اخبار لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی اصفهان آشفته است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اوضاع بازار لوازم خانگی اصفهان به نحو غیر قابل تصوری آشفته است و قیمت‌ها بدون هیچ ...

زهرا سیاحی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اوضاع بازار لوازم خانگی اصفهان به نحو غیر قابل تصوری آشفته است و قیمتها بدون هیچ نظارتی گاه به شکل روزانه و هفتگی در حال افزایش است.

با گذشت از خیابان های پر از هیاهو و شلوغ شهر در ایام قرمز کرونایی و بازار لوازم خانگی اصفهان به مغازه ای که پیش از آن هماهنگ کرده بودم رسیدم؛ برای مصاحبه ای که پیش از این هماهنگ کرده بودم حدود ۵۰ دقیقه معطل شدم؛ مغازه پر از افرادی بود که با رعایت یا بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای خرید آمده بودند. گاهی به زیر لب حرف های را مزه مزه می کردند و گاهی برخی از آنها نجواکنان مطالبی را به همدیگر انتقال می دادند ولی تصمیم نهایی بیش از ۹۰ درصد آنها خرید بود؛ از میان این همه مشتریِ گرانی؛ با زن و شوهری به گفت و گو نشستیم.

جست و جوی مغازه به مغازه؛ افزایش قیمتهای روزانه

پارسا امامی که اصالتا اهل یکی از شهرهای شمال کشور بود با بیان اینکه بعد از برگزاری مراسم در شهر خود برای یافتن کار متناسب به اصفهان مهاجرت کرده است، اظهار داشت: برای خرید چند قلم از ملزومات خانه به دنبال خرید بودم و به این منظور حدود یک هفته است مغازه ها را یکی پس از دیگری جستجو می کنم.

وی با بیان اینکه در همین یک هفته هم حدود ۲۰ درصد کالاهای مورد نیاز او  گران شده است، ابراز داشت: ثباتی در بازار لوازم خانگی اصفهان وجود ندارد و آنچه که من در این مدت به دنبال او بودم جنس و کالایی مطمئن بود که بالاخره امروز پیدا کرده و از ترس گران شدن تا ساعاتی دیگر یا در روزهای آینده سریع کالای مورد نیاز خود را خریداری کردم.

تاثیر فضای مجازی در گرانی لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی اصفهان

این شهروند اصفهانی با اشاره به اینکه بخشی از این گرانی در بازار ناشی از قیمت گذاری در فضای مجازی است، تصریح کرد: متاسفانه صفحات و وب سایتهایی در فضای مجازی وجود دارند که به نوعی با ارائه قیمتهای غیرکارشناسی بر آتش زیر خاکستر بازار لوازم خانگی دامن می زنند و در این زمینه باید نظارت بیشتری شود.

بعد از گفت و گو با این هموطن به سراغ فروشنده می رویم. این فروشنده لوازم خانگی با اشاره به اینکه قیمت لوازم خانگی در عرض شش ماه گذشته به طور میانگین حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: متاسفانه با گران شدن قیمت لوازم مردم هم در خرید حریص تر شده و برخی از افراد صرفا به دلیل اینکه یک کالایی را مدتی بعد با سود بیشتر بفروشند اقدام به خرید می کنند.

وی با بیان اینکه کولر گازی، یخچال و تلویزیون از جمله وسایلی است که به این منظور بیش از دیگر وسایل خریداری می شود، ابراز داشت: با توجه به افزایش قیمت دلار و طلا و عدم توانایی برخی از مردم برای ورود به این بازار برای رسیدن به سود، این افراد رو به سوی بازار لوازم خانگی آورده اند که نسبت به ارز و سکه و مسکن سرمایه کمتری را طلب می کند.

عدم نظارت دولت در بازار لوازم خانگی و زوجهای سرگردان در موج گرانی

بازار لوازم خانگی اصفهان

این فروشنده لوازم خانگی در ادامه تصریح کرد: عدم نظارت دولت در بازار لوازم خانگی باعث شده است که مصرف کنندگان واقعی همانند زوج های جوان یا خانواده هایی که اقدام به تهیه جهیزیه می کنند بیشترین صدمه و آسیب را از این بازار آشوب زده به دست آورند.

وی با اشاره به اینکه این آشفتگی باعث شده است لوازم تقلبی و بی کیفیت در بازار به وفور یافت شود، اظهار کرد: جنس اصلی و با کیفیتی که من دو ماه پیش فروختم حال نمی توانم جایگزین آن را خریداری کنم و اگر بخواهم جنس با کیفیت پایین تری جای آن بگذارم مجبورم جنس تقلبی را بفروشم که این هم به دلیل محدودیت های شرعی برای من امکانپذیر نیست.

سامانه ۱۲۴ به مقصد نرسید

صاحب این واحد صنفی فروش لوازم خانگی عدم جدیت دولت و دستگاه های نظارتی را یکی دیگر از عوامل ایجاد این بازار آشفته دانست و یادآور شد: سامانه ۱۲۴ هم با همه مانورهای تبلیغاتی که روی آن داده شد به دلیل مشکلات خاصی که داشت نتوانست مثمرثمر باشد و به عبارتی به دلیل اینکه خیلی این سامانه کارشناسی نشده بود در حد یک سامانه اینترنتی باقی ماند.

در ماه های گذشته قیمت متوسط تهیه لوازم جهیزیه برای یک خانواده بین ۷۰ تا ۸۰ درصد به طور میانگین افزایش قیمت داشته است که بسیاری از خانواده ها به دلیل شرایط بد اقتصادی و افزایش قیمتها در دیگر خرج های زندگی به سختی قادر به تامین وسائل مورد نیاز جهیزیه هستند.

خدمات عجیب و غریب پس از فروش کالا و ضرر مطلق برای خریداران

بازار لوازم خانگی اصفهان

از سویی هم برخی از شرکت های خدمات پس از فروش به جای تعویض کالا پیشنهاد خرید همان کالا را می کنند بدین شکل که در مورد یخچالی بعد از شش ماه دچار مشکل اساسی شود شرکت به جای تعویض آن را با همان قیمت شش ماه پیش می خرد  که این موضوع یعنی یک ضرر مطلق برای خریدار است.

یک کارشناس بازار لوازم خانگی هم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین علل افزایش قیمت در این بازار عدم واردات از کشورهای دیگر است، اظهار داشت: افزایش قیمت دلار و کمبود عرضه در بازار نیز موجب شده است که قیمت لوازم خانگی افزایش یافته و شاهد یک آشفتگی در بازار این وسائل باشیم.

جولان کالاهای تقلبی خارجی بی کیفیت در بازار

احسان کیانی با بیان اینکه کالاهای تقلبی خارجی بی کیفیت درجه سه و چهار هم اکنون در بازار لوازم خانگی جولان می دهند، ابراز داشت: بخشی از این وسائل با پاک کردن مارک بی کیفیت و جایگزینی آن با یک مارک معروف خارجی وارد بازار می شود که باعث ضرر و زیان مالی به خریداران می شود.

کیانی با بیان اینکه خریداران باید هر کالایی‌ را که قصد خرید آن دارند از سایت مرکزی شرکت سازنده استعلام کنند، تصریح کرد: مشخصات کالاها و وسایل خانگی حتی با تمام جزئیات در سایت آنها وجود دارد و به راحتی خریداران می توانند با مراجعه به آن لوازمی را که می خواهند خرید کنند را استعلام کنند.

وی با بیان اینکه برخی از لوازم خانگی در گمرک وجود دارد و هنوز ترخیص نشده است، بیان داشت: البته این حجم از لوازم خانگی نیاز این بازار بزرگ را برآورده نمی کند و فقط برای ۴ درصد از حجم تقاضای بازار کافی است.

این کارشناس بازار لوازم خانگی تحریم را نیز یکی دیگر از علل گرانی و عدم واردات لوازم خانگی دانست و افزود: البته بسیاری از تولیدکنندگان با استفاده از فرصت تحریم توانسته‌اند با ارتقای کیفی محصولات خود آنها را با کیفیتی مطلوب و خوب روانه بازار کنند.

افزایش قیمت دلار و  آشفتگی در بازار لوازم خانگی

وی با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی چه داخلی و چه خارجی به قیمت دلار وابسته است، یادآور شد: افزایش قیمت دلار و کاهش عرضه باعث شد که در این چند مدت اخیر با یک نوع آشفتگی در بازار لوازم خانگی مواجه باشیم.

کیانی با اشاره به اینکه کیفیت برخی از محصولات داخلی حتی از برخی نمونه های خارجی بهتر و مطلوب تر است، گفت: کالاهای ایرانی عرضه شده در بازار در حال حاضر به خصوص یخچال، فر و اجاق گاز و هود دارای کیفیت خوب برای خرید مشتریان است.

به یقین لوازم خانگی یک نیاز ضروری برای خانواده های ایرانی است. اکثر مشتریان این بازار نیز خانواده هایی هستند که برای فرزندان خود اقدام به تهیه جهیزیه می کنند و هر گونه عدم نظارت و آشفتگی در این بازار ممکن است برای خانواده های ایرانی به خصوص قشر متوسط تبعات فراوانی داشته باشد.

به گزارش بازار، بر این مبنا انتظار می رود که دولت و قوه قضاییه با استفاده از ظرفیت نظارتی خود ورودی جدی به این بازار داشته باشند و با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی این بازار آشفته را سر و سامان دهند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟