکتور خرید کالا از کارخانه و محاسبه سود مجاز، کالا را عرضه نموده و به خریدار بفروشند.

وی ادامه داد: بر این اساس ملاک اصلی برای نظارت بر فروش لوازم خانگی “فاکتور خرید از کارخانه و سود قانونی” است و میزان این سود نیز برای کالاهای سرمایه‌ای مثل یخچال حداکثر هفت درصد و برای لوازم کوچک مثل انواع ظروف چینی حداکثر ۱۵ درصد است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: قیمتی که در سامانه ۱۲۴ برای لوازم خانگی ثبت شده میانگین نرخ یک کالا و فقط برای اطلاع‌رسانی است و حداقل و حداکثر قیمت را برای هر کالا تعیین کرده است.

وی افزود: نرخ پایه لوازم خانگی همان نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور نیست که فروشندگان بخواهند بر اساس قیمت مصوب این ستاد کالای خود را بفروشند بلکه ستاد تنظیم بازار امسال افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی لوازم خانگی را مصوب کرده است.

هدف اصلی سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات موسوم به “سامانه ۱۲۴” که با همکاری سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طراحی و فعال شده افزایش شفافیت در خصوص قیمت کالاها و خدماتی است که شهروندان به صورت روزانه با آنها سروکار دارند.

حداقل و حداکثر قیمت کالاها که از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری شده، نرخ مصوب مصرف‌کننده که حداکثر قیمت قابل قبول بر اساس هزینه‌های تولید است و قیمت مصوب کالا، سه نوع قیمتی است که در سامانه ۱۲۴ به شهروندان ارائه می‌شود.

این سامانه از طریق درگاه اینترنتی www.۱۲۴.ir و همچنین اپلیکیشن آسان پرداخت در اختیار شهروندان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، شهروندان می‌توانند در صورت ارائه کالا و خدمات با قیمت بیش از قیمت اعلامی این سامانه، موضوع را از طریق بخش ثبت شکایت این سامانه یا تماس با شماره تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟