رفع سر و صدا ماشین لباسشویی
آموزش

رفع سر و صدای ماشین لباسشویی با ذکر چند نکته

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تولیدکنندگان لوازم خانگی برای ساخت محصولات پیشرفته تلاش روز افزون دارند و ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تولیدکنندگان لوازم خانگی برای ساخت محصولات پیشرفته تلاش روز افزون دارند و ماشین لباسشویی هایی با امکانات بالا عرضه می کنند. با این حال شاید برای شما پیش آمده باشد که ماشین لباسشویی هنگام شستشو لباس ها، به طور ناگهانی صدای عجیبی ایجاد کند. البته با توجه به این که برخی از برند ها با تدابیر متفاوتی محصولات خود را تولید می کنند، بدیهی است که علت صدا دادن ماشین لباسشویی بوش با علت سر و صدای ماشین لباسشویی ال جی تفاوت داشته باشد. این سر و صدا ناشی از یک نقص فنی، گیر کردن یک جسم خارجی به قسمتی از دستگاه و یا دلایلی دیگر است و هدف اصلی از این متن، آشنایی بیشتر با نحوه رفع مشکلات احتمالی ماشین لباسشویی بوده که ابتدا به دلایل و روش های رفع سر و صدا ماشین لباسشویی می پردازیم.

همانطور که گفته شد، صدای گوش خراش ماشین لباسشویی دلایل متعددی دارد که در بعضی واقع این لرزش و صدا باعث بروز خسارت های جبران ناپذیری می شود. برای رفع سر و صدا ماشین لباسشویی ابتدا باید علت آن را بدانیم سپس اقدام به برطرف کردن آن کنیم.

رفع سر و صدا ماشین لباسشویی

قبل از هر اقدامی، ماشین لباسشویی را خاموش و روشن کنید زیرا امکان گیر کردن لباس یا وسایلی در داخل لباسشویی وجود دارد و بعد از فشار کلید روشن/خاموش صدا به طور کامل قطع می شود . اگر دستگاه در میانه برنامه شستشو بود، با توجه به دستورالعمل های مربوطه، لباس ها را آبکشی کرده و سپس ماشین لباسشویی را خاموش نمایید.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

اصطلاحات ماشین لباسشویی و برنامه های شستشو

افتادن اشیاء داخل مخزن

سکه، اشیاء فلزی و کوچکی که به همراه البسه وارد مخزن ماشین لباسشویی می شوند، ممکن است علت صدا و لرزش ماشین لباسشویی باشد. برای رفع سر و صدای ماشین لباسشویی که ناشی از اشیاء فلزی است باید داخل مخزن و درپوش لاستیکی دستگاه را چک کرد. حد الامکان سعی کنید قبل از شروع شستشو جیب های لباس ها را بررسی کنید.

سکه و اشیاء فلزی در صورت ورود به ماشین لباسشویی می تواند منجر به گرفتگی فیلتر حین شستشو شود. با مطالعه دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی، طریقه باز کردن فیلتر را مشاهده کرده و داخل آن را بررسی کنید.

یکی از اتفاقات بدی که ممکن است رخ بدهد، گیر کردن شئ داخل دیگ زیرین ماشین لباسشویی است که می تواند علت صدا دادن لگن ماشین لباسشویی باشد. این اتفاق علاوه بر ایجاد صدای مهیب، ممکن است باعث سوراخ شدن قسمت پلاستیکی لگن شود. در صورت بروز این مشکل، آسیبی جدی به ماشین لباسشویی وارد می شود و هزینه بالای تعمیر را به همراه دارد. اگر وسیله یا سکه ای در زمان خشک کردن وارد این بخش بشود و پلاستیک مخزن را سوراخ کند، خروج مقدار زیادی آب و کف از درب دستگاه را به همراه دارد. جهت رفع سر و صدا ماشین لباسشویی و حل این مشکل ابتدا ماشین لباسشویی را خاموش نموده و سپس با نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید.

رفع سر و صدا ماشین لباسشویی

مشکل بلبرینگ ماشین لباسشویی

بلبرینگ قطعه ای است که دو دیگ لباسشویی را به هم متصل می کند. این بخش با استفاده نادرست و یا بعد از تمام شدن عمر مفید دچار خرابی می شود و صدای عجیبی را ایجاد می کند. برای اطمینان از خرابی یا سالم بودن بلبرینگ، هنگامی که دستگاه خاموش است آن را از برق بکشید و دیگ را با دست بچرخانید. اگر بلبرینگ سالم باشد، در موقع چرخش صدای عجیبی به وجود نمی آید و به سرعت می چرخد. اما اگر بلبرینگ دچار مشکل شده باشد و صدای وحشتناکی تولید کند، برای رفع سر و صدا ماشین لباسشویی باید بلبرینگ تعویض شود.

مشکل پمپ تخلیه و یا موتور ماشین لباسشویی

وظیفه پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، تخلیه آب در هنگام یا بعد از شستشو است. در بعضی مواقع، ایجاد صدا های عجیب به دلیل مشکلاتی در پمپ تخلیه است. بعد از باز کردن پنل جلوی ماشین لباسشویی، پمپ تخلیه قابل رویت است. با روشن کردن ماشین لباسشویی می توان متوجه شد که دلیل این صدا از پمپ است یا خیر.

رفع سر و صدا ماشین لباسشویی

اگر مشکل دقیقا از پمپ تخلیه باشد، دستگاه را خاموش و از پریز برق بکشید. سپس شیلنگ پمپ را از دستگاه جدا ساخته و پروانه ی پمپ را چک کنید. امکان دارد قطعه ای فلزی مانند سکه بین پره پروانه گیر کرده باشد. برداشتن اشیاء غیر مربوطه از بین پره های پروانه باعث رفع سر و صدا ماشین لباسشویی می شود. اما اگر پروانه ها هم مشکلی نداشتند، ایراد اصلی به دلیل خرابی موتور پمپ است که باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید .

مشکل کوپلینگ در موتور های بدون تسمه

کمپانی هایی همچون سامسونگ، ال جی و  اسنوا ماشین لباسشویی های دایرکت درایو را تولید می کنند. در ماشین لباسشویی های دایرکت درایو انتقال قدرت از موتور به جعبه دنده به وسیله کوپلینگ انجام می شود. کوپلینگ و قطعات آن از جنس پلاستیک است که در اثر زمان و استفاده مکرر دچار مشکل می شوند. از همین رو یکی دیگر از دلایل سر و صدا ماشین لباسشویی، استحکاک قطعات کوپلینگ است. برای رفع سر و صدا ماشین لباسشویی های دایرکت درایو، قبل از هر کاری باید کوپلینگ دستگاه بررسی شود و با تعویض آن مشکل را حل کنید.

رفع سر و صدا ماشین لباسشویی

 مشکل تسمه پمپ ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی های تسمه ای، عامل به حرکت درآمدن پولی پمپ تخلیه، تسمه است. تسمه پمپ با گذر زمان دچار فرسایش شده و باعث ایجاد صدای ناخوشایند می شود. پس اگر ماشین لباسشویی شما تسمه ای است و صدا های عجیب تولید می کند، از سلامت تسمه اطمینان حاصل کنید. در بیشتر مواقع اگر تسمه دچار مشکل شده باشد و صدای عجیب تولید کند، به همراه آن بوی سوختگی پلاستیک نیز استشمام می شود. با جایگزین کردن تسمه جدید، مشکل ماشین لباسشویی حل می شود.

مشکل کمک فنر ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی های اتوماتیک، از کمک فنر برای کنترل حرکت دیگ استفاده می شود. اگر کمک فنر مشکلی داشته باشد، برخورد کمک فنر با دیگ باعث تولید صدا می شود مخصوصا در زمانی که دستگاه در حال آبکشی است. پس یکی از علت های صدای ماشین لباسشویی در هنگام آبگیری مشکل کمک فنر است.

رفع سر و صدا ماشین لباسشویی

مشکل کمک فنر باید جدی گرفته شود زیرا در صورت بی توجهی خرابی قطعات دیگر را نیز به همراه دارد. در بیشتر اوقات مشکل کمک فنر با تعمیر حل نشدنی است و باید آن را عوض کرد.

مشکل تسمه‌ی دیگ ماشین لباسشویی

وظیفه 4 تسمه دیگ در ماشین لباسشویی کنترل حرکت دیگ است، مخصوصا در زمان آبکشی که دیگ بیشترین حرکت را دارد. در صورت فرسودگی یا از بین رفتن این تسمه ها حرکات انحرافی دیگ زیاد می شود و به بدنه برخورد می کند. همین اتفاق یکی از دلایل صدای عجیب ماشین لباسشویی است.  پس تسمه ها را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض نمایید.

مشکل کلاچ ماشین لباسشویی

رفع سر و صدا ماشین لباسشویی

برخی از برند های لوازم خانگی در ماشین لباسشویی های خود برای قفل شدن ورودی چفت جعبه دنده به محرک سبد شستشو از کلاچ استفاده کرده اند. اگر این کلاچ ایرادی پیدا کند مشکلات زیادی برای ماشین لباسشویی به وجود خواهد آمد. بطور مثال، آبکشی به درستی انجام نشده و لباس ها به خوبی شسته نمی شود و یا خرده فلزهایی زیر دستگاه یافت می شود. برای رفع سر و صدا ماشین لباسشویی ناشی از خرابی کلاچ باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟