اصطلاحات اجاق گاز
آموزش

با اصطلاحات اجاق گاز بیشتر آشنا شوید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اجاق گاز جزو مهم ترین لوازم آشپزخانه محسوب می شود زیرا خانم ها خانه دار و ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اجاق گاز جزو مهم ترین لوازم آشپزخانه محسوب می شود زیرا خانم ها خانه دار و تمام افراد خانه حداقل یک بار در روز از آن استفاده می کنند. ممکن است اجاق گازهای جدید بالغ بر ده سال تعویض نشوند لذا باید خرید اجاق گاز را با آگاهی کامل انجام داد و با در نظر گرفتن نیاز خود بهترین اجاق گاز های بازار را انتخاب کنید. برخی از برند های ایرانی عملکرد بسیار خوبی در ساخت اجاق گاز دارند که از جمله می توان به اجاق گاز فردار اخوان اشاره کرد. برای شناخت بهتر عملکرد و کارایی اجاق گاز ایرانی و خارجی به معرفی اصطلاحات اجاق گاز می پردازیم.

امروزه مدل های مختلفی از اجاق گاز در بازار به فروش می رسد که دارای ویژگی های متعددی هستند. قریب به یقین در هنگام خرید با ویژگی ها و اصطلاحات اجاق گاز ها مواجه می شوید اما ممکن است شناخت و اطلاعات کافی از آن ها نداشته باشید. البته دانستن اصطلاحات اجاق گاز و شناخت ویژگی های آن، کار آسانی نیست زیرا اجاق گاز ها همانند دیگر لوازم خانگی در حال توسعه اند و هر روز پیشرفته تر می شوند.

آشنایی بیشتر با ویژگی و اصطلاحات اجاق گاز نه تنها برای آشپزی بلکه برای نگهداری از دستگاه مهم است. استفاده نادرست از اجاق گاز باعث بروز خرابی می شود و با توجه به وضعیت فعلی قیمت لوازم خانگی و افزایش هزینه تعمیر و تعویض اجاق گاز، باید در نگهداری اجاق گاز دقت بیشتری داشته باشیم. با شناخت اصطلاحات اجاق گاز می توان از این دستگاه بهتر نگهداری کرد.

اصطلاحات اجاق گاز

سطوح پوششی کاتالیستی Catalytic liners

تمیزی و پاکیزگی جزو نکات مهم خانه داری محسوب می شود. زمانی که درحال آشپزی هستید، نظم در آشپزخانه و پاکیزگی وسایل بر عملکرد شما تاثیر بسزایی می گذارد. ریختن تکه های مواد غذایی روی بدنه داخلی فر اجاق گاز یکی از مشکلات رایج هنگام پخت و پز است. طراحان راه حلی برای برطرف کردن این مشکل پیدا کرده اند. بخش داخلی برخی از اجاق گازهای فر دار با صفحه خشنی به نام سطوح کاتالیستی ساخته شده اند. وظیفه این صفحه جذب تکه های ریخته شده غذا و از بین بردن آن است. این تکه ها در هنگام پخت توسط سطح کاتالیستی سوزانده می شوند و صفحه فر را تمیز نگه می دارد. این سطوح ممکن است در اطراف، قسمت فوقانی و پشت فر قرار داشته باشد.

 

اجاق‌های دوگانه سوز Dual-fuel range cookers

اصطلاحات اجاق گاز

حتما تا به امروز اصطلاح اجاق دوگانه سوز را شنیده اید، این عبارت یکی از پرکاربردترین اصطلاحات اجاق گاز است. زیرا چندین دستگاه از بهترین اجاق گازهای فردار دارای این قابلیت هستند. اجاق دو گانه سوز، در واقع اجاق گازهایی هستند که با نیروی برق  کار می کنند، به این صورت که برای پخت غذا در فر از نیروی برق کمک می گیرند.

 

اجاق‌های الکتریکی Electric range cookers

 

اصطلاحات اجاق گاز

اجاق های الکتریکی جز اصطلاحات اجاق گاز نیست بلکه نوعی اجاق است که تمام انرژی لازم برای پخت غذا زا از نیروی برق تامین می کند. اجاق های الکتریکی به طور معمول دارای یکه اجاق روکار سرامیکی، دو فر و یک جوجه گردان برای تهیه مرغ بریانی هستند. یکی از فرها دارای یک فن برای توزیع یکنواخت گرما در محفظه فر است، این امکان به پخت یکنواخت و یکدست مواد غذایی کمک به سزایی می کند.

 

ماهی سرخ ‌کن Fish burner

اصطلاحات اجاق گاز

اگر شما هم به خوردن ماهی علاقه مند هستید اما  زمان زیاد سرخ کردن ماهی شما را خسته می کند و یا اگر می خواهید در مهمانی خود برای شام، ماهی سرو کنید اما ماهیتابه  بزرگ و مناسب برای انجام این کار ندارید. حتما با این قابلیت اجاق گاز آشنا شوید. یکی دیگر از اصطلاحات اجاق گاز، ماهی سرخ کن است که جزو امکانات کاربردی محسوب می شود. معمولا یک ماهی سرخ کن در اجاق گاز به اندازه دو مشعل استاندارد فضا اشغال می کند، با این اندازه می توان یک ماهی بزرگ را در هنگام بخاردهی به راحتی پخت.

وسیله‌ی نظارت بر شعله یا  ترموکوپل

همه انسان ها تلاش می کنند تا از خطرات احتمالی جلو گیری کنند به همین دلیل اکثر ما در زمان ترک خانه شیر گاز را می بندیم تا گاز در فضا پخش نشود. پخش شدن گاز در فضای بسته خسارت های زیانباری را به همراه دارد. به همین خاطر این قابلیت برای کنترل جریان گاز در اجاق گاز استفاده می شود. عبارت ترموکوپل در بین اصطلاحات اجاق گاز بسیار رایج است. ترموکوپل به این صورت عمل می کند که در صورت خاموش شدن شعله، جریان گاز را قطع می کند و از خطر آتش سوزی و گاز گرفتگی جلوگیری می نماید.

 

گریل یا کلوچه پز Griddle

اصطلاحات اجاق گاز

برخی از اصطلاحات اجاق گاز همانند گریل، به گوش همه کاربران خورده است. گریل از آن دسته از قابلیت هایی است که بسیار کابردی و کارآمد است. با این قابلیت می توانید از پخت گوشت و مرغ گریل شده لذت ببرید و معنا واقعی آشپزی را حس کنید. برخی از محصولات ایرانی نیز دارای گریل هستند همانند اجاق گاز فردار اسنوا که یکی از بهترین اجاق گاز های ایرانی به شمار می آید.

قسمت گریل اجاق گاز ها از جنس چدن ساخته شده و صفحه آن در دو نوع مسطح یا شیار دار در بازار موجود است. گرمای این صفحات توسط مشعل های گاز تامین می شود. برای طبخ گوشت و سبزیجات، گریل بهترین گزینه است، همچنین از گریل برای پخت پنکیک، کلوچه و نیمرو استفاده می شود.

 

اجاق Hob

اصطلاحات اجاق گاز

اکثر اجاق گازها حداقل دارای 4 شعله با اندازه های متفاوت هستند. این شعله ها برای پختن، سرخ کردن، جوشاندن و… کاربرد دارد و می توانید به راحتی چند مدل غذا متنوع را آماده کنید. بعضی از اجاق های بزرگ، شعله های بزرگ تر دارند تا پخت و پز در قابلمه های بزرگ راحت تر انجام شود. برخی از اجاق های الکتریکی و یا القایی به هشت مشعل مجهز شده اند اما به ندرت اندازه شعله های آنها به بزرگی شعله اجاق های گازی است.

طی برخی از آزمایشات، متخصصان به نتیجه رسیدند که همه اجاق گاز ها کیفیت یکسانی ندارند، بطور مثال برخی از اجاق گاز ها برای جوش آوردن آب به زمان بیشتری احتیاج دارند و یا حرارت را به طور یکنواخت پخش نمی کنند.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین اجاق گاز های گریل دار 2020 زیر ذره بین

اجاق‌های بشقابی Hotplate

 

یکی از جالب ترین اصطلاحات اجاق گاز، اجاق بشقابی است. این قابلیت یکی از امکانات کم یاب در اجاق ها به حساب می آید زیرا فقط تعداد کمی از دستگاه ها به آن مجهز شده اند.

اجاق بشقابی برای پخت بیکن، تخم مرغ و سرخ کردن سبزیجات و گوشت استفاده می شود. البته  بدانید که این اجاق را می توانید به عنوان یک دستگاه جدا در آشپزخانه خود داشته باشید اما برخی از کمپانی ها که قصد ارائه یک اجاق گاز کامل را دارند، اجاق بشقابی را برای محصول خود در نظر می گیرند.

 

اصطلاحات اجاق گاز

اجاق القایی Induction hob

اجاق های القایی با سرعت بالایی گرما را انتقال داده و کنترل آن بسیار آسان است. موقع خرید اجاق گاز متوجه خواهید شد که قیمت اجاق های القایی نسبت به باقی مدل ها بیشتر است زیرا این اجاق جز مدرن ترین اجاق گازها به شمار می آید.

 

فر‌های چند منظوره Multifunction ovens

اگر از آن دسته از خانواده ها هستید که مهمانی های زیادی برپا می کنید و پخت غذا یکی از معضلاتتان است. به شما پیشنهاد می دهیم که حتما یک فر چند منظوره در آشپزخانه داشته باشید. این فر ها به شما اجازه می دهد تا به صورت مستقل از چند عنصر گرمایشی استفاده کنید.

البته برخی از اجاق ها دارای دو محفظه فر هستند که عملکردی همانند فر چند منظوره دارند و کار های آشپزی را به راحتی برایتان پیش می برد. این اجاق ها می تواند امکان پخت دو نوع غذا در دمای متفاوت را فراهم کند.

اصطلاحات اجاق گاز

 

برنامه های تمیز کننده پیرولیتی یا آذر کافت

برنامه های تمیز کننده پیرولیتی جزو دومین اصطلاحات اجاق گاز است که برای بخش پاک کننده استفاده می شود. برخی از اجاق گاز ها با ارائه دادن این برنامه تکه ها غذا و چربی ها را در دمای 400 درجه سانتی گراد می سوزانند و پس از اتمام کار تنها کاری که باید انجام دهید پاک کردن خاکستر های آنها است. برنامه های تمیز کننده پیرولیتی حدود دو ساعت طول می کشد و برای حفظ ایمنی بیشتر در این مدت درب فر قفل می شود.

این برنامه جزو برنامه های عموم اجاق گاز های فر دار نیست و اگر تمایل به تمیز کردن صفحه زیرین فر خود ندارید می توانید اجاق گازی با این قابلیت تهیه کنید. شایان ذکر است که این برنامه سقف و دیواره های فر را تمیز نمی کند.

اصطلاحات اجاق گاز

سینی رستینگ یا کباب Roasting tray

یکی دیگر از اصطلاحات اجاق گاز که محبوبیت زیادی دارد، سینی رستینگ یا کباب است. شما می توانید با نصب این سینی داخل فر خود به راحتی گوشت و مواد غذایی مورد نظرتان را کباب کنید. کباب جزو غذا های مورد علاقه ایرانیان است و در بیشتر مراسم و مهمانی ها سرو می شود. پختن کباب روی منقل  کمی دشوار است و زمان زیادی را می گیرد. با بهره مندی از این سینی به راحتی و در کمترین زمان می توانید از خوردن یک کباب لذیذ لذت ببرید.

اصطلاحات اجاق گاز

اکثر اجاق گاز های فردار برای دسترسی راحت تر به سینی، آن را کشویی در نظر گرفته اند، یعنی با باز شدن درب فر سینی به سمت بیرون هدایت می شود. مقدار فضایی که این سینی اشغال می کند وابسته به طریقه ساخت است و در هر مدل و هر برند متفاوت بوده پس در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید.

اصطلاحات اجاق گاز

ریل‌های تلسکوپی قفسه‌ها Telescopic shelf runners

قفسه و سینی های فر های قدیمی متحرک بوده و بدون هیچ ریلی داخل فر نصب می شدند. کاربران فر های قدیمی برای خروج این سینی ها تجربه های خوبی نداشتند. به طور مثال دچار سوختگی می شدند و یا در زمان خروج به دلیل داغ بودن سینی نمی توانستند آن را حرکت دهند. در زمان خرید از بین تمام اصطلاحات اجاق گاز، حتما این اصطلاح به گوشتان خواهد خورد زیرا بیشتر تولیدکنندگان از این امکان برای قفسه ها استفاده می کنند. ریل های تلسکوپی علاوه بر راحتی حرکت، باعث رعایت ایمنی می شود. مکانیزم ریل های تلسکوپی به گونه ای است که قفسه ها از ریل خارج نمی شوند و پخت و پز را آسان تر و ایمن تر می سازد.

اصطلاحات اجاق گاز

 

بیشتر بخوانید:

بهترین اجاق گاز های موجود در بازار ایران

مشعل تابه‌های وُک و نگهدارنده‌های وُک

در رستوران های چینی تابه های وک بسیار کاربردی است زیرا بیشتر غذا های چینی و آسیای شرقی در این تابه درست می شود. برخی از اجاق گاز ها از مشعل تابه وک برخوردار شده اند که برای پخت غذا انواع غذا بسیار کاربردی هستند. مشعل های وک برای سرخ کردن و جوشاندن سریع استفاده می شود که بسیار قدرتمند هستند. نگهدارنده وک یک پایه است که وظیفه آن نگه داشتن و حفظ ثبات تابه های بزرگ وک است. از ویژگی بارز تابه های وک بلندی لبه های آن است که باعث شده تا حرارت و گرما به سمت پایین هدایت شود. این امر سبب پخت و طبخ سریع می شود. تابه وک در تفت دادن مواد غذایی بسیار کارکرد خوبی داشته و به سادگی این امکان را فراهم می کند.

اصطلاحات اجاق گاز

سوخت مصرفی اجاق ها Fuel

اصطلاحات اجاق گاز

همانطور که می دانید اجاق گاز ها به وسیله گاز یا برق انرژی لازم برای گرم کردن غذا را تامین می کنند. اجاق گاز های الکتریکی هرچند مقبولیت زیادی میان ایرانی ها ندارد اما از لحاظ عملکرد دست کمی از اجاق های گازی ندارند.

در اجاق های الکتریکی غذا همگن تر و یکنواخت تر پخته می شود و توان بالایی برای انتقال انرژی دارند. همین امر سبب شده تا زمان پخت در اجاق الکتریکی کوتاه تر شود. از مزیت های اجاق برقی می توان به طراحی مدرن و شیک و خطر کمتر آتش سوزی اشاره کرد.

جوانب مثبت اجاق های گازی که سبب محبوبیت در بین ایرانیان شده است شامل موارد زیر است:

بها مصرفی کمتر، استفاده هرگونه قابلمه بدون محدودیت و توضیع متقارن شعله

 

فن کانوکشن

اصطلاحات اجاق گاز

فن کانوکشن در دیواره پشتی فر اجاق های گازی قرار گرفته است. این فن باعث توزیع یکنواخت گرما و جریان حرارت در تمام نقاط محفظه فر می شود. اگر به پخت کیک و شیرینی علاقه دارید حتما به فن کانوکشن نیاز خواهید داشت تا کیکتان یکدست پخته شود. معمولا این فن در اجاق گاز هایی که  قیمتی متوسط دارند، یافت می شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟