واردات لوازم خانگی قاچاق
اخبار لوازم خانگی

آمار واردات لوازم خانگی قاچاق واقعی نیست

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رسول جمشیدی درباره آمار قاچاق لوازم خانگی گفت: به نظر من آمار ۲/۴ میلیارد دلار ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رسول جمشیدی درباره آمار قاچاق لوازم خانگی گفت: به نظر من آمار ۲/۴ میلیارد دلار واردات لوازم خانگی قاچاق واقعی نیست، در واقع ۲ برابر مقدار اعلام شده است. کشفیات کالای لوازم خانگی قاچاق در سال ۹۸، ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد ریسک کشف قاچاق نزدیک به صفر است.

این کارشناس بازار لوازم خانگی عنوان کرد: در بحث مبارزه با قاچاق در بازار لوازم خانگی ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت صمت اقدام خاصی انجام نمی‌دهند و ریسک قاچاق صفر است. ریسک صفر موجب شده تا بسیاری از افراد به این سمت بروند و انتظار داریم که ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت صمت ریسک واردات لوازم خانگی قاچاق  را به صفر برسانند.

رسول جمشیدی کارشناس صنعت لوازم خانگی درباره نتایج طرح‌هایی که در بازار لوازم خانگی اجرا شده گفت: طرح شناسه کالا به عنوان پیش‌نیاز مبارزه با کالای قاچاق اجرا شد پیش از اجرای این طرح تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالا از لوازم خانگی داخلی دارای شناسه کالا بودند که پس از اجرا، تعداد کالای دارای شناسه به ۱۶ هزار عدد رسید.

درحال حاضر اگر به سایت‌های خرید اینترنتی مراجعه کنید هر کالایی که جزء هشت قلم لوازم خانگی معرفی شده است، می‌توانید شناسه کالای آن را نیز مشاهده ‌کنید که این موضوع به همه اتحادیه‌های مورد نظر ابلاغ شده است. این طرح از سال پیش آغاز شد اما به دلیل شیوع بیماری کرونا اجرای آن با وقفه روبرو شد. در یکی دوماه اخیر اجرای طرح شناسه کالا بهبود پیدا کرده و اقداماتی در فضای مجازی و بازار کالا انجام شده است. یکی از اقدامات انجام شده، برخورد با سایت‌های اینترنتی معروف به کالاهای بانه‌ای است. در این راستا به برخی از سایت‌ها تذکر داده شد و برخی از سایت‌ها که شناسه کالا را ثبت نکرده‌اند نیز فیلتر شده‌اند.

واردات لوازم خانگی قاچاق

این کارشناس بازار لوازم خانگی افزود: در حال حاضر تمامی شرکت‌های تولیدکننده داخلی لوازم خانگی، ملزم به نصب شناسه کالا شده‌اند. پس از اجرای این طرح به دنبال اجرای کد رهگیری هستیم در شناسه کالا برای هر مدل یک شناسه صادر می‌شد اما در کد رهگیری برای هر کالا از هر مدل، یک کد رهگیری یکتا صادر می‌شود. در این مدت نزدیک به یک میلیون چهارصد هزار کد رهگیری صادر شده؛ مزیت مهم کد رهگیری شناسایی دقیق تعداد کالاهای تولید شده و موجود در بازار است. در چهار ماهه اول سال ۹۹ تا امروز حدود ۸۰۰ دستگاه تلویزیون تولید و کد رهگیری آن صادر شده است. این کد رهگیری مشخصه‌ای است که در صورت استعلام، اصالت کالا را اعلام می‌کند استفاده از این کد امکان ثبت معاملات را نیز فراهم می‌کند. ثبت معاملات زمینه رهگیری کامل معاملات از تولید تا فروش به مصرف کننده نهایی را فراهم می‌کند که باعث شفافیت بیشتر آمارهای بازار لوازم خانگی خواهد شد.

سامانه گارانتی امکان مشخص شدن کالای قاچاق را فراهم می‌کند

جمشیدی به راه‌اندازی سامانه گارانتی کالا اشاره کرد و اظهار کرد: سامانه‌ گارانتی برای تضمین اطلاعات و بهبود فرآیند خرید کالا توسط مشتریان ایجاد شد. خریداران کالاهای لوازم خانگی می‌توانند با استعلام کد رهگیری از سامانه جامع گارانتی از اصالت کالا و گارانتی آن مطلع شوند در حال حاضر برخی از کالاهای قاچاق در بازار لوازم خانگی با گارانتی جعلی فروخته می‌شوند. استفاده از کد رهگیری در سامانه گارانتی، هر مشتری را به یک بازرس تبدیل می‌کند.در این صورت اگر مشتریان کالای قاچاق با گارانتی جعلی خریداری کنند، می‌توانند آن را اثبات و رهگیری کنند.

ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت صمت برای واردات قاچاق کاری نمی‌کنند

واردات لوازم خانگی قاچاق

این کارشناس صنعت لوازم خانگی نبود آمارهای دقیق از تولید، عرضه و مصرف در بازار لوازم خانگی را یکی از معضلات بازار دانست و ادامه داد: یکی از معضلات بازار لوازم خانگی نبود آمارهای مشخص از میزان تولید و عرضه در این بازار است. در شرایط فعلی تولیدکنندگان ادعا دارند که می‌توانند بازار لوازم خانگی را تامین کنند و واردکنندگان هم مدعی هستند که تولیدکنندگان توانایی تامین بازار داخلی را ندارند. به همین خاطر راه‌اندازی سامانه‌های گارانتی و ثبت معاملات می‌تواند به شفافیت میزان توانایی تولید و نیاز بازار کمک کند. پس از آن می‌توان برای امکان‌پذیر بودن واردات تصمیم‌گیری کرد.

وی افزود: در بحث مبارزه با قاچاق در بازار لوازم خانگی ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت صمت اقدام خاصی انجام نمی‌دهند و ریسک قاچاق صفر است. ریسک صفر موجب شده تا بسیاری از افراد به این سمت بروند و انتظار داریم که ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت صمت ریسک واردات قاچاق را به صفر برسانند.

جمشیدی همچنین درباره آمار قاچاق لوازم خانگی گفت: به نظر من آمار ۲/۴ میلیارد دلار واردات لوازم خانگی قاچاق واقعی نیست، در واقع ۲ برابر مقدار اعلام شده است. کشفیات کالای لوازم خانگی قاچاق در سال ۹۸، ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد ریسک کشف قاچاق نزدیک به صفر است.

به گزارش آنا، این کارشناس لوازم خانگی به همراهی استانداران استان‌های مرزی برای واردات کالای قاچاق اشاره کرد و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دیگر بازار لوازم خانگی این است که برخی از استانداران استان‌های مرزی برای کاهش مشکلات معیشتی مردم از مبارزه با کالای قاچاق چشم‌پوشی می‌کنند که موجب افزایش واردات کالای قاچاق به برخی از شهرهای استان‌هایی مانند همدان شده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟