نگهداری مواد غذایی در یخچال
آموزش

بهترین روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هر روز حجم زیادی از مواد غذایی دور ریخته می شوند و اکثر مردم تصور می کنند ...

زهرا سیاحی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هر روز حجم زیادی از مواد غذایی دور ریخته می شوند و اکثر مردم تصور می کنند نگهداری مواد غذایی در یخچال و استفاده از آن ها تنها به خرید و قرار دادن در یخچال فریزر خلاصه می شود. در حالی که توجه به تاریخ مصرف، بهترین زمان مصرف و غیره در استفاده و افزایش طول عمر مواد غذایی تاثیر بسزایی دارد.

یخچال فریزر

برای افزایش طول عمر و نگهداری مواد غذایی در یخچال روش های مناسبی وجود دارد که به جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی همچون  گوشت، مرغ، لبنیات و … کمک شایانی می کند. اما به این نکته توجه داشته باشید مواد غذایی که مدت زمان طولانی (بیش از 5 روز) در یخچال فریزر مانده است را بو کنید و در صورت سالم بودن از آن استفاده کنید.

مواد غذایی

همانطور که می دانید هر کدام از ماده های غذایی به روش های مختلفی نگهداری می شوند و در مدت زمان بیشتری از آن ها می توان استفاده کرد. مواد غذایی همچون تخم مرغ، فرآورده های لبنی، گوشت و مرغ، میوه و سبزیجات و رب گوجه فرنگی هستند که طریقه قرار گرفتن آن های در یخچال با یکدیگر متفاوت است. در این مطلب قصد داریم بهترین روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال را در اختیارتان قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:

از ترفندهای مهم در آشپزخانه چه می دانید؟

نحوه نگهداری تخم مرغ در یخچال

تخم مرغ را می توان به مدت 4 هفته در یخچال نگهداری کرد و باید توجه داشته باشید تا در قسمت خنک یخچال قرار گیرد. در بسیاری از یخچال فریزرها، جایگاه تخم مرغ ها در درب آن طراحی شده است. بهترین درجه نگهداری از تخم مرغ در یخچال صفر تا 4 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده زیرا گرمای بیش از حد باعث می شود زرده و سفیده ی تخم مرغ مخلوط شود و کیفیت آن کاهش یابد.

تخم مرغ ها

گفتنی است که اگر مدت زمان طولانی از قرارگیری تخم مرغ ها در یخچال می گذرد، از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کرده و سپس مصرف کنید. برای تشخیص سالم بودن تخم مرغ می توانید آن را در محلول آب و نمک قرار دهید، اگر تخم مرغ سالم باشد به دلیل سنگین بودن در قسمت پایین ظرف به صورت عمودی قرار می گیرد.

تست سالم بودن تخم مرغ

همچنین می توانید قبل از مصرف کردن تخم مرغ، آن را در ظرفی جداگانه بشکنید. اگر اجزای آن سالم و جدا از یکدیگر بود تخم مرغ قابل مصرف است اما اگر با هم مخلوط شده بودند و رنگی کدر داشتند، آن را دور بیاندازید.

نحوه نگهداری فرآورده های لبنی در یخچال و جلوگیری از ترشیدن آن ها

فرآورده های لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و کره با توجه به این که زود خراب می شوند یا می ترشند باید جایگاه خنک تری نسبت به باقی مواد غذایی در یخچال داشته باشند. قسمت پشتی یخچال برای قرار دادن شیر مناسب است زیرا با هوای گرم تماس کمتری خواهد داشت. این موضوع در مورد پنیر و ماست نیز صدق می کند اما برای کره بهتر است آن را در فریزر قرار دهید تا حالت نرمی نداشته باشد و منجمد باشد. همچنین قبل از مصرف کره می توانید چند دقیقه آن را در فضای بیرون قرار دهید و سپس از آن استفاده کنید.

لبنیات

برای تازه نگه داشتن شیر قبل از باز کردن پاکت آن می توانید مقداری نمک یا جوش شیرین به پاکت آن بزنید. این کار باعث می شود تا زمانی که آن را باز نکرده اید، هوای بیرونی آن مطبوع و تازه باشد و تا یک هفته بتوان از آن استفاده کرد.

در همین رابطه بخوانید:

علت برفک زدن یخچال چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

همچنین برای ماندگاری بیشتر شیر می توانید آن را فریز کنید. شیری که قبلا فریز شده با شیر تازه تفاوت چندانی در مزه و طعم ندارند. شیر پاستوریزه را می ‌توان تا 6 ماه در فریزر نگه داشت. اگر شیر پرچرب را منجمد می ‌کنید، پس از انجماد زدایی هنگام مصرف آن را خوب تکان دهید تا چربی‌ های ته نشین شده کاملا حل شوند.

شیر

 پنیرهای فرآوری شده را می توان به مدت یک ماه و پنیر های سفت را به مدت 6 ماه در یخچال نگه داشت. پنیرهایی که بافت نرمی دارند نسبت به پنیرهای سفت از دوام کمتری برخوردار هستند.

خامه و ماست را نیز همانند شیر می توان فریز کرد اما پس از انجماد زدایی بافت آن دون دون و آبکی می شود. برای این که بافت نرمی داشته باشد قبل از مصرف آن را خوب تکان بدهید.

پنیر در یخچال

نحوه نگهداری گوشت و مرغ در فریزر

بسیاری از افراد بعد از خرید گوشت و مرغ، آن ها را شسته، خرد کرده و پس از بسته بندی در فریزر نگه می دارند. روش های دیگری برای نگهداری طولانی مدت گوشت و مرغ وجود دارد. دمای فریزر در سالم ماندن گوشت و مرغ موثر است و شما بعد از قرار دادن گوشت و مرغ بسته بندی شده ی خود در فریزر، دمای آن را چک کنید. دمای بین 18 تا 20 درجه زیر صفر برای نگهداری این دسته از مواد پروتئینی بسیار مناسب است. اما توجه داشته باشید که این دما ارزش غذایی گوشت را پایین می آورد پس بهتر است هرچه سریع تر گوشت و مرغ خود را مصرف کنید.

گوشت

اگر گوشت پخته شده را در یخچال قرار دهید پس از گذشت 3 تا 5 روز غیر قابل مصرف است. اما گوشت پخته شده با قرارگیری در فریزر به مدت چند ماه سالم می ماند. البته قبل از مصرف باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. همچنین گوشت ماهی را بدون تمیز کردن می توانید به مدت 6 ماه در فریزر قرار دهید.

بسته بندی گوشت، مرغ و ماهی باید به گونه ای باشد که در هر وعده غذایی باید آن را مصرف کنید زیرا در غیر این صورت مجبور به بسته بندی جدید خواهید بود و احتمال میکروبی شدن گوشت را افزایش می دهید.

گوشت منجمد

نحوه نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

نگهداری از میوه ها و سبزیجات موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای شود. مخصوصا سبزیجات که زود سیاه و لزج می شوند. اگر در فروشگاه ها و میوه فروشی ها دقت کرده باشید بر روی سبزیجات آب می پاشند تا آن ها تازه و سبز باقی بمانند.

برای نگهداری سبزیجات در یخچال بهتر است بعد از شستن و آب گیری، آن ها را در میان دستمال های پارچه قرار دهید تا از کپک زدن و لزج شدن سبزیجات جلوگیری کنید. برای تازه ماندن کاهوها، آن ها را در میان دستمال کاغذی قرار دهید و درون ظروف درب دار بگذارید. همچنین هرگز آن ها را قبل از قرار دادن در یخچال با چاقوی فلزی خرد نکنید زیرا باعث قهوه ای شدن برگ های کاهو می شود.

سبزیجات

همیشه سعی کنید از میوه فروشی هایی که میوه و سبزی های تازه می آورند، خرید کنید زیرا هرچه میوه ها و سبزی های خریداری شده تازه تر باشند دوره ماندگاری شان طولانی تر خواهد بود.

جای مناسب را برای نگهداری میوه هایتان انتخاب کنید، به طور مثال میوه هایی مانند انواع توت و آلبالو را بهتر است در پایین ترین قسمت یخچال جای دهید اما میوه های بزرگی مانند گلابی، پرتقال و هلو را می توانید در دمای اتاق اما دور از نور خورشید و گرما نگهداری کنید.

میوه

دائما میوه های درون یخچال را بررسی کنید و آن هایی که سطح شان خراب یا له شده و لکه دار هستند را از بقیه جدا کنید تا از خراب شدن باقی میوه ها جلوگیری شود.

همچنین برای تازه ماندن پیاز، سیر و سیب زمینی هرگز آنها را در یخچال قرار ندهید. بلکه آنها را در محیطی خنک، تاریک و خشک بگذارید تا همیشه تازه باشند.

بیشتر بخوانید:
نکات مهم یخچال داری در دوران قرنطینه خانگی!

نکاتی جهت نگهداری از رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی های اصلی غذای ایرانی هاست. نگهداری از رب گوجه فرنگی به وسایل خاصی احتیاج ندارد و فقط لازم است شما از یک سری ترفندها استفاده کنید تا از کپک زدن و خراب شدن رب گوجه فرنگی جلوگیری شود.

گوجه فرنگی

ظرفی که رب گوجه فرنگی را قرار است در آن بریزید باید کاملا خشک و تمیز باشد.

برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی، روی سطح آن روغن بریزید. بهتر است روغن جامد را آب کنید و روی شیشه رب بریزید. این کار باعث می شود تا هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.

درب ظرف رب گوجه فرنگی را محکم ببندید تا از ورود هوا به داخل آن جلوگیری کنید.

هنگام پختن رب گوجه فرنگی به آن رب بزنید تا مانع از خراب شدن رب شود.

سس گوجه فرنگی

سخن آخر

در نتیجه اگر می خواهید از فاسد شدن مواد غذایی در  یخچال فریزر خود جلوگیری کرده و مواد غذایی سالم مصرف کنید، همیشه یخچال فریزر خود را تمیز نگهدارید و غذاهای مانده و کپک زده را دور بریزید. تمیز کردن هفته ای یک بار یخچال زیاد زمان نمی برد اما در حفظ مواد غذایی و غذاهای پخته شده نقش بسزایی را ایفا می کند. همچنین هرگز خبری از بوی نامطبوع در یخچال فریزر نخواهد بود و از سلامت تمامی ماده های غذایی درون یخچال خود مطلع هستید.

مواد غذایی منجمد

در نهایت از پر کردن بیش از حد یخچال فریزر خودداری کنید زیرا هوا به خوبی جریان پیدا نمی کند و باعث می شود غذاهای پخته شده در یخچال فاسد و غیر قابل مصرف شوند. همیشه به اندازه خرید کنید و مواد غذایی را مرتب و درست درون یخچال فریزر بچینید تا به راحتی به تمامی آن ها دسترسی پیدا کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟