شستن لباس ها در ماشین لباسشویی
آموزش

طریقه شستن لباس ها در ماشین لباسشویی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شست و شوی لباس یکی از کارهای مهم روزانه هر فردی است زیرا ارتباط مستقیمی با ...

زهرا سیاحی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شست و شوی لباس یکی از کارهای مهم روزانه هر فردی است زیرا ارتباط مستقیمی با تمیزی و نظافت شخصی دارد. شستن لباس ها در ماشین لباسشویی کار دشواری نیست و فقط دارای یک سری نکات ریز بوده که با رعایت کردن آن ها بدون هیچ مشکلی می توانید لباس هایتان را بشویید. شست و شوی صحیح البسه به رنگ، مواد شوینده، ماشین های لباسشویی، جنس و نوع پارچه بستگی دارد.

ماشین لباسشویی به عنوان یکی از ضروری ترین لوازم شوینده البسه در منزل تلقی می شود که در صرفه جویی مصرف آب و زمان افراد خانواده نقش بسزایی را ایفا می کند. شستن لباس ها در ماشین لباسشویی دارای مراحلی بوده که با رعایت کردن آن ها در حفظ ظاهر، رنگ و عمر البسه موثر است.

مرحله اول: جداسازی البسه

برای شروع بهتر است لباس ها را بر اساس رنگ جدا کنید. یعنی لباس های رنگی، سفید و مشکی را از یکدیگر جدا کرده و هر دسته را به صورت جداگانه در ماشین لباسشویی بشویید. این کار از رنگ دهی لباس های تیره و رنگی به لباس های روشن و سفید جلوگیری می کند. برای بسیاری از ما این اتفاق افتاده که بدون توجه به رنگ بندی و جدا سازی البسه آن ها را با هم در ماشین لباسشویی قرار داده ایم و بعد از شست و شو لباس هایی در رنگ های متنوع دریافت کرده ایم. پس برای جلوگیری از این مشکلات قبل از اینکه آن ها را در لباسشویی قرار دهیم به رنگ بندی و جنس پارچه ها توجه کنیم.

جداسازی البسه

سپس البسه هایتان را با توجه جنسی که دارند دسته بندی کنید. مثلا لباس هایی که از جنس پنبه و پشم هستند و مواد سنگینی دارند را یک دسته و لباس هایی که از جنس پلی استر و ابریشم هستند و مواد سبک تری دارند را در یک دسته دیگر تقسیم بندی کنید.

گفتنی است، هنگام شست و شوی انواع البسه به برچسب آن ها توجه شود. زیرا با چک کردن برچسب لباس می توان فهمید که این بافت پارچه با توجه به ویژگی هایی که دارد چه واکنشی به حلال های گرم و آب نشان می دهد.

مرحله دوم: انتخاب دمای مناسب برای آب لباسشویی

دمای آب لباسشویی

این مرحله بسیار ساده است و همانطور که در مرحله قبل گفته شد باید به برچسب درج شده بر روی لباس ها توجه کنید. بر روی برچسب لباس ها دمای مناسب آب برای چرخه شست و شو و آبکشی ذکر شده است و کاربران با مراجعه کردن به این برچسب می توانند به راحتی از انواع لباس ها در جنس های مختلف حفاظت کنند.

در همین رابطه بخوانید:

نکاتی برای مراقبت بهتر از ماشین لباسشویی

مرحله سوم: انتخاب مواد شوینده مناسب

برای شستن لباس ها در ماشین لباسشویی می توانید از انواع مواد شوینده مانند پودر لباسشویی، مایع لباسشویی، کپسول ژل شست و شوی لباس و قرص های لباسشویی استفاده کنید. استفاده از مواد شوینده دارای معایب و مزایایی برای لباس ها و ماشین لباسشویی است که باید به آن ها توجه داشته باشیم تا کمترین آسیب را به لباسشویی و البسه وارد کنیم. لباس های رنگی را با پودرهای سفید نشویید زیرا این کار باعث آسیب رسیدن به بافت و رنگ پارچه می شود. حتما برای شستشوی لباس های رنگی، پودرهایی را انتخاب کنید که مخصوص لباس های رنگی هستند.

برای شستن و تمیز کردن لباس های کودک خود، از پودر شوینده لباس بچه استفاده کنید. پودرهای شوینده لباس کودک، حاوی مقداری خرده صابون هستند و عطر کمتری دارند. در ساخت پودرهای مخصوص لباس بچه، از مواد شیمیایی کمتری استفاده می شود تا حساسیت و مشکلی برای بچه ها به وجود نیاید.

مایع لباسشویی، در مدل های متنوع مثل سفید شوی، رنگین شوی و مشکین شوی در بازار وجود دارد. مایع لباسشویی، عطر و بوی بسیار خوبی دارد و برای شستن لباس هایی که زیاد کثیف نیستند، بهترین گزینه محسوب می شود.

جالب است بدانید:

راهنمای تنظیمات لباسشویی به منظور شستشوی صحیح لباس

کپسول ژل شست و شو، به راحتی در آب حل می شود. این شوینده، لکه بر قوی بوده و کار با آن بسیار آسان است. بعد از شستن لباس ها با کپسول ژل های شستشوی لباس، لباس های شما تمیز و براق می شود و هیچ آسیبی به بافت لباس های شما وارد نخواهد شد.

یکی از شوینده ‌های بسیار عالی مخصوص ماشین لباسشویی، قرص های لباسشویی هستند. این قرص ها قدرت پاک کنندگی بالایی دارند و باعث ایجاد حساسیت یا آلرژی هم نمی شوند. قرص های لباسشویی برای لباس‌ های سفید بسیار مناسب هستند و به خوبی آن ها را تمیز می کنند.

مرحله چهارم: اندازه بار مناسب

لباس ها

هیچ گاه ماشین لباسشویی تان را پر از لباس نکنید زیرا با این کار نه تنها در تمیز شدن لباس ها کمکی نمی کنید بلکه باعث می شوید آب و مواد شوینده به لباس های دیگر نفوذ پیدا نکند و پس از چرخه شست و شو لباس هایی کثیف، چرکی و بد بو تحویل بگیرید. بنابراین همیشه سعی کنید با توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی، لباس داخل آن قرار دهید. از پر کردن ماشین لباسشویی بیش از 3 / 4 کامل خودداری کنید. این کار به لباس ها اجازه می دهد تا در طول چرخه شستشو به سرعت حرکت کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین لباسشویی ایرانی از نگاه کاربران+قیمت و مشخصات

مرحله پنجم: انتخاب دمای خشک کن

دمای خشک کن توسط نوع بافت لباس مشخص می شود پنبه باید معمولا بر روی حرارت بالا تنظیم شود، لباس هایی از جنس پلی استر باید با حرارت متوسط و لباس های ظریف باید با حرارت کم خشک شوند. همانند دمای خشک کردن، زمان خشک کردن نیز با نوع بافت مشخص می شود. اغلب خشک کن ها از چندین تنظیمات در نوع بافت بهره می برند. برخی خشک کن ها شامل یک چرخه خشک سازی زمان دار هستند و امکان خشک کردن لباس ها را فراهم می کند.

خشک کن

بعد از اینکه هر دو درجه حرارت خشک کن و زمان خشک کردن را انتخاب کردید در ماشین لباسشویی را ببندید و ماشین را روشن کنید. نکته قابل توجه هنگام خشک کردن لباس ها این است که آن ها را بدون نظارت رها نکنید. اگر یک خشک کن به درستی نگهداری نشود یا به طور نامناسب استفاده شود احتمال خطر آتش سوزی آن وجود دارد.

مرحله ششم: آویزان کردن البسه

 

پس از عمل خشک شدن لباس ها باید آن ها را از ماشین لباسشویی خارج کرده و در محلی مناسب بر روی رخت آویز پهن کنید. برای جلوگیری از چروک شدن لباس ها باید بلافاصله بعد از خشک شدن آن ها را اتو کرد. سپس باید تا شده یا توسط چوب کار از کمد آویزوان شوند. انجام دادن این مراحل از چروک شدن لباس هایتان جلوگیری می کند و هر زمان که بخواهید جایی بروید می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

لباس هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست!

بعضی از لباس ها به گونه ای هستند که ممکن است در عمل شست و شوی لباسشویی آسیب ببینند در ادامه لباس هایی که نباید با ماشین لباسشویی شسته شوند را نام برده ایم که می تواند در حفظ و شستن لباس ها در ماشین لباسشویی کمک کنند.

ماشین لباسشویی

  • شستن مایو یا لباس شنا
  • شستن کت و شلوار کفش و لباس چرم
  • شستن لباس بافت، کشمیر، پشمی، و مخمل
  • شستن بالشت فوم
  • شستن خز و پر
بیشتر بخوانید:

اصطلاحات ماشین لباسشویی و برنامه های شستشو

لباس هایی که باید با دست شست!

لباس هایی هستند که با توجه به جنس پارچه آن ها نمی توان در ماشین لباسشویی قرار داد و برای شستن آن ها باید با دست اقدام کنیم. اگر لباسی با جنس ابریشم دارید و می ‌خواهید با دست بشوید بهتر است لباس‌ تان را در داخل یک ظرف آب قرار دهید سپس کمی پودر لباسشویی مخصوص شست و شوی دستی در آب بریزید و بعد لباس ‌تان را داخل ظرف بگذارید. نکته ی مهم و قابل توجهی در رابطه با لباس‌ های ابریشم وجود دارد. برای خشک شدن لباس ابریشم، هرگز لباس‌ تان را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید و در فضای معمولی خانه آویزان کنید تا خشک شود.

شست و شوی لباس‌ های نخی همانند شست و شوی لباس ‌های کتان بوده و فقط در تنها موضوعی که تفاوت دارند این است که لباس های نخی را می ‌توان در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید در صورتی که با لباس های کتان نمی توانید چنین کاری را انجام دهید.

استفاده از کیسه های کوچک برای شست و شوی جوراب ها

بسیاری از ما با این مشکل که جوراب هایمان در ماشین لباس شویی ناپدید می شود، مواجه شده ایم. برای حل این مشکل بهتر است از یک سری کیسه های کوچک مخصوص لباس های کوچک استفاده شود و به این ترتیب مشکل گم شدن لباس های کوچک مانند جوراب به راحتی حل می شود.

شست و شوی کلاه ها در ماشین ظرفشویی

بسیاری از افراد هنگام شست و شوی کلاه هایشان نمی دانند آیا آن ها را در ماشین لباسشویی بشویند یا در دست. اگر نگران آن هستید که کلاه شما شکل و قالب خود را حین شست و شو در ماشین لباسشویی از دست بدهد، می توانید آن را در ماشین ظرفشویی بشویید. کلاه را در قفسه بالای ظرفشویی قرار دهید و ماشین ظرفشویی را در حالت شستشوی کامل روشن کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟