روشن نشدن لامپ یخچال فریزر
آموزش

چرا لامپ یخچال فریزر روشن نمی شود؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آیا تا کنون پیش آمده درب یخچال فریزرتان را باز کنید و با خاموشی لامپ آن ...

زهرا سیاحی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آیا تا کنون پیش آمده درب یخچال فریزرتان را باز کنید و با خاموشی لامپ آن مواجه شوید؟ ممکن است برای بسیاری از افراد این اتفاق بی افتد و زمانی که درب یخچال فریزر را باز می کنند تا موادغذایی یا خوراکی دلخواه خود را بردارند با خاموشی لامپ یخچال فریزر روبرو می شوند. برای این مشکل راه حل هایی وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن ها می پردازیم.

لامپ یخچال فریزر

برای اطمینان از این موضوع می توانید توصیه های زیر را دنبال کنید و امیدوار باشید که یخچال فریزرتان روشن است. لامپ درون یخچال به ظاهر قطعه چندان کاربردی به نظر نمی‌ رسد ولی زمانی که می بینید خاموش شده به این نتیجه می رسید که چندان هم قطعه بی کاربردی نیست. خوشبختانه تعویض لامپ یخچال کار چندان پیچیده ای نیست و اگر مشکل روشن نشدن لامپ یخچال فریزر را دارید تا ضمن بررسی دلایل رخ دادن، نحوه تعویض لامپ یخچال را نیز بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال

علت اول:

اولین علت خاموشی لامپ یخچال مربوط به مشکلی در مجموعه سیستم روشنایی است. سیستم روشنایی یخچال می ‌تواند دارای عیب هایی باشد. برخی سازندگان و تولید کنندگان یخچال فریزرها، اجزای سیستم روشنایی را به صورت جداگانه نمی‌ فروشند، و افراد مجبور می شوند کل سیستم روشنایی را یک جا تهیه کنند.

برای بررسی لامپ لازم است که لامپ را از یخچال درآورید، در ادامه مراحلی وجود دارد که به شما کمک می ‌کند تا عیب لامپ را پیدا کنید که آیا خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

اول جای لامپ را پیدا کنید، لامپ هر برند و مدل یخچال جای به خصوص خود را دارد، برای این کار و اطمینان از درصد درستی کارتان بهتر است اول به دفترچه‌ ی راهنمای استفاده یخچال فریزر خود مراجعه کنید.

بعد از پیدا کردن محل لامپ باید حباب یا محفظه ‌ی محافظ آن را در آورید، که معمولاً توسط پیچی محکم شده است و شما باید اول پیچ را باز کنید.

وقتی پخش‌ کننده را درآوردید، لامپ را بپیچانید تا باز شود. اگر لامپ سوخته باشد قسمتی از آن سیاه یا رنگی می ‌شود. اما اگر سیاه یا رنگی نشده بود آن را با تکان دهید و در صورت مشاهده لرزیدن فیلامان یا شنیدن صدایی از لامپ می توانید مطمئن شوید که لامپ سوخته است و به فکر تعویض آن باشید.

برای تهیه لامپ باید لامپ سوخته شده را به فروشگاه لوازم یدکی یخچال ببرید و نمونه مشابه به آن را خریداری کنید تا در صورت نصب لامپ به مشکل نخورید.

جالب است بدانید:

علت برفک زدن یخچال چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

علت دوم:

از دیگر دلایل روشن‌ نشدن لامپ یخچال می ‌تواند کلید روشنایی باشد. برای مطمئن شدن خرابی کلید روشنایی، از یک مولتی‌ متر برای تست وصل‌ بودن جریان برق می توانید استفاده کنید. اگر جریان برق کلید روشنایی وصل نبود، برای تعویض آن باید دست به کار شوید.

علت سوم:                         

در برخی موارد شما پس از بررسی لامپ و دیگر اجزای مجموعه سیستم روشنایی یخچال خود متوجه می شوید که هیچ مشکلی ندارند. در این حالت ممکن است خود لامپ سالم باشد ولی سرپیچ آن به مشکل بر خورده باشد، ممکن است سرپیچ دچار سوختگی و یا زنگ ‌زدگی شده باشد که این موضوع می تواند موجب قطع جریان برق ورودی به لامپ ‌شود، برای بررسی وصل بودن جریان برق می‌توانید از یک مولتی متر استفاده کنید.

سرپیچ

برای تمیز کردن سوکت یا سرپیچ لامپ حتماً یخچال را از برق بکشید و سپس دست به تمیز کردن آن بزنید. در صورتی که هم چنان لامپ یخچالتان روشن نمی‌ شود نیاز است سرپیچ را تعویض کنید زیرا سرپیچ نمی تواند جریان برق را از خود عبور دهد و باعث خاموشی لامپ شده است.

علت چهارم:

ابتدا، اطمینان پیدا کنید که بورد سیستم روشنایی یخچال ولتاژ کافی برق را دریافت می‌ کند. اگر بورد سیستم روشنایی ولتاژ کافی را دریافت می کرد اما هم چنان لامپ روشنایی کار نمی کرد، به فکر تعویض بورد سیستم روشنایی یخچالتان باشید.

جالب است بدانید:

یخچال ساید بخریم یا دوقلو ؟

علت پنجم:

اغلب میکروسوییچ یخچال ‌ها از جنس پلاستیک هستند و داخل آن فنری قرار دارد و زمانی که فشرده می ‌شود جریان برق ورودی به لامپ یخچال را قطع می ‌کند و هنگامی که درب یخچال باز می‌ شود این فنر نیز باز شده و لامپ روشن می‌ شود. این قطعه کوچک در قسمت بالایی یخچال قرار دارد اما با توجه به مدل یخچال فریزرتان ممکن است محل قرار گیری آن ها متفاوت باشد.

خرابی میکروسوییچ می‌ تواند هم باعث روشن نشدن لامپ یخچال و هم یکسره روشن ماندن آن شود. اگر به سالم بودن میکروسوییچ مشکوک هستید می توانید از یک مولتی متر کمک بگیرید و از وصل بودن جریان برق سیم‌ های متصل به میکروسوییچ اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده خرابی میکروسوییچ یخچال با توجه به مدل و برند یخچالتان باید به فکر تعویض آن باشید.

علت چشمک زدن لامپ داخل یخچال

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از ما را آزار می دهد چشمک زدن لامپ یخچال است. در یخچال فریزرهای قدیمی، چراغ‌ هایی وجود دارد که به رنگ های مختلف قرمز، سبز و زرد بوده که البته ممکن است آن‌ها را در مدل های امروزی یخچال فریزرها پیدا نکنید.

امروزه نمایشگرها جایگزین این چراغ های رنگی در مدل های جدید یخچال فریزرها هستند. همان‌ طور که از ظاهر این چراغ ها مشخص است، رنگ سبز معنی شرایط ایده آل را می دهد. چراغ سبز دما به این معنی است که دمای یخچال فریزر شما در شرایط مناسب و مطلوب تنظیم ‌شده است. چراغ زرد نشان ‌دهنده تغییر اندک از دمای ایده آل است، گاهی وقتی یخچال فریزر را تازه روشن می کنید، این چراغ نیز روشن می شود، زیرا هنوز به دمای تنظیم‌ شده خود نرسیده اما چراغ قرمز همیشه خطرناک است. چراغ ‌قرمز نشان دهنده تنظیم نبودن دمای یخچال فریزر شما بوده و به دلایلی نمی تواند به شرایط مطلوب خود برسد.

بیشتر بخوانید:

بهترین یخچال فریزر ایرانی در بازار لوازم خانگی

علت روشن نشدن یخچال

از جمله دلایلی که باعث روشن نشدن یخچال می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد که تاثیر بسزایی در این مشکل دارد.

خرابی برد الکترونیکی یخچال

خرابی ترموستات یخچال

مشکل در جریان برق

خرابی کلی یخچال

خرابی موتور یا کمپرسور یخچال

تعویض لامپ یخچال

مراحل تعویض لامپ یخچال به شرح زیر است که اگر به درستی و مرحله به مرحله انجام دهید، بدون هیچ مشکلی می توانید لامپ یخچالتان را تعویض کند.

ابتدا یخچال را از برق بکشید.

هرگز با یخچال متصل به برق دست به تعمیر ان نزنید.

محل لامپ یخچال را پیدا کنید.

محفظه محافظ و نگهدارنده لامپ یخچال را باز کنید.

در بعضی از یخچال ها، لامپ یخچال درون محفظه های حبابی شکل قرار گرفته است.

معمولا این محفظه ها به صورت پیچی باز می شوند و با کمی چرخاندن می توانید آنها را از روی لامپ بردارید.

در این مرحله مانند بسیاری از لامپ ها، نوبت به باز کردن لامپ قدیمی می رسد که سوخته است.

با احتیاط لامپ را در خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده و آن را باز کنید.

لامپ خریداری شده که متناسب با مدل یخچال است را جایگزین لامپ قبلی کرده و دوباره محفظه آن را ببندید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟