دسته بندی لباس ها برای شستشو با ماشین لباسشویی
آموزش

چگونگی دسته بندی لباس ها برای شستشو با ماشین لباسشویی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی لباس ها عمر کمی دارند؟ یا چرا ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی لباس ها عمر کمی دارند؟ یا چرا بعد از مدتی دچار تغییر رنگ می شوند؟ این مشکلات به دلیل رعایت نکردن روش صحیح شستن لباس ها و عدم دسته بندی لباس ها برای شستشو در ماشین لباسشویی است. در گذشته به دلیل عدم آموزش شستن لباس ها در ماشین لباسشویی و عدم توجه به روش صحیح شستن لباس، آنها را تنها بر اساس رنگ دسته بندی می کردند. اما این روش بر اساس اطلاعات درست انجام نمی شد و برای نگهداری از لباس کافی نبود. برخی از افراد بعد از چند اشتباه در دسته بندی لباس ها برای شستشو تجربه هایی کسب کردند که در ادامه به برخی از آن ها پرداخته شده است.

دسته بندی لباس ها برای شستشو

دسته بندی بر اساس رنگ لباس

یکی از مشکلات رایج بعد از شستن لباس ها، تغییر رنگ لباس های روشن است که اغلب افراد بعد از این اتفاق به این فکر می کنند که چگونه رنگ لباس را برگردانیم. به همین منظور هدف از دسته بندی لباس ها برای شستشو بر اساس رنگ پارچه، جلوگیری از رنگ دهی پارچه های تیره تر به روشن است. تنها راه برای جلوگیری از این مشکل جدا سازی طبق رنگ های تیره، روشن، مشکی و سفید است. برای شستشوی لباس های سفید می توانید از مواد سفیدکننده استفاده کنید، همچنین شستشوی پارچه های تیره و مشکی را باید با مواد شوینده مخصوص لباس های تیره انجام داد.

دسته بندی لباس ها برای شستشو

علاوه بر این، بعد از دسته بندی لباس ها برای شستشو بر اساس رنگ باید به دما آب نیز توجه داشت. اکثر مردم تصور می کنند برای پاکیزگی لباس ها، شستشو با آب گرم تاثیر گذارتر است، این تصور اشتباه نیست اما در بعضی مواقع باعث آسیب به لباس ها می شود. ماشین لباسشویی برای شستشوی بهتر از آب گرم استفاده نمی کند زیرا لباس ها با آب سرد به همان اندازه تمیز می شود بدون آنکه بافت و رنگ لباس آسیب ببیند. طبق نظر کارشناسان، شستشو لباس های روشن با آب گرم بهتر است اما آب گرم برای شستشو لباس های تیره به هیچ وجه توصیه نمی شود.

دسته بندی لباس ها برای شستشو

اگر تعداد لباس های تیره و مشکی بعد از دسته بندی لباس ها برای شستشو زیاد بود، بهترین کار جدا سازی لباس های مشکی از باقی لباس های تیره است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای علائم شستشوی لباس را جدی بگیرید

دسته بندی بر اساس جنس پارچه لباس

شاید تصور کنید دسته بندی لباس برای شستشو بر اساس نوع پارچه نیاز به اطلاعات دقیق و تخصص در این زمینه دارد اما می توانید با دانستن چند نکته به راحتی این کار را انجام دهید.

دسته بندی لباس ها برای شستشو

پیراهن های ظریف، لباس های زبر و سخت، پارچه ها محکم، لباس های ورزشی، پارچه جین، لباس های ابریشمی و… جزو پوشاک و پارچه هایی هستند که برای شستشو باید از هم جدا شوند زیرا به تار و پود یکدیگر آسیب می رسانند.

حوله ها را از باقی لباس ها جدا کرده و به تنهایی بشویید، زیرا حوله به بافت لباس های ظریف آسیب می رساند و باعث کاهش عمر لباس می شود. اما خود پارچه حوله در کنار هم جنس خود صدمه نمی بیند و برای مدت طولانی بافت خود را حفظ می کند.

دسته بندی لباس ها برای شستشو

لباس های ورزشی و پارچه الیاف های مصنوعی را به آسانی می توان با آب سرد تمیز کرد. تشخیص این نوع از پارچه ها جهت دسته بندی لباس ها برای شستشو کار دشواری نیست و البته بعضی از لباس های ورزشی باید با دستور العمل های خاصی شسته شوند که روی لیبل لباس توضیحات لازم داده شده است.

لباس هایی همانند سویشرت و شلوارهایی که زیپ یا دکمه های محکم و سخت دارند می توانند باعث خراب شدن لباس های دیگر شود پس بهتر است به طور جداگانه شسته شوند.

بیشتر بدانید:

اصطلاحات ماشین لباسشویی و برنامه های شستشو

شستن ملحفه ها و پارچه های نرم و لطیف باید به تنهایی انجام شود یعنی به همراه پارچه های سخت و زبر همانند جین شسته نشود زیرا ملحفه بافت نازک و آسیب پذیر دارد.

نحوه شستشو انواع پارچه ها

در ادامه قصد داریم با روش صحیح  شستن لباس و انواع پارچه ها بیشتر آشنا شوید. با این کار می توانید از لباس ها بیشتر محافظت کنید زیرا شستشو هر پارچه به روش خاص خود، کاهش خسارت به پارچه را به همراه دارد.

شستشو پارچه ریون

شستشو پارچه ریون

شستن لباس هایی با پارچه ریون نیاز به دقت و ظرافت دارد. ریون پارچه ای است که با الیاف مصنوعی ساخته می شود یعنی یکی از پارچه های مصنوعی محسوب می شود. قبل از شستن این پارچه پیشنهاد می شود لیبل روی لباس را مطالعه نمایید تا اطلاعات دقیق تر و بیشتر از پارچه و روش شستن آن داشته باشید. باید توجه داشت که لباس و پیراهن های ریون با آب سرد و مواد شوینده ملایم شسته شود زیرا آب گرم و مواد شویند قوی به پارچه ریون صدمه می رساند.

شستشو پارچه جین

شستشو پارچه جین

لباس های جین جزو پرکاربرد ترین لباس ها به شمار می آید و در هر کمدی موجود است. پس باید از این لباس ها به خوبی مراقبت شود تا در هر بار استفاده، جلوه خود را حفظ کند. جهت نگهداری از این پارچه باید چند نکته ساده را در نظر داشته باشید. اول از همه باید آب را روی دمایی ملایم تنظیم کرد و سپس لباس جین خود را پشت و رو کنید، این کار باعث می شود رنگ جین ثابت باقی بماند.

شستشو پارچه ابریشم

شستشو پارچه ابریشم

پارچه ابریشم یکی از حساس ترین پارچه ها است به قدری که برخی از افرد ریسک شستن آن را  در خانه نمی پذیرند و شستشوی آن را به خشکشویی ها می سپارند. معمولا برای شستشوی پارچه ابریشمی از مواد شوینده ای با ترکیبات مخصوص استفاده می شود زیرا این ترکیبات نه تنها به تار و پود ابریشم آسیب نمی زند بلکه آنها را محکم تر کرده و محافظ آن است.

شستشو لباس پشمی

شستشو لباس پشمی

 شستن لباس های پشمی کمی با بقیه متفاوت است، زیرا با یک اشتباه کوچک ممکن است بعد از شستشو، لباس ها کوچک تر شوند و دیگر قابل پوشیدن نباشند. از این رو، پیشنهاد می کنیم آنها را با دست شستشو دهید یا اگر ماشین لباسشویی تان دارای حالت شستشوی لباس ها پشمی است، می توانید از این قابلیت با خیال راحت استفاده کنید.

شستشو لباس پشمی

برای شستن لباس های پشمی به هیچ وجه از آب داغ استفاده نکنید، تنها شستشو با آب سرد باعث می شود که بافت این لباس سالم باقی بماند. اگر لباس های بافت را با دست می شویید مراقب باشید تا نخ کش نشود. لازم به ذکر است که این دسته از لباس را نباید اتو کرد و در معرض دما بالا قرار داد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟