اخبار لوازم خانگی

سرشاخه‌های لوازم خانگی در گرانی محصولات چه قدر نقش دارند؟

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سرشاخه‌های لوازم خانگی محصولات را به بازار نمی‌رسانند. این اتفاقی است که باعث شده ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سرشاخه‌های لوازم خانگی محصولات را به بازار نمی‌رسانند. این اتفاقی است که باعث شده تولیدکنندگان و بازار لوازم خانگی روز به روز شاهد گرانی باشند.

آن گونه که مطلع شدیم، تولیدکنندگان لوازم خانگی، محصولات خود را به صورت مستقیم به شرکت‌های بزرگ پخش می‌دهند و شرکت‌های پخش کالاها را به سرشاخه‌های لوازم خانگی می‌رسانند که وظیفه آنها کالا رسانی به مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوازم خانگی است اما این گروه حاضر نیست مانند گذشته کار کند لذا دو رویه را سرشاخه‌ها دنبال می‌کنند. رویه اول عرضه قطره چکانی لوازم خانگی به مغازه‌ها و دوم احتکار لوازم خانگی است.

سرشاخه‌های لوازم خانگی محصولات را احتکار می‌کنند تا با افزایش نرخ ارز قیمت‌ها را بالا ببرند. آنها به شرکت‌های پخش می‌گویند اگر ما جنس را همان زمان که تحویل می‌گیریم وارد بازار کنیم قیمت‌ها افت می‌کند و از سویی با رشد نرخ ارز متضرر می‌شویم. این افراد که در بازار قدرت زیادی دارند به راحتی آرامش را از بازار می‌گیرند. از سویی شنیده شده است که برخی از این سرشاخه‌ها به صورت مستقیم از تولیدکننده لوازم خانگی می‌گیرند تا با عرضه قطره چکانی و تعیین قیمت بالاتر از آن چیزی که سازمان حمایت اعلام کرده است، سود ببرند. البته گفته می‌شود این گروه همان فیک‌ها هستند که توانستند مشابه لوازم خانگی داخلی و حتی خارجی را با کیفیت بسیار پایین تولید کنند.

زور تولید به سرشاخه‌ها نمی‌رسد

 سرشاخه‌های لوازم خانگی

رفتار سودجویانه سرشاخه‌های لوازم خانگی باعث شده است که روزانه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با مشکلات عمیق‌تری روبه‌رو شوند و این در شرایطی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی واقعی از سرشاخه‌ها خواستند که رفتارهای سودجویانه خود را متوقف کنند اما گویا زور تولیدکنندگان به سرشاخه‌های لوازم خانگی نمی‌رسد و البته رفتار این گروه باعث شده که مردم احساس کنند که در بازار لوازم خانگی کم شده است.

مجبوریم واردات انجام دهیم

در این میان گلایه‌هایی هم از تولید کنندگان داخلی مطرح است. سؤال این است چرا تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت‌های خود را بالا بردند؟ اگر تولید داخلی صورت می‌گیرد چرا قیمت‌ها در بازار روزانه بالا می‌رود؟ یکی از تولیدکنندگان تلویزیون توضیح داد: 70 درصد ارزش یک تلویزیون به خاطر ماژول آن است که متأسفانه در داخل تولید نمی‌شود و باید با واردات از چین آن را تأمین کرد حال زمانی که ارز نیست و تولیدکنندگان مجاز به خرید ارز آزاد نیستند، چگونه می‌توان تلویزیون با قیمت مناسب  تولید کرد؟

او ادامه داد: اکثر کشورهای تولیدکننده تلویزیون ماژول را خودشان تولید نمی کنند و همواره برای تولید سراغ واردات می‌روند حال به جهت آنکه ما تکنولوژی آن را نداریم نمی توان تولیدکننده را متهم به گرانفروشی و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود کرد.

این تولیدکننده گفت: تولید ملی به معنی آن نیست که یک کالا از صفر تا صد باید در داخل کشور ساخته شود. یک کالا به مواد اولیه نیاز دارد که تولید آن برای برخی از کشورها به جهت تکنولوژی و منابع سرزمینی غیرممکن است.

تمایلی به گرانی نداریم

 سرشاخه‌های لوازم خانگی

در این میان سلطان حسین فتاحی، یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی  درباره اینکه آیا تولیدکنندگان  به سمت افزایش قیمت محصولات خود رفته‌اند  گفت: هیچکدام از تولیدکنندگان تمایلی به گرانی و گرانفروشی ندارند چرا که با کاهش قدرت خرید مردم، هر گونه تغییر قیمتی به تولید ضربه می‌زند و بازار لوازم خانگی با رکود بیشتری مواجه می‌شود، بدین جهت اگر درخواستی برای رشد قیمت لوازم خانگی به سازمان حمایت داده می‌شود تنها با هدف حفظ تولید و اشتغال است.

او با بیان اینکه اگر تولیدکنندگان محصولات خود را ارزان‌تر بفروشند بهتر است، تصریح کرد: سود تولیدکنندگان لوازم خانگی مشخص است و اگر از سر اجبار و شرایط موجود نباشد، هیچ تولیدکننده‌ای قیمت محصولات خود را بالا نمی‌برد.

سه عامل چالش‌ساز

فتاحی گفت: سه عامل باعث شد که تولیدکنندگان لوازم خانگی به سمت اصلاح قیمت‌های خود حرکت کنند یک؛ رشد قیمت محصولات پتروشیمی، دو؛ افزایش قیمت محصولات فولادی مصرفی و سوم، قیمت ارز است، مابقی هزینه‌ها دستمزد و حقوق است که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی نداشته است و قطعاً با افزایش بهره‌وری می‌توان این هزینه‌ها را جبران کرد. یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار داشت: افزایش قیمت ارز در شرایطی است که تولیدکنندگان برای دریافت ارز مشکل دارند و نمی‌توانند نیاز ارزی خود را از طریق سامانه نیما و حتی بازار آزاد تهیه کنند؛ لذا این امر سبب شده که تولید با ظرفیت کمتری دنبال شود. به هر ترتیب باید قبول کرد که این مشکلات به خاطر تحریم‌ها است و بانک مرکزی برای تأمین ارز با چالش‌هایی مواجه شده است.

پرونده‌ها در صف بانک مرکزی

 سرشاخه‌های لوازم خانگی

فتاحی ادامه داد: تولیدکنندگان لوازم خانگی بشدت با مشکلات تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند و این امر تنها در مورد این صنعت نیست حتی مجموعه‌هایی که ما مواد اولیه از آنها خریداری می‌کنیم به خاطر محدودیت منابع ارزی و عدم امکان واردات مواد اولیه با چالش‌هایی روبه‌رو هستند؛ در این مدت زمانی که تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت ثبت نام کردند شاهد این هستند که بانک مرکزی به دلیل نداشتن ارز پرونده درخواست را نگه می‌دارد، بانک مرکزی امیدوار هست که ارزهای حاصل از صادرات به کشور بازگردد تا بتواند به تولیدکنندگان ارز تخصیص دهد.

ارزبری صنعت لوازم خانگی

این تولیدکننده داخلی در مورد میزان ارزبری لوازم خانگی گفت: آن گونه که وزارت صمت رصد کرده است و باتوجه به تکنولوژی که در تولید لوازم خانگی استفاده می‌شود، میزان ارز مورد نیاز بین 45 تا 65 درصد است، بر این اساس سهم پتروشیمی‌ها در صنعت لوازم خانگی 30  تا 35 درصد و سهم فولادی‌ها 30 درصد است و البته اگر تولیداتی چون کولر آبی و آبگرمکن انجام شود نیاز به ورق فولادی به 90 تا 95 درصد می‌رسد.

مجبور به واردات هستیم

 سرشاخه‌های لوازم خانگی

فتاحی اظهار داشت: درست است که لوازم خانگی در کشور تولید می‌شود اما مجبور هستیم برخی از قطعات را به خاطر تکنولوژی بالایی که دارند، از خارج از کشور تأمین کنیم.

درخواست دوباره اصلاح قیمت

این تولیدکننده با بیان اینکه 80 درصد هزینه لوازم خانگی مواد اولیه است و 20 درصد هزینه سربار است، خاطرنشان کرد: صنعت لوازم خانگی تابع قیمت‌هایی است که سازمان حمایت با توجه به نرخ تورم محاسبه می‌کند؛ تولیدکنندگان با وجود افزایش قیمت ارز و سایر نهاده‌های تولید که امیدواریم کنترل قیمت این کالاها در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد، در سال جاری 25 درصد قیمت‌های خود را بالا بردند و اکنون هم تولیدکنندگان درخواستی بین 25 تا 30 درصد برای افزایش قیمت لوازم خانگی به سازمان حمایت ارائه کردند. فتاحی تصریح کرد: درخواست جدید اصلاح قیمت به خاطر افزایش دوباره قیمت ارز و به در راستای رشد قیمت نهاده‌های تولید لوازم خانگی است. او از مردم خواست که هنگام خرید لوازم خانگی سایت 124 را ببینند تا  قیمتی بیش از آنکه مصوب دولت و تولیدکنندگان است، خریداری نکنند.

سایت‌ها قیمت‌ها را روزانه تغییر می‌دهند

 سرشاخه‌های لوازم خانگی

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره روند قیمتی که بازار طی می‌کند  گفت: یکی از بخش‌هایی که باعث شده قیمت لوازم خانگی دستخوش تغییرات روزانه شود، فضای مجازی است. افرادی که سایت قیمت لوازم خانگی و یا سایت خود را اجاره می‌دهند باید دقت زیادی در قیمت‌ها داشته باشند بعضاً می‌بینیم که این سایت‌ها روزانه می‌توانند قیمت‌ها را تغییر دهند. او با بیان اینکه متاسفانه شاهد این هستیم که هر روز قیمت لوازم خانگی گران می‌شود، ادامه داد: افزایش قیمت برای صنف ما و حتی تولیدکنندگان خودزنی است، ما شاهد این هستیم که قدرت خرید مردم بشدت کاهش یافته است و هر گونه افزایش قیمت باعث می‌شود رکود بازار بیش از گذشته شود لذا تمام سعی ما بر حفظ قیمت و جلوگیری از رشد قیمت‌ها است.

کاهش 50 درصدی فروش

رئیس اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توانم بگویم که میزان فروش کسبه لوازم خانگی در قیاس با سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته است و  این اتفاق بسیار بدی برای این صنف و صنعت لوازم خانگی است.

حذف مدل‌ها

پازوکی اظهار داشت: موضوع دیگری که در بازار لوازم خانگی رخ داده کاهش مدل‌های تولیدی صنعت لوازم خانگی است، تا ماه‌های گذشته یک کارخانه 10 مدل از یک کالا را تولید می‌کرد تا به تمام سلیقه‌ها پاسخ دهد ولی اکنون 5 مدل پروفروش را تولید می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های تولید را مدیریت کنند.

تولیدکنندگان مجبور به کاهش تولید شدند

به گزارش اقتصاد آنلاین، او گفت: در حال حاضر کمبود لوازم خانگی در بازار نداریم ولی با افزایش تقاضا جبران و تأمین نیاز بازار سخت خواهد شد چرا که تولیدکنندگان مجبور به کاهش تولید شده‌اند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه از دولت خواست که به تولیدکنندگان لوازم خانگی کمک شود تا آنها با تأمین مواد اولیه بتوانند تولید خود را بیشتر کنند، افزود: با افزایش تولید بازار رونق می‌گیرد و از هرگونه سوء استفاده و احتکار لوازم خانگی جلوگیری می‌شود.

طبقه همکف خالی است

او در صحبت‌هایش به اجاره مغازه در امین حضور اشاره کرد و گفت: وضعیت به گونه‌ای شده است که خیلی از مغازه‌داران توان پرداخت یک الی دو میلیون تومان اجاره را ندارند و برای اولین بار از 18پاساژی که در امین حضور وجود دارد، 90 درصد طبقه همکف‌شان خالی است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟